مشیرالحق عابدی روز یکشنبه در نشست خبری با موضوع «تحلیل عوامل موثر بر کاهش نرخ بیکاری در پاییز ۹۸» که با حضور جمعی از مدیران استان برگزار شد افزود: نرخ بیکاری استان در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با سه درصد کاهش از ۸.۴ به ۵.۴ درصد رسید و این یک رتبه بسیار خوب و قابل قبول است.

وی اظهار داشت: کاهش نرخ بیکاری از مولفه‌های توسعه یافتگی است که در کنار برنامه‌ریزی حاصل می‌شود و براساس دستور استاندار خراسان جنوبی از ابتدای امسال تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار دستگاه‌های پیشران اقتصادی استان قرار گرفت.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اقداماتی که مجموع دستگاه‌های اجرایی امسال در قالب برنامه کوتاه مدت دنبال کردند ثمره آن در پاییز به بار نشست و برابر آمار اعلام شده کمترین نرخ بیکاری بین استان‌ها نصیب خراسان جنوبی شده است.

وی آغاز عملیات اجرایی راه آهن و احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در سال جاری را از جمله طرح‌های اثرگذار در بخش اشتغال عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ۶۲ درصد واحدهای صنعتی استان به رشته ساختمان وابسته است با این اقدامات بسیاری از واحدها مجدد احیا و پویا شده‌اند.

عابدی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه ایجاد هاب شتر و یک هزار هکتار گلخانه در خراسان جنوبی گفت: این تفاهم‌نامه‌ها در بخش تامین زیرساخت‌ها و مسایل زیربنایی تاکنون اشتغال‌های موقتی را ایجاد کرده که با تکمیل طرح‌ها شاهد اشتغال پایدار نیز خواهیم بود.

وی به ورود سازمان‌های توسعه‌گر در استان با رایزنی‌های استاندار خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: این سازمان‌ها همچون ایدرو و ایمیدرو تفاهم‌نامه‌هایی خوبی را در استان امضا کرده‌اند که اثر آن به ویژه در بخش اشتغال نمود پیدا می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی وجود محصولات استراتژیک در حوزه کشاورزی را از دیگر عوامل دخیل برای رونق اشتغال دانست و گفت: تولید محصولات با کیفیت کشاورزی، احیای قنوات، ترویج روش‌های نوین آبیاری و ساخت سازه‌های آبخیزداری از جمله موارد اثرگذار در کاهش نرخ بیکاری استان برای بخش کشاورزی بوده است.

وی همچنین با استناد به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس در بهار امسال، خراسان جنوبی را دومین استان امن برای سرمایه گذاری معرفی کرد و افزود: با تدبیر و تلاش مدیریت عالی استان بسیاری از واحدهای صنعتی احیا شده که این مهم افزایش مشارکت اقتصادی مردم، ایجاد اشتغال جدید و تثبیت اشتغال را در پی داشته است.

عابدی یادآور شد: ابتدای سال پیش بینی می‌شد که با اجرایی شدن برنامه‌ها، پاییز امسال نرخ اشتغال افزایش یابد و امیدواریم در سایر فصول نیز چنین ثمره‌های خوبی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به رشد قابل توجه تسهیلات پرداختی در سال ۹۸ گفت: طرح رونق تولید و برگزاری جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در تسهیل سرمایه گذاری اثرات خوبی داشته و قطعا مسؤولان و مردم برای رسیدن به نرم اشتغال باید بیش از پیش تلاش کنند.

نرخ بیکاری خراسان جنوبی ۵.۴ درصد اعلام شد

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری فصل پاییز اظهار داشت: نرخ بیکاری استان در این فصل ۵.۴ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۶.۱ درصد اعلام شده است.

جواد لطفی ادامه داد: سهم اشتغال بخش کشاورزی در این آمار ۲۹ درصد، صنعت ۳۱.۱ درصد و خدمات ۳۹.۹ درصد است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با ۵.۴ درصد پایین ترین نرخ بیکاری را بین سایر استان‌ها داشته است گفت: میانگین نرخ بیکاری در کشور ۱۰.۶ درصد بوده که خراسان جنوبی کمترین و کرمانشاه با ۱۶ درصد بالاترین نرخ بیکاری را داشته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: افراد ۱۵ سال به بالا در این شاخص آماری لحاظ می‌شود و براساس استاندارد سازمان بین المللی کار کسانی که در طول هفته حداقل یک ساعت کار داشته باشند یا بنا به دلایلی کار را ترک کرده باشند شاغل یا بیکاری تلقی می‌شوند.

وی با بیان اینکه مرجع اعلام رسمی آمار، مرکز آمار ایران است گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی سالانه ۳۰ طرح آماری را در استان انجام می‌دهد که ۲ شاخص عمده آن نرخ بیکاری و تورم است.

لطفی ادامه داد: آمارها معمولا به صورت فصلی اعلام می‌شود و در ماه میانی هر فصل به مدت ۲ هفته انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نمونه‌های این آمارگیری چرخشی و طبقه بندی شده است گفت: نمونه‌ها به صورت متمرکز از تهران به تمام استان‌ها اعلام می‌شود که ۸۲ خوشه شهری و ۷۸ خوشه روستایی مدنظر است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در هر فصل یک هزار و ۹۲۰ خانوار به عنوان نمونه آمارگیری می‌شوند گفت: اجرای طرح به صورت تمام الکترونیک بوده و هیچ دخل و تصرفی در آمار از سوی استان انجام نمی‌شود.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.