غلامرضا اشرفی روز دوشنبه در دومین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد افزود: مجموع تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری ابلاغی به استان تاکنون سه هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال، پرداختی ۲ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال، درصد جذب ۸۳ درصد و مانده تخصیص ۵۵۱ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه چهارم کشور در جذب و پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را دارد اظهار داشت: تاکنون ۲ هزار و ۲۶۳ طرح اشتغال پایدار روستایی به مبلغ سه هزار و ۷۹ میلیارد قرارداد منعقد شده است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: در مورد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری نظارت بر طرح‌ها بسیار مهم است و به صورت مستمر انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: پارسال ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری با اشتغال ۲ هزار و ۴۵ نفر در استان پرداخت شد.

غلامرضا قوسی افزود: تعهد اشتغال استان پارسال ۹۰۰ نفر بود در حالی که یک هزار و ۵۶ فرصت شغلی ایجاد شد و طبق قانون اشتغال پایدار باید ۴۵ درصد اشتغال جذب می‌شد که اکنون بیش از ۶۰ درصد در استان جذب شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: در حوزه صنعت از سال گذشته اقدامات خوبی رقم خورد که منجر به ایجاد اشتغال شد از جمله اینکه چند واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل مجدد به چرخه تولید بازگشت.

داود شهرکی اظهار داشت: واحد گسترش صنایع قاین با اشتغال ۹۰ نفر، ۲ واحد سرب و روی، ۲ واحد طلا و طرح توسعه زغال شروع به کار کرد و در حوزه طرح‌های معدنی نیز مطالعات شرکت‌های ایدرو و ایمیدرو منجر به ایجاد اشتغال شده است.

وی بیان کرد: تعدادی از طرح‌های تولیدی که به واسطه مشکلات بانکی تعطیل شده بود مجدد به چرخه تولید بازگشت که در هر شهرستان حسب کارگروه تسهیل واحدهای تولیدی بررسی و نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام می‌شود.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: پارسال ۳۰ واحد صنعتی با اشتغال ۳۰۰ نفر اشتغال به بهره‌برداری رسید همچنین ۲۷ فقره پروانه معدنی صادر شد که ۲۳۰ نفر در این زمینه مشغول به کار شدند.

وی تصریح کرد: در طرح‌های اکتشافی نیز تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان مشغول به کار هستند و ۳۰۰ محدوده معدنی در حال واگذاری است.

شهرکی گفت: تاکنون از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۶۰ میلیارد تومان برای چهار طرح بزرگ پرداخت شده است.

وی گفت: ایجاد سه هزار فرصت شغلی و یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان پیش بینی شده است همچنین تا پایان سال باید تعدادی از طرح‌ها به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی نیز گفت: بهمن ماه پارسال ۶۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای این نهاد به بانک‌های عامل ابلاغ شد که در این مدت امکان جذب آن وجود نداشت.

رضا سلم‌آبادی ادامه داد: تعهد طرح اشتغال این نهاد امسال ۲ هزار و ۲۸۷ طرح به مبلغ ۵۴ میلیارد تومان تسهیلات است که تاکنون ۲ هزار و ۸۳۴ طرح به مبلغ ۱۲۷ میلیارد تومان ثبت سامانه کارا شده است.

وی بیان کرد: یک هزار و ۳۶۶ طرح اشتغال به مبلغ ۵۹ میلیارد تومان تاکنون به بانک‌های عامل معرفی شده که از رقم مصوب بالاتر است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: همچنین ۱۹ میلیارد تومان طرح اشتغال در دست بررسی است و تاکنون ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه در سال جاری در دو بخش پرداخت تسهیلات و پروژه‌های زیرساختی در بافت‌های فرسوده تعریف شده است.

مهدی جعفری افزود: در بخش پرداخت تسهیلات یک هزار و ۸۶۲ فقره طرح تعریف شده اما تنها ۳۵۰ فقره تسهیلات پرداخت شده است و با استقبال کم شهروندان مواجه شده‌ایم.

وی بیان کرد: امسال ۴۷ پروژه برای بافت‌های فرسوده با اعتبار ۲۳۸ میلیارد ریال تعریف شده و در مرحله مبادله موافقت نامه است که آمادگی داریم پروژه‌های جدید را به مناقصه بگذاریم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه ساخت و ساز در بافت فرسوده خراسان جنوبی توجیه اقتصادی ندارد تصریح کرد: این موضوع سبب شده تا شهروندان از تسهیلات بازسازی بافت فرسوده استقبال نکنند.

وی ادامه داد: ارزش اقتصادی ساخت و ساز در بافت فرسوده یکی است اما ارزش ملک در بالا و پایین شهرها بسیار متفاوت است لذا انبوه سازان هم از این تسهیلات استقبال نکرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.