معصومه ابتکار شامگاه شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان، تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده این استان را اتفاق مهمی خواند و اظهار داشت: موضوع زنان و خانواده، یکی از محورهایی است که از ابتدای انقلاب اسلامی مورد تاکید امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بوده است.

وی افزود: این موضوع، از سیاست‌های جدی رئیس جمهوری است که باید با یک نگاه برنامه‌ای و مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات به آن پرداخته شود.

ابتکار با بیان اینکه عدالت، همواره یکی از مهم‌ترین مولفه‌های کار نظام جمهوری اسلامی بوده است، خاطرنشان کرد: عدالت جنسیتی، یکی از زوایای مهم برقراری عدالت در جامعه است.

معاون رئیس جمهوری، عدالت جنسیتی را مرتبط به کارآمدی نظام دانست و تصریح کرد: این فرصت را حاکمیت و دولت باید فراهم کند تا هر کدام از زنان و مردان بتوانند نقش خود را در جامعه ایفا کنند.

وی گفت: یکی از مولفه‌های مهم در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مشارکت تمام اقشار جامعه است و باید شرایط متعادلی فراهم شود تا زنان در کنار مردان بتوانند هم نقش همسری و مادری خود را در خانواده و هم نقش اجتماعی خود را ایفا کنند.

ابتکار با تاکید بر برنامه‌ریزی برای ارتقای عدالت جنسیتی، اظهار داشت: شرایط جامعه در مسائل مختلف آموزشی، بهداشتی، درمانی و ورزشی باید برای دختران و پسران برابر باشد و حتی در برخی موارد مانند بهداشت و درمان باید خدمات برای زنان به صورت ویژه ارائه شود.

وی با بیان اینکه شمار دختران بازمانده از تحصیل، سه تا چهار برابر پسران است، خاطرنشان کرد: مشکلات و موانع مختلفی مانند فرهنگ، اقوام و محدودیت‌های زنان در برخی روستاها و به‌خصوص در مناطق حاشیه کشور بر این مساله موثر بوده و ارتباطی به آموزه‌های دینی ندارد و باید بر روی این موضوعات کار شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: شاخص‌های عدالت جنسیتی از سال گذشته در هشت محور و ۱۶۷ شاخص تدوین و به وزیران و استانداران ابلاغ شده است.

وی این شاخص‌ها را محور حرکت کشور بیان کرد و افزود: باید با تاکید بر شاخص‌ها در سال جاری حرکت کرده و اعتبارات لازم نیز برای ادامه آن در سال آینده پیش‌بینی شود.

ابتکار، خاطرنشان کرد: شاخص‌های خانواده شکوفا نیز به صورت جداگانه در حال آماده‌سازی است که پس از تصویب در ستاد ملی زنان و خانواده، ابلاغ می‌شود.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه پیشرفت‌های زیادی در بسیاری از شاخص‌ها داشته‌ایم اما شکاف زیادی در عدالت جنسیتی وجود دارد.

ابتکار یادآور شد: بر اساس آخرین آماری که هفته گذشته از سوی سازمان ملل اعلام شده در کاهش مرگ و میر زنان، جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم که افتخار بزرگی است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی ۳۸ درصد دختران ایرانی بازمانده از تحصیل بودند که طبق آخرین سرشماری در سال ۹۵ این میزان به کمتر از چهار درصد رسیده است.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اجرای طرح ملی گفت‌وگوی خانواده، گفت: برای استحکام روابط اعضای خانواده باید اعضای آن با مهارت‌های لازم آشنا شده و به انسجام خانواده کمک کنند زیرا یکپارچگی و سلامت خانواده، انسجام و نشاط اجتماعی را در پی داشته و حتی برای توسعه اقتصادی نیز موثر است.

وی با اشاره به تلاش حداکثری تمام مدیران و مسئولان کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا، خاطرنشان کرد: برنامه ویژه دولت در این شرایط، توجه به معیشت مردم، اشتغال و امنیت است.

ابتکار اظهار داشت: امنیت، سرمایه بزرگی است که تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ها در سایه آن قابل تحقق است.

به گزارش ایرنا، سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان زنجان در این جلسه به تصویب رسید و در پایان جلسه نیز از آن رونمایی شد.

۶۰۸۵/۹۵۵۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.