به گزارش ایرنا در پی درخواست حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، رضا اردکانیان از روستای حنبل از توابع شهرستان بیرجند بازدید و از نزدیک مشکلات کم آبی این روستا و روستاهای اطراف را بررسی کرد.

وزیر نیرو در این بازدید دستور داد که عملیات آبرسانی به روستای حنبل و تعدادی از روستاهای اطراف آن تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

امام جمعه بیرجند عصر پنجشنبه در دیدار با وزیر نیرو گفت: پیامی از برخی روستاییان رسیده که متقاضی هستند از جهت عاطفی از برخی روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند، دیدن شود تا بار دل این روستاییان سبک شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: وزارت نیرو با همه وزارتخانه‌های دیگر متفاوت است و این وزارتخانه در هر فعالیتی باید حضور داشته باشد و در سطح منطقه‌ای و جهانی می‌تواند در رشد و توسعه کشور تاثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: ایران از نظر اقلیمی ویژگی خاصی دارد به خصوص استان‌هایی که مناطق کویری هستند از نظر حیات و نیرو حالت نیمه جان دارند، آب صدها روستا در خراسان جنوبی با تانکر تامین می‌شود که پیداست در این روستاها دامداری و کشاورزی نمی‌تواند جان داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: مسئله جبران کمبودها از محل آب‌های ژرف و تصفیحه آب یک سوی قضیه است که مطالعات و طرح‌های زمان بندی انجام شده اما از سوی دیگر باید به افرادی که تعهد دارند بیشتر از این توصیه شود تا از جنبه تبلیغاتی از اسراف آب جلوگیری شود.

 وی ادامه داد: در این زمینه افرادی هستند که تعهد دینی ضعیف دارند که باید در سیستم‌های قانونی طراحی شده از اسراف آب توسط آنان جلوگیری شود و این اقدام نیازمند یک ساختار است که هرکسی هم که گوش نداد باید غرامت پرداخت کند تا عدالت برقرار شود.

استاندار خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: در ۲ دهه گذشته شرایط کم آبی را در خراسان جنوبی داشته‌ایم و در این خصوص اقداماتی توسط دولت‌ها در سنوات گذشته انجام شده است.

محمدصادق معتمدیان افزود: به دلیل کاهش نزولات آسمانی و افزایش دما همچنان با مشکل کم آبی و تامین آب شرب در روستاها مواجه هستیم و در بخش صنعت نیز با موانعی رو به رو هستیم.

وی بیان کرد: با پیگیری‌ها از ناحیه وزارت نیرو و برگزاری جلسات متعدد مجمع نمایندگان استان با مسئولان متولی آب، دستور تدوین سند سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی صادر شد و در شورای حفاظت از منابع آب استان این سند مصوب شد و طی هفته آینده این سند ارزشمند در کارگروه ملی نیز به تصویب خواهد رسید.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اکنون ۹۱ درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در صورتی که ۳۰ درصد اشتغال استان را در این بخش داریم اما در بخش صنعت ۲ درصد آب استان مصرف می‌شود و باعث اشتغالزایی ۳۸ درصدی شده است.

 وی  عنوان کرد: در طرح سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی نگاه ویژه ای در زمینه آبخیزداری، سامانه های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت و افزایش کشت گلخانه ای شده‌ است که امیدواریم با حمایت دولت از این سند، شاهد مدیریت هرچه بیشتر آب در خراسان جنوبی باشیم.

وزیر نیرو امروز (پنجشنبه) برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چند طرح آب و برق خراسان جنوبی وارد این استان در شهرستان طبس شد.

بازدید از نیروگاه زغال‌سوز در حال ساخت همزمان با آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی از برنامه‌های سفر اردکانیان به این شهرستان بود.

وزیر نیرو در ادامه سفر یک روزه به خراسان جنوبی از طرح‌های آب و برق این استان در شهرستان‌های بیرجند و سربیشه نیز بازدید و چند طرح را افتتاح و کلنگ‌زنی کرد.

آبرسانی به ۲۰ روستای خراسان جنوبی و ۱۶۵ طرح برق‌رسانی شهری و روستایی از جمله این طرح‌ها بود. 

وی در نشست جمع‌بندی با حضور مسئولان و مدیران صنعت آب و برق استان هم شرکت کرد.

۷۵۵۶*۳۰۲۸ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.