محمدصادق معتمدیان عصر سه‌شنبه در دیدار اعضای مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی افزود: یکی از این اقدامات طرح ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی محرومان است که ۲ هزار واحد آن تکمیل شده و به زودی با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه و سایر مسوولان کشوری افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن محرومان سبب تحرک در مناطق روستایی استان شده است گفت: احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی به معنای ورود ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه (کمک بلاعوض دولت) یعنی ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه است در حالی که مجموع تملک دارایی استان در سال‌های گذشته به ۱۰۰ میلیارد تومان نمی‌رسید.

استاندار خراسان جنوبی ایجاد اشتغال را از دیگر دستاوردهای احداث مسکن محرومان در استان برشمرد و اظهار داشت: در شرایط کنونی حتی برخی شهرستان‌ها با کمبود نیروی کارگر ساده و ماهر مواجه‌ شده‌اند.

وی به مهاجرت معکوس روستاییان و حاشیه‌نشینان اشاره کرد و افزود: این موضوع سبب شده برخی روستاییان که به شهرها مهاجرت کرده بودند، به روستای خود بازگردند.

معتمدیان با اشاره به واردات دام زنده به استان گفت: امسال ۵۰ درصد کل واردات دام کشور مربوط به استان خراسان جنوبی بوده است که نشان می‌دهد ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد که باید در جهت کمک به مردم از آن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه جامعه هدف ما مرزنشینان و روستاییان هستند اظهار داشت: برای محرومیت‌زدایی اقدام مشترکی با مساعدت و سرمایه گذاری‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام شده است.

معتمدیان ادامه داد: در این خصوص وام‌های کم بهره در اختیار مردم قرار می‌گیرد که با استقبال خوب مردمی مواجه شده است.

وی گفت: ظرفیت‌های مناطق مختلف استان شناسایی و امکان سنجی شده است که متناسب با ظرفیت هر منطقه طرح‌هایی عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: مجموع نهاد حمایتی کمیته امداد در کشور و استان در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشته‌اند و پای کار هستند که بر موضوعات اشراف دارند و مسایل را دنبال می‌کنند.

وی تاکید کرد: همه تلاش ما این است که با انجام کارهای زیربنایی محرومیت‌های موجود در استان را به حداقل برسانیم.

معتمدیان گفت: در این حوزه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد برکت هر کدام یک منطقه را به عنوان معین محرومیت‌زدایی برعهده گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: امیدواریم با همکاری و مساعدت این دستگاه‌ها که به سرعت محرومیت‌زدایی استان کمک می‌کند و با نگاه همه جانبه در کنار رفع محرومیت‌های زیرساختی، بتوانیم زمینه ایجاد شغل و درآمد را برای مردم فراهم کنیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اگر کارهای زیربنایی انجام نشود هر سال شاهد افزایش جمعیت زیرپوشش نهادهای حمایتی خواهیم بود اما زمانی موفق خواهیم بود که افراد زیرپوشش را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های استان در زمینه محرومیت‌زدایی کاهش جمعیت زیرپوشش نهادهای حمایتی است گفت: خراسان جنوبی نسبت به سایر استان‌ها از محرومیت بیشتری برخوردار است.

معتمدیان اظهار داشت: عواملی از قبیل خشکسالی‌های دو دهه اخیر سبب مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها و افزایش حاشیه نشینی شده است.

وی گفت: در حال حاضر حاشیه نشینی به عنوان یک معضل و پدیده اجتماعی گریبانگیر جامعه شده است که یکی از دغدغه‌های جدی استان نیز محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: یکی از استان‌های کم درآمد کشور هستیم در حالی که مردم این استان با وجود شرایط اقتصادی موجود از نظر مشارکت در امور خیرخواهانه سرآمد هستند.

وی با بیان اینکه شرایط اقتصادی و تورم بیشترین آسیب را به مردم وارد می‌کند تصریح کرد: ایجاد درآمد و توانمندسازی افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی از اقداماتی است که باید در دستور کار ویژه باشد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تا اوایل سال گذشته ۲۳ مرکز نیکوکاری در استان فعال بود که اکنون به ۵۹ مرکز افزایش یافته و افزایش مراکز به ۹۰ مرکز هدف‌گذاری شده است.

رضا سلم‌آبادی افزود: به سمت مردمی کردن امداد در حرکت هستیم و تجربه نشان می‌دهد هرجا امور را به مردم واگذار کرده‌ایم موفق بوده‌ایم و کمک‌ها به اهل آن رسیده است.

وی از جمع‌آوری ۴۳ میلیارد و ۱۸۵ میلیارد تومان درآمد مردمی در هشت ماه امسال خبر داد و گفت: از این میزان هشت درصد سهم صندوق‌های صدقات، هشت درصد زکات، ایتام و محسنین (واریز مستقیم) ۲۵ درصد و ۵۹ درصد مبتنی بر نیاز بوده است.

وی تصریح کرد: از مجموع درآمدهای مردمی ۱۵ میلیارد تومان توسط مراکز نیکوکاری جمع‌آوری شده که نشان می‌دهد نگاه مردم به مراکز نگاه اعتماد است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: در سطح کشور مراکز خیریه یا سازمان‌های دولتی و شبه دولتی زیادی فعالیت می‌کنند اما یکی از ضعف‌های کشور فقدان سازمان نظاره‌گر در این حوزه است.  

او گفت: روند جمع‌آوری کمک‌های مردمی در سال‌های اخیر نشان از رشد کار خیر در کشور است به گونه‌ای که سال قبل ۱۳۵ درصد تعهدات حوزه مشارکت‌های مردمی در استان تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه سرانه کمک مردم خراسان جنوبی در حوزه صدقات نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است اظهار داشت: تاکنون خیر فیزیکی شامل جهیزیه، سبد غذایی، کمک تحصیلی و غیره زیاد بوده اما به خیر نرم‌افزاری کمتر توجه شده است.

سلم‌آبادی تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۵۴ درصد کمک‌های مردمی در زمینه معیشتی بوده است منتها چون نیت واقف یا خیر است نمی‌توانیم در امور دیگر آن را هزینه کنیم.

وی گفت: اقشار اجتماعی متعدد در کشور وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آنها برای ایجاد مراکز نیکوکاری تخصصی با محوریت مساجد اقدام کرد که تاکنون دو مرکز نیکوکاری سلامت و مرکز تخصصی رسانه یاران در استان تشکیل شده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی به اجرای طرح نذر اشتغال اشاره کرد و گفت: در این طرح قرار است یک میلیون حامی برای فرزندان ایتام و محسنین جذب شود که از این میزان ۲۰ هزار حامی سهم خراسان جنوبی است.

وی با تاکید بر لزوم برندسازی گروه‌های خیریه در استان افزود: این موضوع نیازمند اعتمادسازی است که رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند نقش خوبی ایفا کنند و به دنبال ایجاد نمادی از اعتماد در فضای مجازی و رسانه‌ها هستیم.

رییس هیات عامل مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه یاران خراسان جنوبی هم گفت: برگزاری جشن گلریزان برای نیازمندان استان با مشارکت تمامی مراکز نیکوکاری استان و خیران سرآمد پیش بینی شده است که قبل از عید نوروز برگزار خواهد شد.

زینب رمضانی افزود: نخستین مرکز نیکوکاری تخصصی رسانه‌ای کشور با عنوان «رسانه یاران خراسان جنوبی» ابتدای مهرماه امسال با حضور رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعی از مسئولان استان در بیرجند افتتاح شد.

وی بیان کرد: طی گذشت سه ماه از فعالیت این مرکز در استان پویش‌های متعددی برای کمک به خانواده نیازمندان از قبیل «قلم مهربانی» با هدف تامین لوازم‌التحریر و کفش دانش‌آموزان نیازمند، «سبد مهربانی» به منظور تامین سبد موادغذایی و توزیع آن بین نیازمندان و «گرمای مهربانی» به منظور تهیه لباس گرم ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم اجرا شده است.

این فعال رسانه‌ای گفت: توزیع یک هزار جفت کفش، یک هزار و ۲۰۰ پرس غذای گرم، توزیع ۵۰ سبد غذایی در جشن یلدای مهربانی، جمع‌آوری ۱۴۷ میلیون تومان با مشارکت کمیته امداد در قالب پویش گرمای مهربانی (تهیه لباس گرم برای دانش آموزان) از دیگر اقدامات است.

وی افزود: اعضای مرکز نیکوکاری رسانه یاران در سه ماه گذشته بازدیدهایی از خانواده‌های نیازمند و دارای بیمار صعب العلاج داشته و مشکلات را رصد و پیگیری کرده‌اند که در این زمینه نتایج خوبی با همکاری خیران و نیک اندیشان حاصل شد.

وی تصریح کرد: مراکز خیریه زیادی در استان فعالیت دارند اما سامانه واحدی در این خصوص وجود ندارد تا نیازمندان واقعی شناسایی و ثبت شوند تا در برخی امور موازی کاری نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.