علیرضا نصرآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی مقرر شد ۶۰ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری به استان اختصاص یابد که در فاز نخست از این محل حدود ۹۰ سازه آبخیزداری در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه کمبود بارش و خشکسالی در ۱۸ سال پیاپی آبدهی بسیاری از قنوات و چاه‌ها را کاهش یا خشکانده است اظهار داشت: ایجاد سازه‌های آبخیزدازی در ذخیره نزولات آسمانی و افزایش میزان سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر بسزایی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: سال گذشته سهم استان از برداشت صندوق توسعه ملی ۱۶ میلیارد تومان بود که ۹۷ سازه آبخیزداری با حجم عملیات ۴۵۲ هزار مترمکعب اجرا شد و همزمان با دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۱۰۰ منبع آبی در روستاها تحت تاثیر قرار گرفته است و ۷۸ روستا با ۳۶ هزار نفر جمعیت نیز از آن بهره‌مند شدند.

نصرآبادی تاکید کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری سال گذشته رضایت روستاییان را به دنبال داشت چراکه آبدهی قنوات را چند برابر و برخی از قنوات خشکیده نیز احیا شد.

وی یادآور شد: بیشتر این طرح‌ها اثربخشی قابل قبولی برای احیای قنوات و افزایش منابع آبی سفره‌های زیرزمینی دارد و همچنین موجب برگشت روستاییان از شهرها به سمت روستاها می‌شود.

هم اکنون حدود ۲ هزار و ۶۰۰ سازه آبخوان و آبخیزداری با هدف کنترل و بهره‌وری از روان آب و سیلاب در سطح استان وجود دارد.

۷۵۵۷*۶۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.