به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان شامگاه یکشنبه با همراهی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران کل امور اجتماعی و بانوان و خانواده استانداری، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق و معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با هدف دیدار و بررسی مشکلات مردم به شهرستان کامیاران سفر کرد و در مسجد امام علی (ع) این شهر در جمع مردم حاضر شد.
این سفرها که برای اولین بار از کامیاران آغاز شده قرار است در تمام شهرستان های استان به صورت منظم هر سه ماه یک بار با حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی و اعضای شورای اداری شهرستان ها برگزار شود.
معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استاندار کردستان با اشاره به اینکه مردم ولی نعمتان ما هستند و باید صدای آنها شنیده شود، گفت: وظیفه مسئولان رفتن و خدمت مردم رسیدن برای شنیدن دردها و مشکلات و تلاش برای رفع آنها است.
حسین خوش اقبال با اشاره به اینکه این نشست ها به صورت منظم هر سه ماه یک بار برگزار خواهد شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی بر سه رکن اسلام، رهبری و مردم متکی است که این امر نشان دهنده اهمیت حضور مردم است.
وی دینی و الهی بودن انقلاب اسلامی را بزرگترین تفاوتش با سایر انقلاب ها دانست و افزو: مردم از ارکان اساسی نظام هستند به همین دلیل باید در تمام صحنه ها حضور فعال داشته باشند چرا که آنها ناظران عادل بر عملکرد مسئولان هستند.
خوش اقبال پاسخگویی در مقابل مردم را وظیفه مسئولان دانست و تاکید کرد: آنچه وظیفه مردم است سوال کردن و داشتن مطالبه از مسئولان است.
وی با اشاره به اینکه دلیل دشمنی با نظام مقدس جمهوری اسلامی خواسته مردم و نظام برای ایستادن روی داشته های خود است، یادآور شد: پیشرفت های امروز ایران بدلیل پشتیبانی های مردم از این نظام حاصل شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان جلب رضایت مردم را بزرگترین سرمایه مسئولان دانست و گفت: این امر تحقق نخواهد یافت مگر زمانی که مسئولان و مدیران به میان مردم بیایند و حرف ها و مشکلات آنها را مستقیم ببینند و بشنوند.
خوش اقبال با بیان اینکه ما مردم را اصل می دانیم، اظهار داشت: هیچ وقت از نقدهای مردم به عملکرد خود ناراحت نخواهیم شد چون مسئولیت خادمی آنها را پذیرفته ایم.
وی به مدیران کل و مدیران اجرایی شهرستان ها توصیه کرد نقدها و مشکلات مردم را با صبوری و حوصله شنیده و با جدیت برای رفع آنها تلاش کنند.
خوش اقبال با بیان اینکه استفاده از همه منابع قدرت و در اختیار برای حل و فصل مشکلات مردم وظیفه مسئولان است، افزود: کسانی که نمی توانند در این راستا حرکت کنند، کنار بروند تا از توانایی سایر افراد استفاده شود.
معاون استاندار کردستان اضافه کرد: مدیری موفق است که از تمام پتانسیل ها، مراجع قدرت محلی و مشارکت مردم در تصمیم گیری ها برای پیشرفت و توسعه منطقه حداکثر استفاده را ببرد.
وی با اشاره به اینکه امروز آمده ایم که به مردم اعلام کنیم کنارشان هستیم، یادآور شد: همان گونه که در بانه با تمام توان کنار مردم ماندیم هر کجا که لازم باشد این کار را انجام خواهیم داد.
فرماندار کامیاران هم در جمع مردم با اشاره به اینکه در ماه های اخیر اتفاقات خوبی رخ داده است، گفت: یکی از مهمترین اتفاقات اختصاص اعتبارات قابل توجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تبدیل اراضی حاشیه پایاب سدهای این شهرستان از دیم به آبی است.
مسعود الماسی با بیان اینکه در صورت اتمام این طرح ها، اراضی آبی این شهرستان به 6 هزار و 500 هکتار می رسد، افزود: این مساله علاوه بر رفع بخش بزرگی از معضل بیکاری، موجب افزایش 8 برابری تولید ثروت در هر هکتار خواهد شد.
وی بر تمرکز استاندار و تیم اقتصادی دولت در استان برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها اشاره کرد و اظهار داشت: هفته گذشته با افزایش 260 درصدی در پرداخت تسهیلات این بخش عملکرد بسیار خوبی داشتیم اما هنوز کافی نیست.
الماسی تعامل میان دستگاه های دولتی، بانک ها و مردم را برای رسیدن به اهداف این طرح ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه 43 درصد جمعیت شهرستان را روستاییان تشکیل می دهند برای ایجاد توسعه پایدار در روستاها باید تلاش خود برای جذب اعتبارات در حداقل زمان ممکن را انجام دهیم.
فرماندار کامیاران با بیان اینکه مجهز شدن 800 روستای استان به اینترنت پر سرعت از دیگر اقدامات در دست اجرا است، یادآور شد: قرار است در این بخش به روستاهای شهرستان کامیاران ویژه توجه شود.
الماسی به اهمیت تقویت حوزه نرم افزاری برای رسیدن به توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: تقویت گروه های فعال ورزشی، سیاسی، فرهنگی، هنری و اقتصادی برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی و استفاده از انرژی مردم بسیار مهم است.
وی مجموعه این اتفاقات را نزدیک شدن شهرستان به توسعه دانست و اضافه کرد: نمایندگان مردم در مجلس هم از ظرفیت خود برای ارتقای شاخص های مختلف توسعه کامیاران استفاده کنند.
رئیس شورای شهر موچش نیز در این دیدار با اشاره به مشکلات این شهر در 2 بخش کلان و خرد گفت: توجه به حوزه کشاورزی و گردشگری با توجه به پتانسیل های بالا می تواند معضل بیکاری را که از عوامل مهاجرت است، برطرف کند.
جوانمیر ساعد موچشی در خصوص دیگر مشکلات این شهر افزود: وضعیت نامناسب جاده های اصلی و روستایی و همچنین آب شرب بسیاری از روستاها، نبود امکانات اولیه در درمانگاه شهر و معضلات بهداشتی از مشکلات مهم و نیازمند توجه این شهر و روستاهای اطراف است.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کامیاران نیز با بیان اینکه در بخش کشاورزی 15 هزار بهره بردار داریم، گفت: یکی از مشکلات مهم این کشاورزان عمل نکردن بیمه کشاورزی به تعهدات خود است.
بهزاد خاطری با اشاره به پیگیری زیاد و عدم پاسخگویی مسئولان بیمه افزود: از آنجا که قرار بود در ستاد بحران استان این مساله پیگیری شود، کشاورزان هنوز چشم به راه اقدام مسئولان برای جبران خسارت های سال قبل خود هستند.
وی با بیان اینکه رشد مهاجرت روستاها به شهر در حال افزایش است، اظهار داشت: برای جلوگیری از حاشیه نشینی در شهرها، توسعه و رونق روستاها، جلوگیری از معضلات و آسیب های شهری مسئولان باید به صورت ویژه به بخش کشاورزی توجه کنند.
خاطری در خصوص مطالبات مردم در این بخش تاکید کرد: توجه به ظرفیت صادرات برای محصولات کشاورزی، توجه به علت های کاهش کشت توت فرنگی در شهرستان، استفاده از کارشناسان حوزه کشاورزی در پست های مختلف و دعوت از آنها برای حضور در جلسات حوزه کشاورزی از دیگر مطالبات کشاورزان است.
مسئول اتحادیه اصناف کامیاران نیز با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی شهرستان قاچاق کالا است، گفت: وسایلی که در بانه و جوانرود بدون هیچ مشکلی در مغازه ها فروخته می شود با ورود به کامیاران به عنوان قاچاق ضبط می شود.
محمدی با بیان اینکه نابسامانی در بازار باعث ورشکستگی بسیاری از بازاریان این شهرستان شده است، افزود: این مشکلات باید توسط مسئولان ریشه یابی و هر چه سریعتر راه حلی برای آنها ارائه شود.
وی عدم افزایش قیمت نان از سال 93 تاکنون را مشکل خبازی ها دانست و اظهار داشت: این عدم افزایش در حالی است که خبازی ها با افزایش چند برابری قیمت حامل های انرژی، کارگر و بیمه روبرو هستند.
محمدی به مشکلات حوزه طلا فروشان نیز اشاره کرد و یادآور شد: گرفتن ارزش افزوده که فقط مختص شهرستان کامیاران است و مالیات و دارایی های سنگین، فشار زیادی بر این صنف آورده است.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان هم در این دیدار گفت: از پنج هزار مگاوات برقی که کشور در سال جاری با کمبود تولید آن مواجهه است 50 مگاوات را استان کردستان باید جبران کند.
هیوا لهونیان با اشاره به کمبود بارش ها در سال 96 افزود: این اتفاق که بیشتر در استان های مهم از نظر تولید برق آبی رخ داده باعث کمبود تولید برق آبی کشور شده است.
وی این کمبود در استان کردستان را 9 میلیارد متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: از آنجا که برق مصرفی کردستان 450 تا 500 مگاوات است کمبودی که در کل کشور وجود دارد 10 برابر برق مصرفی استان کردستان است.
لهونیان با بیان اینکه برای جبران این کمبود موظف به مدیریت مصرف بدون لطمه زدن به کار و فعالیت مردم هستیم، تاکید کرد: در کردستان 631 هزار اشتراک وجود دارد که اگر هر یک از این مشترکین به اندازه یک لامپ 100 وات صرفه جویی کنند 63 مگاوات صرفه جویی خواهد شد.
وی گذراندن تابستانی بدون خاموشی را در این استان کار سختی ندانست و یادآور شد: از آنجا که 95 درصد مشترکین استان چیزی حدود 500 هزار اشتراک مربوط به بخش خانگی و تجاری است به آسانی می شود مصرف را مدیریت و صرفه جویی کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق کردستان با اشاره به اینکه از ابتدای هفته جاری خاموشی ها در این استان نسبت به هفته های گذشته به (یک سوم) رسیده است، گفت: با اندک همت مردم، می توانیم در تابستان جاری از استان های بدون خاموشی باشیم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان هم با اشاره به اینکه 100 درصد جمعیت شهرستان کامیاران زیر پوشش آب و جمع آوری فاضلاب هستند، افزود: در این شهرستان 18 هزار اشتراک از خدمات آب و فاضلاب شهری بهره مند هستند.
محمدحسین محمدی به تولید 6 میلیون متر مکعب آب در سال توسط سد گاوشان و منابع زیر زمینی این شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به حفظ منابع آب زیر زمینی برای آینده، تخصیص آب از سد گاوشان در اولویت است.
وی با بیان اینکه ساخت تصفیه خانه که از مطالبات مردم این شهرستان است با مساعدت وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و فرمانداری کامیاران اعتباری برای این طرح اختصاص یافته است، اظهار داشت: امسال براساس برنامه عملیات اجرای تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب شهر موچش آغاز خواهد شد.
محمدی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 70 درصدی تصفیه خانه فاضلاب کامیاران یادآور شد: کارهای پایانی این پروژه برای بهره برداری از آن در سال جاری در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه استاندارد سرانه مصرف آب در کشور به ازای هر نفر 100 تا 150 لیتر در شبانه روز است، تاکید کرد: سرانه مصرف آب در استان 260 لیتر و در کامیاران 300 لیتر است.
محمدی گفت: در مدیریت مصرف آب به عنوان عامل حیات کره زمین نیازمند توجه مردم به تاسیسات داخلی ساختمان ها، احیای سنت های دینی در این زمینه، فرهنگ سازی توسط رسانه و انجمن های مردم نهاد است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این دیدار گفت: نبود سرمایه گذار جدی در کردستان بزرگترین مشکل حوزه صنعت، معدن و تجارت است.
محمد دره وزمی با اشاره به اینکه از تمام سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه استقبال می کنیم، اظهار داشت: این شهرستان دارای 51 واحد تولیدی است که از این تعداد 30 واحد فعال، 10 واحد نیم فعال و 11 واحد راکد است.
وی با بیان اینکه کامیاران هفت درصد مساحت کل استان را دارد، افزود: این در حالی است که در حوزه صنعت و معدن سهم این شهرستان 7 درصد نیست.
دره وزمی توسعه هر کشور و استانی را در این بخش نیازمند توسعه طلب بودن مردم دانست و یادآور شد: سزاوار نیست با توجه به شرایط کنونی اقتصادی واحدهای تولیدی در استان به دلیل مشکلات مالی راکد و تعطیل باشند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به سهم 18 درصدی کامیاران از معادن استان اشاره کرد و گفت: تمام این معادن سنگ لاشه و مصالح ساختمانی است.
وی با اشاره به وجود چهار هزار و 100 واحد صنفی در این شهرستان تاکید کرد: با توجه به نوسانات اخیر بازار کشور انتظار می رود اصناف حقوق مصرف کنندگان را رعایت و عدالت را در کار خود برقرار کنند.
در ادامه این دیدار هر یک از مدیران کل در گوشه ایی از مسجد مستقر شدند تا مردم با مراجعه به آنها مشکلات و دغدغه های خود را در حوزه های کاری به صورت مستقیم با ایشان مطرح کنند.
چهره های شاد و خندان مردم هنگام خروج از مسجد حاکی از رضایت آنها از حضور مدیران و پاسخگویی به مطالباتشان داشت، یک دختر جوان که موفق شده بود با معاون سیاسی استاندار کردستان چهره به چهره دیدار کند، گفت: حتی اگر مشکلم حل نشود همین که توانستم برای اولین بار اینگونه و بدون واسطه حرفم را به گوش مسئولان برسانم برایم شادی بخش است.
احمدی پسر جوانی که قبلا نتوانسته بود از مدیران شهرستان موافقت برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی بگیرد نیز گفت: فرصتی فراهم شد تا مدیرکلی که ماه هاست تلاش می کنم برای حل مشکلم ملاقاتش کنم را از نزدیک ببینم و درخواست خود را با ایشان مطرح کنم که قول مساعدش برای حل مشکلم باعث امیدواریم شده است.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.