حسین امامی پنجشنبه شب در نشست بررسی مسائل صنعت آب و برق استان خراسان جنوبی که در پایان سفر یک روزه وزیر نیرو به این استان برگزار شد افزود: ما در خراسان جنوبی با کسری مخزن زیادی نسبت به آب تجدید شونده مواجه بودیم که در خصوص مدیریت مصرف آب اقدامات خیلی خوبی در استان انجام شده است.

وی بیان کرد: ۲ دهه خشکسالی در استان داریم و تمام مناطق خراسان جنوبی تحت تاثیر خشکسالی است اما تلاش کرده‌ایم که میزان مصرف آب در بخش‌های مختلف استان را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: علیرغم ۲ دهه خشکسالی هنوز هیچ شهر این استان دچار تنش آبی نشده است و هر سال با تخصیص اعتبار، تنش آبی شهرها جبران می‌شود و برای تمام شهرها برنامه مطالعاتی داریم.

وی افزود: ۱۵ محدوده مطالعاتی استان دارای آب‌های شور و لب شور هستند و در مجموع در این محدوده‌ها ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب آب با کیفیت نامناسب داریم که باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه ای انجام شود تا بخش مهمی از آب صنعت و شرب استان با شیرین سازی از این محل تامین شود.

امامی اظهار داشت: براساس سند سازگاری با کم آبی، کسری مخزن استان در برنامه ششم توسعه صفر و جبران می‌شود و در  افق بلندمدت اضافه برداشت سال‌های قبل را نیز جبران خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی نیز گفت: این شرکت ۳۱۵ هزار نفر روستایی را زیرپوشش خدمات خود دارد که ۴۱ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

مهدی صفوی‌نژاد افزود: در پنج شهرستان خراسان جنوبی به خصوص چهار شهرستان مرزی استان جمعیت روستایی از جمعیت شهری بیشتر است.

 وی با بیان اینکه ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان داریم گفت: از این تعداد ۱۳۹ روستا فاقد شبکه، ۹ روستا راکد، ۱۹۰ روستای سطح ۲ و ۵۸۰ روستای استان سطح یک هستند.

صفوی نژاد بیان کرد: شاخص بهره‌مندی از آب در استان ۷۴.۳۴ درصد و شاخص برخورداری از آب  ۹۲.۸ درصد است.

وی گفت: یک هزار و ۵۴ کیلومتر شبکه توزیع فرسوده و ۳۱۳ کیلومتر خط انتقال آب فرسوده در استان داریم و هشت درصد کنتورهای آب روستایی فرسوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اکنون آبرسانی سیار به ۴۴۷ روستای استان با جمعیت ۵۵ هزار و ۵۸۲ نفر با تانکر انجام می‌شود افزود: در مجموع ۱۸ درصد روستاهای خراسان جنوبی با تانکر تامین آب می‌شود.

وی اظهار داشت: ۸۵ روستای دچار تنش آبی در استان داریم که تاکنون اقدامات رفع تنش با حفر چاه جدید، آبرسانی سیار، اصلاح و بازسازی شبکه‌ها و نشت یابی انجام شده است.

وی گفت: درخصوص تکمیل مجتمع‌های آبرسانی استان ۵۰۰ روستا در موافقت نامه‌ها دیده شده که تاکنون آبرسانی به ۳۲۸ روستا به اتمام رسیده است.

صفوی نژاد افزود: برای آبرسانی به ۱۷۲ روستای باقی مانده از محل ۳۷ مجتمع آبرسانی به ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و درخصوص تکمیل این مجتمع‌ها امسال ۵۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی هم گفت: ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری استان زیرپوشش شبکه‌های آبرسانی هستند.

مهدی هاشمی مقدم افزود: شاخص برخورداری از شبکه های فاضلاب در استان ۳۳.۱ درصد است که  نسبت به شاخص‌های کشور عقب افتادگی داریم.

وی عنوان کرد: حدود ۴۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه فاضلاب در چهار شهر خراسان جنوبی نیاز داریم و در شهرستان خوسف به دلیل بافت غیر جذبی زمین نیاز به اجرای فاضلاب داریم و باید فاضلاب این شهر برای سال ۹۹ ردیف اعتباری بگیرد.

هاشمی مقدم با بیان اینکه در افق ۱۴۲۵ تامین آب چهار شهر استان نگران کننده است گفت: خوشبختانه طرح آبرسانی به بیرجند و طبس کلنگ زنی شد و نیاز است که طرح آبرسانی از آهنگران برای قاینات نیز تصویب و طرح تامین آب فردوس تامین اعتبار شود.

وی گفت: بیشتر آب شرب شهرهای استان از منابع آب زیرزمینی و ۱۳۰ حلقه چاه تامین می‌شود که علاوه بر مسائل کمیت آب باید به کیفیت آب هم توجه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی افزود: هدررفت آب در شهرهای خراسان جنوبی به صورت میانگین ۳۰.۶ درصد است در حالی که این رقم در شهرهای کشور ۲۵.۵ درصد است.

وی بیان کرد: در برخی شهرها کمبود مخزن ذخیره آب داریم که سرانه مخزن ذخیره آب با توجه مرزی بودن خراسان جنوبی باید به میانگین کشوری برسد.

 وی با بیان اینکه ۷۱ درصد مشترکان خراسان جنوبی مصارف زیر الگوی مصرف را دارند و جزو کم مصرف‌ترین استان‌های کشور هستیم گفت: در این خصوص ۲۲ شهر خراسان جنوبی پایین ترین ضریب آب بها کشور را دارند و هزینه‌های شرکت زیاد است که نیاز است ضریب آب بها استان در حد استان‌های مجاور قرار گیرد.

هاشمی مقدم عنوان کرد: در چهار ماه نخست امسال مصرف آب در شهرهای خراسان جنوبی ۱۳ دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

 وی گفت: در بحث اقتصاد آب سال گذشته در استان ۲۵ میلیارد تومان زیان داشته ایم و در هر مترمکعب آبی که به دست مشترکان داده ایم ۶۷۰ تومان زیان کردیم.

وی ادامه داد: طرح فاضلاب در سه مسکن مهر بیرجند در دست اجراست که برای اتمام آن به ۸۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: ۴۰ معدن استان فاقد برق است و از آنجا که توسعه معدنی، پیشانی توسعه خراسان جنوبی است باید برق‌رسانی به این معادن انجام شود.

داود شهرکی افزود: مصرف سالانه این معادن پنج میلیون لیتر گازوئیل به ارزش ۵۰ میلیارد تومان  است که با هزینه یک سال این اعتبار، برق این معادن تامین می‌شود.

 وی بیان کرد: خراسان جنوبی یکی از مراکز اصلی تجارت با افغانستان است و احداث خط انتقال برق به افغانستان از طریق مرز ماهیرود با رویکرد صادرات و نیازمندی افغانستان در این زمینه باعث افزایش درآمد و توان مالی شرکت برق می‌شود.

 شهرکی گفت: از محل آب تصفیه خانه بیرجند حداقل ۳۰ لیتر بر ثانیه به شهرک صنعتی بیرجند تخصیص داده شود چرا که با کمبود آب در شهرک صنعتی بیرجند مواجه هستیم و آمادگی خرید آب را داریم.

به گفته وی مصرف آب در بخش صنعت خراسان جنوبی کمتر از ۲ درصد است که باعث اشتغالزایی ۳۷ درصدی استان شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: نیروگاه زغال‌سنگ سوز طبس ظرفیت خوبی است و یک معدن با ذخیره قطعی ۲۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی ۵۰۰ میلیون تن است که صنعت و معدن در اختیار شرکت مادر تخصصی نیروگاه حرارتی قرار داده است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود با صدور مجوز از سوی وزارت صنعت و معدن  و وزارت نیرو می توان طی ۲ سالی که نیروگاه طبس ساخته می‌شود با فروش زغال، تمام زیرساخت ها را در این معدن ایجاد کنیم و ایجاد زیرساخت‌ها به زمان احداث کارخانه موکول نشود.

وی با بیان اینکه به صورت متوسط ۵.۵ درصد صنعت کشور را در خراسان جنوبی را داریم گفت: در زمینه معادن جزو چهار استان معدنی کشور هستیم و پنج درصد معادن کشور را در استان داریم و راهبرد توسعه استان معادن و صنایع معدنی است.

شهرکی گفت: مرز مشترک و صادرات به افغانستان ظرفیت خوبی برای خراسان جنوبی است و سال گذشته ۲۵ درصد صادرات به کشور افغانستان، کالاهای خراسان جنوبی بوده است.

وی با بیان اینکه چهار شهرک صنعتی در خراسان جنوبی در دست احداث است اضافه کرد: امسال برای تامین زیرساخت‌های این شهرک‌ها ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم و در این خصوص وزارت نیرو هم کمک کند که بتوانیم مشکل زیرساخت‌ها را در ناحیه‌های صنعتی پرطرفدار استان ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی هم گفت: در خراسان جنوبی ۳۷۰ هزار مشترک داریم که ۶۰ درصد شهری و ۴۰ درصد روستایی هستند.

محمد ابراهیم شرکاء افزود: طول خطوط فشار متوسط استان ۱۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر و طول خطوط فشار ضعیف پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر است.

وی عنوان کرد: در مجموع تاکنون به یک هزار و ۶۲۲ روستای خراسان جنوبی برق‌رسانی شده است و تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار استان از نعمت برق برخوردار هستند.

شرکاء گفت: طول شبکه‌های فشار متوسط و فشار ضعیف استان به دلیل پراکندگی از میانگین کشوری بیشتر است که این موضوع هزینه‌های برق‌رسانی و تامین و نگهداری شبکه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه سالانه در استان ۹ هزار و ۸۰۰ مشترک جدید از نعمت برق برخوردار می‌شوند اضافه کرد: سالانه در استان ۱۶۰ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۹۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف احداث می‌شود و در مجموع میانگین نصب انشعابات پنج روز است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: سالانه ۱۰۶ دقیقه خاموشی در استان داریم در صورتی که این میزان در کشور ۷۰۰ دقیقه در سال است.

وی افزود: هدررفت انرژی در خراسان جنوبی ۷.۱۹ درصد است و این در حالی است که میانگین پرت انرژی در شبکه توزیع برق در کشور ۱۰.۵۵ درصد است.

وی اظهارداشت: ترکیبات خاک در استان باعث فرسوده شدن تیرهای بتنی برق شده که در این خصوص ۲۷ هزار و ۴۷۰ تیر برق با اعتبار ۷۵ میلیارد تومان نیاز به اصلاح دارد.

۷۵۵۶*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.