یکی از صنایع دست بافت شهرستان اهر و منطقه ارسباران"ورنی" است که با قدمت زیاد خود هنر ماندگار این منطقه می‌باشد. ورنی تبلور بازی رنگ‌ها و تصاویر خلاقانه ای است که از ذهن خلاق خالق اثر ایجاد می‌شود. 
ورنی نوعی گلیم یک رو یا گلیم فرش نمای بدون پرز است و به سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ‌های تار شکل گرفته و نقش می پذیرد. تفاوتی که در بافت گلیم و ورنی وجود دارد این است که در گلیم، بافت به صورت گره‌های منقطع انجام می‌شود و نقوش آن توسط پود شکل می‌گیرد و تار به وسیله پود کاملاً پوشیده می‌شود، در حالیکه در بافت ورنی ایجاد طرح و نقوش بر سطح آن توسط پودگذاری اضافی حاصل می‌شود و تار و پود هر دو پوشیده‌ است . طرح کلی ورنی از سه‌ جز حاشیه، متن، و ترنج  ( به معنی‌ حوض) تشکیل شده‌ است . 
مهین اسلامی از بافندگان عشایری منطقه ارسباران در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی گفت: حدود 30 سال است که به بافت ورنی مشغولم و این هنر را از مادر به ارث برده ام، در زمینه بافت ورنی دخترم نیز کمک حال من است و با هم به بافت ورنی مشغول هستیم. 
وی افزود: متأسفانه با تمام تلاش و زحمت‌هایی که در بافت ورنی انجام می دهیم محلی برای فروش مستقیم آن برای ما فراهم نیست و معمولا بعد از بافت، واسطه گران به قیمت ناچیز از ما خریداری می کنند و چیزی  در قبال زحماتمان عاید ما نمی شود. 
این ورنی باف عشایری همچنین به مشکلات مالی در تهیه لوازم و بافت ورنی و همچنین به مشکلات بیمه در این رشته هنری نیز اشاره کرد و گفت: از مسئولان استدعا داریم در حل مشکلات فروش، تهیه لوازم جانبی و ضروری و بیمه ورنی بافان اقدام اساسی انجام دهند. 
نبود بازار مناسب دسترنج زنان عشایر را هدر می‌دهد    پژوهشگر حوزه صنایع دستی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر ضرورت حمایت از بافندگان ورنی در مناطق روستایی و عشایری گفت: بعد از دامداری، شغل اصلی زنان و دختران عشایری ورنی بافی بوده که در این وضعیت اقتصادی کمک خرجی مناسبی برای خانواده های عشایری است. 
حسن بالاگر افزود: متأسفانه، نبود بازار مناسب برای عرضه تولیدات عشایری، باعث شده که دسترنج زنان و دختران زحمتکش عشایر نصیب دلالان شود.
وی ادامه داد: در این خصوص شرکت های تعاونی عشایری با تدبیر و حمایت لازم می توانند با تهیه مواد اولیه مرغوب و ارائه آموزش های لازم و در کنار آن ارتقای کمی و کیفی، تولیدات ورنی آنها را به قیمت مناسب و به صورت مستقیم از بافنده خریداری کرده و علاوه بر عرضه در نمایشگاه های داخلی، زمینه صادرات این صنایع دستی منحصر به فرد ارسباران را به کشورهای آسیای میانه، حاشیه خلیج فارس و اروپا فراهم کنند.    


فرماندار اهر نیز پایتخت ورنی کشور را شهرستان  اهر عنوان کرد و افزود: ورنی یکی از محصولات منحصر به فرد و دست بافت جامعه عشایری و روستایی منطقه ارسباران و شهرستان اهر می باشد که در بافت آن از تخیلات بافنده استفاده شده است.

زاهد محمودی، ورنی و فرش اهر را از مهمترین صنایع دستی این شهرستان برشمرد و افزود: ورنی نوعی گلیم و بدون پرز است که بیشتر در تهیه زیرانداز، تابلوی دیواری، کیف، کفش و غیره استفاده می شود. 

وی در ادامه از اعطای تسهیلات برای ورنی بافان نیز خبر داد و گفت: فرمانداری اهر آمادگی دارد با همراهی کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری تسهیلات کم بهره لازم را در اختیار ورنی بافان این شهرستان قرار دهد. 

محمودی گفت: عشایر منطقه ارسباران و شهرستان اهر یکی از بزرگ ترین جامعه عشایری استان آذربایجان شرقی است، به طوری که از 85 درصد عشایر استان 40 درصد عشایر متعلق به منطقه ارسباران و شهرستان اهر هست که سهم زیادی در اقتصاد منطقه دارند و حمایت از این قشر زحمتکش جامعه علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه باعث رونق کسب و کار در تولید صنایع دستی خود از جمله ورنی، گلیم، جاجیم، فرش و غیره می‌شود. 

وی افزود: ورنی بافی یک هنر در نزد مردان و زنان منطقه ارسباران و شهرستان اهر است که در ایجاد اشتغال، درآمدزایی و رونق اقتصاد این منطقه نقش به سزایی دارد. 

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر بافت ورنی علاوه بر اینکه در میان خانواده های جامعه عشایری رونق دارد در بین مردان و زنان شهری و روستایی نیز رونق گرفته که امیدواریم با حمایت های مسئولین از این صنعت شاهد رشد اقتصاد و ایجاد کسب و کار در بین خانواده های شهری و روستایی باشیم.     
 تولید سالانه بیش از 3600 متر مربع ورنی 
رئیس اداره امور عشایری اهر نیز از تولید سالانه بیش از 3600 متر مربع ورنی در این شهرستان خبر داد.

علیرضا حضوری، عشایر منطقه ارسباران و شهرستان اهر را مردمانی تلاشگر و نجیب برشمرد و افزود: با همت و تلاش عشایر این شهرستان سالانه بیش از 3600 متر مربع ورنی تولید و برای فروش و مصرف به بازار ارسال می شود.

وی ورنی را از صنایع دستی مردان زنان عشایری عنوان کرد که هر تار و پود آن الهام گرفته از تخیلات و باورهای ذهنی آنها می باشد.

حضوری گفت: تولیدات عشایری در اقتصاد جامعه بسیار مهم بوده و هر چادر عشایری به عنوان یک کارگاه کوچک تولیدی و اشتغال زا بوده که تمام افراد خانوار عشایر از کوچک به بزرگ به سهم خود در تولید صنایع دستی، لبنی و کسب درآمد و رونق اقتصادی این خانوار ایفای نقش می‌کنند. 

 رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی اهر نیز از برگزاری هشتمین جشنواره سراسری ورنی در این شهرستان خبر داد.

حسن باقرپور گفت: بیشترین فعالیت در صنعت ورنی بافی متعلق به منطقه ارسباران و قسمتی از استان اردبیل بوده و سهم منطقه ارسباران و شهرستان اهر در بافت این هنر دست باف بیشتر است. 

وی با اشاره به قدمت طولانی و تاریخی این هنر که زاده ذهن خلاقانه مردان و زنان منطقه ارسباران و خصوصاً شهرستان اهر می‌باشد، گفت: در بافت ورنی مانند فرش از نقشه استفاده نمی‌شود بلکه تمام تاروپود آن جوشیده از ذهن و تخیلات ذهنی بافندگان این هنر می باشد و این یک امتیاز بزرگ در خلق آثاری ماندگار و زیبا در تاروپود این صنعت می باشد. 

وی افزود: با وجود اینکه ورنی بافان برای بافت این هنر ناب خود متحمل زحمات زیاد می شوند ولی در نهایت برای عرضه و فروش مستقیم محصول خود دچار مشکل می شوند که امیدواریم مسئولان با تدبیرات لازم در این خصوص نیز توجه ویژه کنند.

باقرپور گفت: برای معرفی و ایجاد زمینه مناسب برای عرضه و فروش محصولات عشایری خصوصاً محصول منحصر به فرد ورنی منطقه ارسباران و شهرستان در سالهای گذشته اقدام به برگزاری چندین دوره جشنواره ورنی شد که خوشبختانه با پیگیری های لازم و مساعدت مسئولین استانی و شهرستانی امسال نیز شاهد هشتمین دوره جشنواره ورنی با میزبانی شهرستان اهر خواهیم بود. 

وی گفت: هشتمین جشنواره ورنی از 12 لغایت 15 شهریورماه سالجاری با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در اهر برگزار می‌شود.      گزارش از : مصطفی قربان موحد – خبرنگار ایسنا
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.