گفتمان جوان‌گرایی با آغاز گام دوم انقلاب و بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه، گسترش یافته است و انتخابات مجلس یازدهم در دوم اسفند امسال نیز فرصتی یافت تا همراه با این گفتمان شود.

جوانانی که با چهره‌ها و ایده‌های نو برای اداره کشور در بخش‌های مختلف انگیزه و برنامه دارند، از فرصت به وجود آمده در انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده کردند و با ارایه شعارها و برنامه‌هایشان برای ورود به خانه ملت رای حداکثری جمعیت حوزه‌های انتخابیه خود را به دست آورند.

مقام معظم رهبری ۲۹ بهمن امسال در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی درباره حضور جوانان و افراد با تجربه در مجلس گفتند: مجلس باید یک ترکیب متناسبی از جوانان و افراد مجرب، دانا و راه بلد باشد. جوان‌گرایی یک ضرورت قطعی برای کشور است و کُنشگر اصلی و پیشران حرکت رو به جلو جوانان هستند اما تکیه بر جوانان به معنای چشم پوشی از افراد با تجربه نیست.

از مجموع ۱۲۷ داوطلب ثبت‌نامی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی ۸۶ داوطلب زیر ۵۰ سال و ۴۱ داوطلب بالای ۵۰ سال سن داشتند.

بنابر اعلام رسمی نتایج شمارش آرا از سوی ستاد انتخابات کشور در حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه حجت الاسلام مجید نصیرایی متولد ۱۳۶۱ با کسب ۳۷ هزار و ۳۳۴ رای از مجموع  ۸۴ هزار و ۷۴ رأی ماخوذه به عنوان منتخب مردم این چهار شهرستان به مجلس یازدهم راه یافت.

«سلمان اسحاقی» متولد ۱۳۶۱ نیز با کسب ۲۱ هزار و ۹۳۴ رای از مجموع ۷۵ هزار و ۷۴۴ رای ماخوذه در حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه نماینده منتخب مردم این دو شهرستان شد.

حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه نیز «مصطفی نخعی» متولد ۱۳۶۰ با کسب ۱۷ هزار و ۳۴۱ رای از مجموع ۵۲ هزار و ۱۵۳ رای ماخوذه بیشترین آرای این حوزه را از آن خود کرد و نماینده منتخب مردم این دو شهرستان مرزی در خراسان جنوبی شد.

همچنین از مجموع ۱۵۵ هزار و ۵۰۵ رای ماخوذه در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف «حسین خسروی اسفزار» متولد سال ۱۳۴۱ با ۷۲ هزار و ۸۷۲ رای بیشترین آرا را کسب کرد و به عنوان نماینده منتخب مردم این حوزه انتخابیه انتخاب شد.

جوان‌گرایی به معنای جوان فکر کردن است

یک بانوی جوان دانشجو در بیرجند با بیان اینکه نامزد منتخب خود را از بین افراد جوان برگزیده است گفت: انتخابات یک تصمیم مهم است و برای مجلس نیز باید افرادی انتخاب شوند که ایده‌های جدید داشته باشند.

ریحانه علی‌نژاد  افزود: بین همکلاسی‌هایم می‌دیدم برخی افراد ظاهر نامزدها را ملاک انتخاب داشتند اما من تلاش کردم تا به یک شناخت نسبی برسم و فردی را انتخاب کنم که بتواند تاثیر خوبی برای استان داشته باشد.

وی با اشاره به هدایت‌های اساتید دانشگاه برای یک انتخاب درست گفت: در این مدت همواره با برخی از استادان خود درخصوص اهمیت انتخابات بحث می‌کردیم و به دنبال انتخاب فردی بودم که مرد عمل باشد.

این دانشجو جوان‌گرایی را در انتخاب خود یک ملاک دیگر ذکر کرد و افزود: قطعا جوان‌ها قدرت ریسک پذیری بیشتر دارند و اگر خلاقیت هم داشته باشند بهتر مسؤولیت قبول می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با انتخاب درست بتواند نقشی در سرنوشت کشور داشته باشد.

یک فعال رسانه‌ای نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تحلیل‌های پیش از انتخابات نشان می‌داد یکی از تفاوت‌های این دوره انتخابات مجلس، شعار جوان‌گرایی است و اقبال جوانان متخصص برای ورود به بهارستان در این دوره از انتخابات افزایش قابل‌توجهی داشت.

زینب رمضانی افزود: اگرچه تجربه همیشه کارساز است اما قطعاً نیروی جوان در مجلس با برنامه‌هایی که در زمان تبلیغات ارایه کردند فرصت خواهند داشت تا بر موضوع جوان‌گرایی صحه بگذارند.

وی با بیان اینکه جوان‌گرایی به معنای جوان فکر کردن است اظهار داشت: اکنون که نمایندگان چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی عمدتا از قشر جوان هستند امید می‌رود در این دوره شاهد ارتقای بیشتر استان در سطوح مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آبادانی و پیشرفت باشیم.

جوانان عناصر تحول‌خواه هستند

استاد علوم سیاسی دانشگاه بیرجند نیز جوان‌گرایی را در یک مزیت در مجلس یازدهم دانست و گفت: جوان‌گرایی در مدیریت یک ضرورت است به دلیل اینکه جوانان عناصر تحول‌خواه هستند و منطبق با معیارهای جهانی می‌توانند تغییرات اساسی در مدیریت یک مجموعه ایجاد کنند.

دکتر حسین فرزانه پور افزود: از این جهت در همه مسایل سیاسی تاکید بر جوان‌گرایی می‌شود و در حوزه سیاست و کشورداری و حکمرانی نیز روز به روز معیارهای جدید و دانش‌های روزآمد را شاهد هستیم که جوانان بهتر می‌توانند به این معیارها مسلح شوند و از دانش روز استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت قانونگذاری و شناخت کارکردهای قانون اظهار داشت: نمایندگان جوان آگاهی بهتری در این زمینه خواهند داشت و از این جهت جوان‌گرایی یک امر ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند تاکید بیانیه گام دوم انقلاب بر جوان‌گرایی را یادآور شد و گفت: در بیانیه گام دوم همانطور که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند جوان‌گرایی به معنای کنار زدن پیران و شخصیت‌های با تجربه نیست و جوانان برای موفقیت باید از تجربه شخصیت‌های سیاسی و حقوقی گذشته استفاده کنند.

وی افزود: تئوری گردش نخبگان در جامعه شناسی سیاسی مطرح می‌کند که هر مجموعه‌ای برای پویایی باید به گردش نخبگان اهمیت دهد.

فرزانه پور گفت: به نظر می‌رسد منظور رهبر معظم انقلاب از جوان‌گرایی در گام دوم انقلاب نیز تحرک در بدنه مدیریتی کشور و گردش نخبگانی است تا شاهد حرکت رو به جلو باشیم.

تجربه گذشتگان هم استفاده شود 

وی اظهار داشت: با ورود نمایندگان جوان به مجلس این مسئله می‌تواند محقق شود اما از تجربه‌های گذشتگان نیز باید استفاده کرد.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به شرایط خاص خراسان جنوبی و نقش نمایندگان جوان در بحث توسعه استان گفت: این نمایندگان برای وصول توسعه و ساختارهای موردنیاز جامعه باید آگاهی داشته باشند و که در این زمینه نیروهای جوان قدرت ریسک پذیری بیشتری دارند.

وی اظهار داشت: توانایی و قدرت کار بیشتر از جوانان مورد انتظار است زیرا نیروی جوان می‌تواند وقت بیشتری برای مطالعه، سر زدن به اقصی نقاط حوزه انتخابیه و جمع‌آوری مطالبات داشته باشد.

وی دانش تخصصی، قدرت ریسک پذیری و توانایی انجام کارهای سخت با روحیه انقلابی را از جمله مواردی عنوان کرد که انتظار می‌رود با ورود نمایندگان جوان به مجلس شاهد آن باشیم.

فرزانه پور بیان کرد: البته به طور مطلق به ورود نیروی جوان اعتقاد ندارم و ۲ فاکتور تجربه و تحول‌خواهی با هم می‌تواند کارساز باشد اما با توجه به وضعیت فعلی بدنه مدیریت کشور که برخی مسوولان راحت، مناصب را رها نمی‌کنند جوان‌گرایی در مجلس می‌تواند نقطه عطفی باشد تا شاهد تحولات خوبی در آینده باشیم.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه دارد که از ۷۰ نامزد تایید صلاحیت شده در مدت یک هفته تبلیغات نامزدها، ۳۰ نفر انصراف دادند و در روز رای‌گیری ۴۰ نامزد با هم رقابت کردند.

حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف با ۱۴ نفر بیشترین تعداد نامزد را داشت.

خراسان جنوبی چهار کرسی در مجلس یازدهم دارد و هر چهار منتخب مردم این استان اولین بار به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.