جمال عرف عصر شنبه در نشست هم‌اندیشی با معتمدین و نخبگان استان خراسان جنوبی افزود: میانگین مشارکت مردم در ۱۰ دوره انتخابات قبلی ۶۰.۵ درصد بوده است که اگر در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به این میانگین برسیم سطح قابل قبول خواهد بود.

وی گفت: سطح مشارکت مردم خراسان جنوبی در انتخابات به ویژه زمانی که استان از خراسان بزرگ جدا شد، عموما بالاتر از شاخص‌ها بوده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: آمارها نشان می‌دهد میزان مشارکت مردم این استان ۸۰ تا ۹۰ درصد بوده است و در انتخابات دوم اسفند نیز بدون شک میزان مشارکت مردم خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری خواهد بود.

وی با بیان اینکه در انتخابات قانونمدار و بی‌طرف هستیم گفت: وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات نباید رفتار و گفتاری داشته باشد که شائبه طرفداری از کسی مطرح شود.

عرف تاکید کرد: احزاب بایستی در انتخابات به سمت برنامه محوری پیش بروند تا انتخابات سالم برگزار شود.

وی گفت: آنچه در انتخابات پیش رو مهم است افزایش مشارکت مردمی است و مجریان و احزاب بکوشند در انتخابات شائبه یا تخلفی دیده نشود.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه منابع مالی نامزدها باید شفاف باشد و جلوی پول‌های مشکوک با منابع مجهول گرفته شود اظهار داشت: انتخابات باید در فضای امن برگزار شود لذا تلاش خواهیم کرد این مسیر را با قوت دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه مجریان انتخابات باید امانتدار رای مردم باشند گفت: ساز و کار انتخابات اجازه تخلف را نمی‌دهد اما باید بر تخلفات احتمالی نظارت جدی شود.

عرف افزود: در وزارت کشور ۲ سند اصلی در انتخابات مدنظر قرار گرفته که یکی سیاست‌های کلی انتخابات تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری و دیگری قانون انتخابات است.

وی یکی از اهداف سفرهای استانی را ارزیابی وضعیت و عملکرد ستادهای انتخابات استان‌ها برشمرد و اظهار داشت: تاکنون به ۱۶ استان کشور سفر و وضعیت ستادهای انتخاباتی را رصد کرده‌ایم.

رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: معاونت سیاسی وزارت کشور متولی سیاست داخلی کشور است لذا کمیسیون‌های متعددی از جمله کمیسیون کارگری، کمیسیون دانشجویی و احزاب را راهبری می‌کند.

وی گفت: یکی از کارهای ما در کمیسیون کارگری این است که مسایل مربوط به کارگران را پیگیری کنیم و از جمله آنها می‌توان به کارخانه هپکو اراک اشاره کرد.

عرف اضافه کرد: در خصوص این کارخانه با کندی کار در دستگاه‌های متولی امور گرفتار شدیم در حالی که باید زودتر و قبل از حادثه تصمیم‌گیری می‌شد و کفایت و صداقت پیمانکار مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

وی افزود: کارگران این کارخانه علیرغم اینکه حق داشتند اعتراض کنند اما در اعتراض نمی توانیم حق دیگران را برای ابراز حق خود سلب کنیم لذا کسی که می‌خواهد اعتراض کند به حوزه سیاسی مکاتبه می‌کند در حالیکه برخی راه‌آهن را می‌بندند و ۱۰ ساعت خانواده‌ها را معطل می‌گذارند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: وقتی چندین مرتبه نسبت به این موضوع تذکر داده می‌شود اما عمل نمی‌شود به عنوان مسئول امنیت استان یا شهرستان وظیفه دارید برای بازگشایی راه‌آهن دستور دهید از طرفی کارگر نیز حق دارد.

وی  یادآور شد: اگر مردم در فضای مجازی موضوعی شنیدند بدانند از قبل همه مسیرها رفته شده و این آخرین مسیر بوده است، اگر در رسیدگی به امور کارگران کندی صورت نمی‌گرفت لازم نبود این مقدار اعتراضات گسترش یابد یا راه‌آهن مسدود شود.

عرف درباره کمیسیون احزاب گفت: این کمیسیون فراقوه‌ای است به این معنا که دو نماینده از مجلس، ۲ نماینده از قوه قضاییه و یک نفر از قوه مجریه حضور دارند و مدیرکل سیاسی، دبیر این کمیسیون است.

وی بر لزوم کیفیت احزاب در کشور تاکید کرد و افزود: داشتن کمیت و ۱۰۰ حزب در کشور افتخار نیست بلکه کیفیت آنها مهم است.

معاون سیاسی وزیر کشور بیان کرد: در حال حاضر ۱۱۶ حزب براساس قانون‌های جدید در کشور مجوز دریافت کرده‌اند که ۸۲ حزب ملی و مابقی استانی است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت تقویت احزاب برعهده معاونت سیاسی وزارت کشور است اظهار داشت: باید احزاب را تقویت و زمینه فعالیت سالم آنها را ایجاد کرد.

عرف گفت: اسفند ۹۶ منشور گفت و گوی سیاسی به همه استان‌ها ابلاغ شد که هدف این بخشنامه ایجاد زمینه و بستر گفت و گوهای سیاسی و اجتماعی از طریق تقویت احزاب و راه‌اندازی خانه احزاب است.

وی با بیان اینکه خانه احزاب باید در استان خراسان جنوبی شکل بگیرد یادآور شد: هدف از راه‌اندازی خانه احزاب باید توسعه سیاسی و اجتماعی استان و کشور باشد.

معاون وزیر کشور گفت: تاکنون خانه احزاب در ۱۷ استان کشور شکل گرفته و در سطح ملی نیز خانه احزاب تشکیل شده است که مقرر شده هر یک سال مدیریت در اختیار احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل باشد.

وی افزود: باید تمرین کنیم کار حزبی از جنس تعاملی، گفت و گوی متفاوت و با محوریت توسعه را انجام دهیم نه در فضاهایی که مخل وحدت و همبستگی است.

عرف بیان کرد: آنچه کشور را نجات خواهد داد وحدت، انسجام و همبستگی ملی است لذا کار حزبی باید جهت آن ایجاد و تقویت این چارچوب باشد.

وی همچنین به شایعه انتقال استاندار خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: هیچ برنامه‌ای برای انتقال یا تعویض استاندار نداریم به ویژه اکنون که شاهد رضایت مردم و مسئولان استان از کارکرد آقای معتمدیان هستیم.

معاون سیاسی وزیر کشور اظهار داشت: میزان رضایتمندی مردم و مسئولان از استاندار خراسان جنوبی را در نخستین فرصت به اطلاع رئیس دفتر رئیس جمهوری و وزیر کشور خواهم رساند.

وی گفت: به مردم خراسان جنوبی این اطمینان را می‌دهیم که تا سال ۱۴۰۰ محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی خواهد بود مگر اینکه به وی سمت وزیر داده شود پس قدر او را بدانید.

عرف درباره تقسیمات کشوری هم گفت: در استان جز بعضی ارتقاهای جزیی هیچ برنامه‌ای که تعادل استان را برهم بزند، نداریم.

وی اضافه کرد: اساسا برخی شایعات مطرح است که بخشی از استان را به استان دیگری منتقل کنند در صورتی که هیچ برنامه‌ای در این زمینه یا هر اقدامی که استانی را تضعیف کند یا دامنه آن را گسترش دهد، نداریم.

معاون سیاسی وزیر کشور امروز (شنبه) وارد خراسان جنوبی شد و علاوه بر شرکت در جلسه ستاد انتخابات استان، در نشست هم‌اندیشی با معتمدین و نخبگان خراسان جنوبی نیز حضور یافت.

وی همچنین با حضور در گلزار شهدای گمنام بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند از دیگر برنامه‌های سفر رئیس ستاد انتخابات کشور بود.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.