کرمعلی قندالی روز سه‌شنبه در آیین کلنگ‌زنی مجتمع آبرسانی منطقه عشایری «چاه زرد» و «خواجه منجیکوه» شهرستان نهبندان افزود: به ازای هر راس گوسفند ۴۰۰ هزار تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و هیچ محدودیتی در خصوص پرداخت تسهیلات به عشایر در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات بند «ح» تبصره چهار بیان کرد: از این محل ۱۸ میلیون یورو برای آبرسانی به عشایر اختصاص پیدا کرد که ۲۱۷ پروژه در کل کشور در حال اجرا است.

رییس سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر اینکه شاخص برخورداری عشایر از آب شرب امسال ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: از این محل ۲ پروژه آبرسانی در خراسان جنوبی اجرا خواهد شد که ۸۵۰ خانوار تا نیمه دوم سال ۹۹ به آب شرب دسترسی پیدا می‌کنند.

وی عنوان کرد: نهاده‌های مورد نیاز دام عشایر با ارز رسمی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد شده و به نحوی ذخیره‌سازی صورت گرفته که تا پایان سال ۹۸ نگرانی در این خصوص نداریم.

قندالی یادآور شد: در حوزه دسترسی عشایر به تلفن همراه نیز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد در برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد مناطق عشایری که تلفن همراه ندارند را با نصب تجهیزات به آنتن تلفن مجهز کند.

وی گفت: در حوزه انرژی خورشیدی نیز قرار است ظرف سال آینده ۲۵ هزار خانوار عشایری توسط وزارت نیرو از این نعمت بهره‌مند شوند که تاکنون نصب هشت هزار پنل خورشیدی آغاز شده است.

رییس سازمان امور عشایر کشور از یارانه سوخت و آرد عشایر خبر داد و گفت: از آنجاییکه هزینه حمل سوخت و آرد عشایر زیاد بود در این خصوص  یارانه حمل سوخت و آرد اختصاص یافت که قصد داریم تبدیل به سرمایه در تعاونی شود.

وی تاکید کرد: افق آینده برای جامعه عشایر افق بهتری است چون در قوانین بودجه برنامه ششم توسعه تدبیر می‌کنیم تا به صورت قانونی حق عشایر را بگیریم نه التماس و صدقه‌ای.

قندالی با بیان اینکه عشایر روی سر ما جا دارند گفت: جامعه جزو نجیب‌ترین، شرافتمندترین، غیورترین، زحمتکش‌ترین و پرتلاش‌ترین قشر کشور هستند همچنین قشری مولد، کم توقع، پاسدار و میراث‌دار فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی محسوب می‌شوند.

وی افزود: استاندار خوب، مردمی، باتدبیر و دلسوز خراسان جنوبی نشان می‌دهد انسانی دردآشنا است که پیگیر رفع مشکلات عشایر استان است که از این بابت به مردم استان بابت وجود چنین شخصی که خالصانه و دلسوزانه به مردم خدمت می‌کند تبریک عرض می‌کنیم.

رییس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: ریشه و اصالت همه ما تا حدودی روستایی و عشایر است، من نیز از افردی هستیم که از تولد، کودکی، نوجوانی و دوران تحصیل را در مناطق عشایری سپری کرده‌ام و با گوسفند چرانی بزرگ شدم و از اینکه به من چوپان بگویند افتخار می‌کنم.

وی با بیان اینکه دین بزرگی در خصوص خدمت‌رسانی به عشایر بر گردن ما است اضافه کرد: ما که خود در این خانواده‌ها بزرگ شده و همه درد و رنج و گرفتاری‌های زندگی عشایری را می‌دانیم مسئولیت سنگینی بر عهده داریم و باید به آن عمل کنیم.

قندالی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی و دولت‌های مختلف خدمات بسیار خوب و ارزنده‌ای به همه مردم به ویژه عشایر انجام شده است.

وی با بیان اینکه اکنون حداقل ۹۵ درصد محلات عشایری دارای راه دسترسی هستند عنوان کرد: همچنین بیش از ۵۳ درصد عشایر کشور از آب آشامیدنی سالم و استاندارد برخوردارند.

رییس سازمان امور عشایر ایران یادآور شد: در چند سال اخیر ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت پنج ساله بین اعضا و تشکل‌های عشایر کشور توزیع شده است که منجر به تامین کالاهای مورد نیاز و نهاده‌های دامی بین عشایر شد.

وی با اشاره به احداث کارخانه کنسانتره در حوزه عشایر گفت: برای نخستین بار در کشور توسط عشایر این کارخانه در حال ساخت است که در نوع خود اقدامی بی‌نظیر محسوب می‌شود.

قندالی اظهار داشت: از محل تسهیلات مذکور، به هر اتحادیه پنج میلیارد تومان و هر تعاونی ۲ میلیارد با سود چهار درصد و بازپرداخت پنج ساله پرداخت شده است.

وی به زنجیره تولید گوشت قرمز به عنوان یک طرح دائمی و قانونی اشاره کرد و افزود: سالانه یک درصد از ورودی صندوق به عنوان تسهیلات در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.