محمد دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه در این ارتباط به موارد مشکوک اجازه ورود به کشور داده نخواهد شد افزود: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در استان انجام شده و اورژانس‌های پیش بیمارستانی نیز تجهیز شده است.

وی اظهار داشت: هرچند تمامی اقدامات لازم انجام شده است اما این تمهیدات مانع از سرایت و انتقال ویروس در سطح جامعه نخواهد شد مگر اینکه خود افراد موارد بهداشتی را رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: تمامی آمبولانس‌های سطح استان امکانات لازم را برای انتقال بیماران مشکوک دارند همچنین بیمارستان‌ها نیز باتوجه به اطلاع رسانی که در این خصوص صورت گرفته از آمادگی لازم برخوردارند.

وی تصریح کرد: بیمارستان ولی‌عصر(عج) به عنوان بیمارستان مرجع استان در این زمینه مشخص و تجهیز شده است که در صورت مشاهده مورد مشکوک به این محل منتقل خواهد شد.

دهقانی با بیان اینکه تاکنون مورد مشکوکی از کرونا در استان مشاهده نشده است یادآور شد: هیچ نگرانی از لحاظ ارایه خدمات به شهروندان در استان وجود ندارد اما این به منزله اطمینان بخشی به مردم نیست و باید حتما نسبت به رعایت نکات بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

وی تاکید کرد: این ویروس واکسن و درمان خاصی ندارد و مردم باید مراقبت‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای به این بیماری را رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آنچه باعث نگرانی شدید مردم نسبت به این بیماری شده است اینکه هرچند میزان کشندگی این ویروس نسبت به مواردی مانند آنفلوانزا کمتر است اما قدرت سرایت آن بسیار بالا بوده و در صورت عدم رعایت بهداشت فردی، احتمال واگیری زیاد است.

وی تاکید کرد: در صورتیکه افراد علائمی از قبیل سرفه، تنگی نفس و تب دارند بایستی حتما به پزشک معالج مراجعه کنند.

دهقانی گفت: با توجه به اینکه شهر قم به عنوان اولین شهر ابتلای به کرونا در کشور گزارش شده است افرادی که در هفته‌های اخیر به این شهرستان مسافرت داشته‌اند بایستی با مراجعه به پزشک تحت مراقبت قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه هیچ دانشگاه علوم پزشکی در کشور اجازه اعلام آمار فوتی را ندارد افزود: آخرین آمار و اخبار مربوط به ویروس کرونا در کشور از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از طریق سایت iec.bhdasht.gov.ir اعلام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: همه باید دست در دست هم دهیم تا شرایط بحرانی که در کشور در حال ایجاد است را ساماندهی کنیم چراکه بخشی غیرضروری و نادرست است.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی باید به شیوه درست مدیریت شود تصریح کرد: انتشار هرگونه اخبار نادرست و کذب در فضای مجازی سبب تشویش افکار جامعه شده و دود آن به چشم مردم می‌رود.

دهقانی عنوان کرد: برخی مدام اصرار بر تعطیلی مدارس، مکان‌های عمومی و ادارات را دارند در حالیکه اصلا شرایط بحرانی نیست که با تعطیلی محیط ساماندهی شود.

وی ادامه داد: از لحاظ علمی درست نیست که همه مکان‌های عمومی را تعطیل کنیم چون در کشور و استان شرایط بگونه‌ای نیست که نیاز به تعطیلی باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: اینکه تمام ماسک‌های سطح استان توسط شهروندان خریداری شود نه تنها سبب جلوگیری از ویروس نخواهد شد که استفاده غیرضرور از ماسک برای افراد سالم توصیه نمی‌شود چون اگر سرماخوردگی داشته باشند وضعیت آنها را بدتر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه افراد سالم نیازی به استفاده از ماسک ندارند یادآور شد: اقدامات حفاظت فردی و بهداشتی اگر توسط شهروندان در دستور کار قرار بگیرد هیچ نیازی به استفاده از ماسک و سایر نیست.

دهقانی عنوان کرد: آزمایشگاه اختصاصی در خصوص تشخیص بیماری کرونا در بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند در حال راه‌اندازی است لذا آزمایش بیماران مشکوک در داخل استان انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: اکنون آزمایش موارد مشکوک باید به تهران ارسال شود که جواب آن ۲۴ ساعت بعد به دستمان می‌رسد که با راه‌اندازی این آزمایشگاه نیازی به ارسال نمونه به خارج استان نخواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند توصیه کرد: مردم از سفرهای زیارتی و شخصی به استان‌های مجاور که بیماری کرونا در آن شیوع پیدا کرده است باید جلوگیری کنند چون امکان اینکه تک تک افراد ورودی و خروجی استان چک شوند وجود ندارد.

وی گفت: شبکه‌های آن طرف مرزهای کشور با شایعه پراکنی تشویش ایجاد کرده و با روان مردم بازی می‌کنند، اکثر مدارس و محافل عمومی که تعطیل شده است هم بخاطر فشار روانی بوده است.

دهقانی افزود: رسانه‌ها می‌توانند با انتشار اطلاعیه‌ها و اخبار درست به مردم، نکات بهداشتی را توصیه کنند و از نگرانی مردم در خصوص این بیماری بکاهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.