به گزارش ایرنا، به راستی چه چیزی شیرین تر از برداشتن گامی برای پیشگیری از اخراج کارگران در محیط کار و ایجاد فرصت های شغلی جدید برای جوانان این مرز و بوم است.
آیا عیدانه ای بهتر از تداوم کار در کارخانه های تولیدی برای دانش آموزی که نگران بیکاری پدر کارگرش است، وجود دارد.
گذری بر کارگران اخراج شده برخی واحدهای تولیدی از سال های گذشته تاکنون و آسیب هایی که به خانواده های آنان وارد شده و برخی جوانان بیکار که آرزوی مهیا شدن ایجاد فرصتی برای نشان دادن خلاقیت ها و شایستگی های خود در سر دارند اهمیت این مقوله مهم را آشکارتر می کند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در همین زمینه و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در این زمینه از طریق مبارزه با کالاهای قاچاق و حمایت از تولید داخلی، اقدام به راه اندازی «کمپین خبری خرید کالای ایرانی» کرده است.
**همه با خرید محصولات ایرانی به حمایت کارگران برویم
یک فرهنگی ساکن شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویر احمد گفت که هر شهروند با خرید محصولات با کیفیت ایرانی می تواند به کمپین حمایت از کارگران و تشویق کارآفرینان برای سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی اشتغالزایی بپیوندد.
علی براتی بیان کرد که فرهنگ سازی برای رواج استقبال از مصرف کالاهای ایرانی باید از مدارس آغاز شود.
وی افزود که دانش آموزان می توانند سفیران تبلیغاتی برای مصرف کالاهای ایرانی باشند به شرطی که معلمان در این فرهنگ سازی در ابتدای کلاس های درس تلاش کنند.
وی با ابراز تاسف از استقبال برخی مردم از کالاهای نامرغوب خارجی، گفت که دود این الگوی مصرف در چشم جوانان ایرانی می رود.
یک کارگر شاغل در شهرک صنعتی امامزاده جعفر از توابع گچساران در جنوب این استان گفت که بسیاری از واحدهای صنعتی این شهرستان کمتر از ظرفیت خود تولید می کنند که در صورت وجود بازار فروش مناسب می توانند تعدادی نیروی کار جدید استخدام کنند.
مرتضی حسینی نسب اظهار داشت که تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش نرخ تورم بدون عزم سرمایه گذاران، مصرف کنندگان و مسئولان امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به اهمیت رونق تولید در ایجاد شغل از مردم خواست برای خریدهای شب عید خود کالاهای با کیفیت داخلی را در اولویت قرار دهند.
یک کارآفرین ساکن شهر یاسوج مرکز این استان با اشاره به تولید کیف های چرم حاصل تولید هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی از خرید برخی اجناس چینی از سوی برخی شهروندان انتقاد کرد.
محمد علیزاده بیان کرد که استفاده از دست بافته های سنتی ایرانی به عنوان تابلو های تزئینی به جای تابلوهای ساخت کشورهای دیگر گامی برای مشارکت در رونق تولید ملی است.
یک فروشنده اجناس ایرانی ساکن شهر باشت در جنوب کهگیلویه و بویر احمد گفت که مردم از برخی کالاهای با کیفیت ساخت ایران استقبال خوبی می کنند.
علی حسینی افزود: در صورتی که تولیدکنندگان محصولات داخل کشور بتوانند از نظر قیمت و کیفیت با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند، هر ایرانی وطن دوستی برای خرید کالاهای ایرانی اقدام می کند.
وی، خواستار قرار دادن مشوق های خاص از سوی دولت برای فروشندگانی که فقط کالاهای تولید داخل کشور را عرضه می کنند، شده است.
یک دانش آموخته دوره دکترای تخصصی رشته مدیریت صنعتی دانشگاه یاسوج گفت که ایجاد بستر رقابت سالم تولیدکنندگان داخلی و خارجی نخستین گام برای رونق کالاهای ساخت داخل کشور است.
امیر پاداش اظهار داشت که ظرفیت سازی برای مشارکت فعال سرمایه گذران به جلوگیری از خروج ارز از کشور، ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش روحیه نشاط و امید و کاهش آسیب های اجتماعی منجر می شود.
وی گفت که برون رفت از رکود و ادامه کنترل تورم از مزایای خرید کالاهای ایرانی است.
پاداش تصریح کرد که حمایت از خرید کالای ایرانی نیازمند افزایش گفتمان سازی و فراهم شدن ایجاد زمینه انتقادهای سازنده از سوی دولت است.
وی ادامه داد که در چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید محصول با کیفیت برتر با قیمت پایین تر ایجاد می شود.
وی با اشاره به خریدهای شب عید مردم ایران گفت: در صورتی که اقشار مختلف مردم ایران در این روزها از کالاهای ساخت داخل کشور خرید کنند، می توان به آینده توسعه اقتصادی و اشتغال در کشور امیدوار بود.
**نبود بازر فروش مشکل اصلی واحدهای تولیدی ایرانی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نبود بازار فروش یکی از چهار مشکل اصلی واحدهای تولیدی این استان است گفت که خرید کالاهای ساخت داخل کشور راهبرد بسیار خوبی برای بردن میزان تولید کارخانه ها به ظرفیت واقعی خود است.
داریوش دیودیده با یادآوری این نکته که دست بافته های سنتی، محصولات آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی تولیدکنندگان کهگیلویه و بویراحمد در بازارهای خارجی مشتری دارد، افزود که حاصل دسترنج تولیدکنندگان این خطه کیفیت خوبی دارد.
وی ابراز کرد که خرید کالاهای با کیفیت خوب ایرانی از سوی مردم نیازمند فرهنگ سازی است
دیودیده با بیان این نکته که 446 واحد تولیدی و صنعتی این استان با چهار هزار و 190 میلیارد ریال اعتبار به بانک ها معرفی شده اند، گفت که دولت تلاش های خوبی برای رونق واحدهای تولیدی کرده و اکنون زمان دادن غیرت ایرانی است.
کهگیلویه و بویراحمد یک درصد واحدهای صنعتی کشور با ظرفیت هشت هزار و 500 فرصت شغلی را دارد.
دیودیده اظهار داشت که امسال در 28 نشست این کارگروه، افزون بر یکهزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به 116 واحد تولیدی راکد و مشکل‌دار استان در 2 بخش کشاورزی و صنعت پرداخت شده است.
وی ابراز داشت که کهگیلویه و بویراحمد دارای رتبه 26 کشوری در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید است.
این استان بر اساس پروانه‌های بهره برداری صادر شده هم اکنون 751 کارخانه و 12 شهرک و ناحیه صنعتی دارد.
در کهگیلویه و بویراحمد گر چه قبل از دولت تدبیر و امید بسیاری از واحدهای تولیدی دچار رکود شده بود اما با تلاش کارگروه رفع موانع تولید هم اینک آمار واحدهای فعال صنعتی استان به 70 درصد رسیده است.
دیودیده اظهار داشت: کارگروه‌های رفع موانع تولید با بررسی پرونده 139 واحد تولیدی 316 مصوبه داشت که 174 مصوبه آن اجرا شد و 142 مصوبه نیز در دست اقدام است.
وی تصریح کرد: در کارگروه‌های رفع موانع تولید بدهی 137 واحد تولیدی تعیین تکلیف شد و برای 39 واحد تأمین مالی و تسهیلات پیش بینی شده است.
دیودیده اظهار کرد که 122 پرونده از این تعداد با یکهزار و 220 میلیارد ریال تسهیلات با بانک‌ها قرارداد منعقد کرده اند و تاکنون به 116 واحد تولیدی و صنعتی کهگیلویه و بویراحمد تسهیلات پرداخت شده است.
**اعتماد نکردن به کالاهای ایرانی مهمترین عامل بروز قاچاق کالا
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که نخریدن و اعتماد نکردن به کالا و تولیدات داخلی یکی از عوامل اساسی در بروز و افزایش پدیده قاچاق کالا و برندسازی های غیر واقعی است.
سالارحسین پور اظهار داشت که خرید و اقبال عمومی نسبت به کالای ایرانی پشتوانه محکم و در عین حال مهمترین اولویت برای ارتقای سطح کیفی تولیدات داخلی خواهد بود.
وی تصریح کرد که نخریدن کالای داخلی علاوه بر زمینه سازی برای ترویج فساد، قاچاق و رکود در سطح بازار سبب برندسازی های دروغین و فریب افکار عمومی نیز خواهند شد.
حسین پور افزود که با توجه به بررسی های انجام شده در سطح بازار بیش از 90 درصد کالاهای وارداتی و خارجی در کشورمان و به ویژه استان های محرومی همچون کهگیلویه وبویراحمد دارای ضعیف ترین کیفیت و استانداردها هستند.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت که بیشترین کالاهای وارداتی به کشورمان و این استان از کشورهای آسیایی از جمله هند، پاکستان و چین است.
حسین پور بیان کرد که بیشترین میزان ورودی کالاهای وارداتی در حوزه لوازم برقی، الکترونیکی و پوشاک است که آمارها نشان می دهد میزان قاچاق در این گونه کالاها و اجناس نیز به مراتب بیشتر است.
وی، تغییر نوع نگاه مردم و اقبال عمومی نسبت به خرید کالای ایرانی را نیازمند عزم ملی و فرهنگ سازی توسط رسانه ها دانست و گفت که تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد رونق تولید و توسعه همه جانبه کشور به این مهم وابسته است.
حسین پور افزود که هم اینک بیش از 90 درصد مواد خوراکی و نوشیدنی ها و حدود 75 درصد تولید و توزیع پوشاک در کشور و این استان تولیدات داخلی است که می توانند با برندسازی و حمایت بیشتر مردم توان رقابت پذیری با سایر بازارهای خارجی را نیز پیدا کنند.
**بسته بندی و تبلیغات محصولات راهکار جذب مشتری ایرانی
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گچساران افزایش تولید کالاهای داخلی را گامی برای فراهم کردن زمینه مصرف تولید در داخل کشور دانست.
رضا شریفی تصریح کرد که تبلیغات و بسته بندی های مشتری پسند نیز از دیگر راهکارهایی است که تولید کنندگان داخلی برای جذب مشتری باید در نظر داشته باشند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گچساران گفت که برگزاری تورهای بازدید از واحدهای صنعتی، یکی از راهبردهای دولت برای تشویق مردم به مصرف کالاهای ایرانی است.
شریفی با اشاره به اهمیت اصلاح الگوی مصرف برای حمایت از تولیدات داخلی، اظهار داشت که سال جاری هشت تور بازدید از واحدهای صنعتی گچساران با شرکت اقشار مختلف مردم از جمله دانش آموزان، خبرنگاران، دانشجویان و طلاب برگزار شد تا برای استقبال بیشتر از مصرف کالاهای تولید داخلی فرهنگ سازی شود.
استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.