مشیرالحق عابدی روز یکشنبه در نشست بررسی روند ثبت برند جهانی فرش امداد که با حضور مشاور دفتر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی ثبت مالکیت معنوی (WIPO) و نماینده موسسه توسعه و نوآوری کره جنوبی (KIPO) در بیرجند برگزار شد اضافه کرد: اقدام کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ثبت جهانی برند فرش امداد و آنچه که در خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها شروع شده، بسیار پسندیده است.

وی با اشاره به اینکه برندسازی سه محصول فرش، زعفران و پسته در دستور کار کمیته امداد است گفت: این سه محصول در استان خراسان جنوبی با کیفیت بالا تولید می‌شود.

وی با اشاره به سفر ۲ روزه هیات بررسی ثبت مالکیت معنوی برند فرش امداد به خراسان جنوبی تصریح کرد: مشاهده پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان در زمینه فرش به طور قطع نام خراسان جنوبی را با ۲ برند جهانی فرش در مود و قهستان ماندگار می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: همانطور که شرکت صنعت آفرین امداد در سطح کلان کشور اقدام شایسته‌ای برای فروش محصولات فرش استان انجام داد، خرسند هستیم که فرش خراسان جنوبی با ۲ برند جهانی مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: امید است انتقال تجربیات به تقویت محیط‌های کسب و کار در کشور به خصوص خراسان جنوبی کمک کند.

 عابدی اظهار داشت: حسب دستور استاندار خراسان جنوبی سند جامع محصولات استراتژیک استان تدوین شده که برای برندسازی و کسب جایگاه مناسب در تجارت جهانی مفید خواهد بود.

وی گفت: برندسازی یکی از روش‌های فروش محصولات باکیفیت است و موضوع برندسازی برای کمک به فروش محصولات استان مدنظر استانداری است.

رییس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم گفت: قوانین حوزه مالکیت معنوی به روز است و عضو اکثر کنوانسیون‌های بین المللی هستیم لذا می‌توانیم از این ظرفیت برای ثبت جهانی علایم تجاری، اختراعات و نشانه‌های جغرافیایی استفاده کنیم.

محمدحسن کیانی افزود: نشانه‌های متعدد به ویژه در حوزه فرش متعلق به خراسان جنوبی بوده و جای عناب، زرشک و زعفران هم در حوزه نشان جغرافیایی خالی است.

وی گفت: برنامه پنج ساله‌ تجاری سازی محصولات ایرانی از شهریور سال گذشته با همکاری مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان جهانی ثبت مالکیت معنوی امضا شده که شرکت KIPO  کره جنوبی نیز حامی این حوزه است.

رییس مرکز مالکیت معنوی قوه قضاییه افزود: امید است با ظرفیت‌های جهانی و قوانین موثر در حوزه علایم تجارتی و نشانه‌های جغرافیایی بتوان از فرش و صنایع دستی نیز حمایت کرد.

وی عنوان کرد: در این راستا به محیط‌های کسب و کار و موسسات نیازمند خدمات کمک می‌شود که بتوانند محصولات خود را تجاری سازی کنند.

مدیرعامل شرکت صنعت آفرینان کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با اشاره به اجرای پروژه توانمندسازی فرش دستباف گفت: نشان تاییدیه فرش از ورود کشورهای رقیب در این حوزه به نام ایران جلوگیری می‌کند.

 مهدی ابراهیمی علویجه ادامه داد: همچنین این پروژه باعث می‌شود دوستداران فرش دستباف ایرانی از طریق این نشان تاییدیه راحت‌تر و بهتر از فرش استفاده کنند.

وی با اشاره به تاثیر این پروژه بر صادرات فرش دستباف گفت: وقتی شناخت فرش ایران از طریق یک برند اجرایی شود در رونق تولید و ایجاد اشتغال نقش بسزایی ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت صنعت آفرینان کمیته امداد افزود: فرش دستباف ایران از جمله کالایی‌هایی بوده که تحت تحریم قرار گرفته چرا که ۴۰ درصد از بازارهای فرش در آمریکا بوده است و با این پروژه و درخواست مردم کشورهای دیگر برای فرش دستباف، تحریم دولت‌ها برداشته خواهد شد و رونق اتفاق می‌افتد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی نیز گفت: در حال حاضر سه هزار و ۱۰۰ بافنده فرش زیرپوشش کمیته امداد استان خراسان‌ جنوبی قرار دارند که در ۲ هزار و ۵۰ کارگاه خانگی و ۱۴ کارگاه تجمیعی مشغول به فعالیت هستند.

رضا سلم‌آبادی با تاکید بر اینکه نیاز است فرش مددجویان امداد با برند خاص وارد بازار شود افزود: برندسازی بسیار می‌تواند به بازار فروش محصولات کمک کند که در مرحله نخست بحث فرش دستباف را پیگیری کردیم و در ادامه برای سایر محصولات خوب تولیدی استان علایم تجاری بین المللی را اخذ خواهیم کرد.

وی گفت: اخذ نشان تجاری بین المللی موجب افزایش فروش فرش می‌شود لذا امیدواریم بتوانیم در جغرافیای استان علامت برندسازی تجاری را برای برخی از محصولات اخذ کنیم.

وی بیان کرد: اخذ نشان تجاری بین المللی فرش دستباف مددجویان کمیته امداد در حال بررسی است و امیدواریم تا اوایل سال آینده این برند ثبت جهانی شود.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌ جنوبی افزود: حدود ۹۰ درصد فرش دستباف تولیدی مددجویان کمیته امداد در استان بعد از ورود به بازار به خارج کشور صادر می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.