به گزارش ایرنا داوود شهرکی روز شنبه در نشست خبری افزود: با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال 500 نفر در شهرستان های بیرجند، طبس، بشرویه، نهبندان و سایر فراهم می شود.
وی بیان کرد: طرح های فرآوری بنتونیت، تولید آهک، پروفیل UPVC، پایانه سازی کرومیت، تولید MDF، تولید پودرهای میکرونیزه ، فرآوری آندروزیت و سیلیس از جمله طرح هایی است که در حوزه معدنی به بهره برداری می رسد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: در چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی 42 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در سه بخش صنعت، معدن و تجارت استان انجام و زمینه ایجاد اشتغال بیش از 80 هزار نفر نیز فراهم شد.
وی اضافه کرد: طی این مدت 53 پروانه صنعتی با سرمایه گذاری 21 هزار و 150 میلیارد ریال و اشتغال حدود 12 هزار نفر در استان صادر شده است.
شهرکی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب 560 فقره پروانه بهره برداری معدنی با سرمایه گذاری 15 هزار و 963 میلیارد ریال و اشتغال 10 هزار و 405 نفر در استان صادر شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر 503 واحد صنعتی کوچک، 12 واحد صنعتی بزرگ و 15 واحد متوسط در استان فعال است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اکنون 25 درصد واحدهای تولیدی فعال و 35 درصد تعطیل هستند که خروج محصول تولیدی از چرخه بازار، رکود در بخش صنعت ساختمان و بروزرسانی نشدن امکانات و تجهیزات از عمده دلایل تعطیلی این واحدها است.
وی اظهار داشت: زمینه ایجاد اشتغال بیش از 60 هزار نفر در 26 هزار واحد صنفی استان نیز از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان است.
شهرکی یادآور شد: در قالب طرح رونق تولید و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پارسال 500 میلیارد تومان و امسال 70 میلیارد تومان تسهیلات مستقیم و طرح رونق به واحدهای تولیدی پرداخت شده است.
وی عنوان کرد: در حوزه معدنی اکنون ظرفیت استخراج اسمی معادن استان سالانه 14 میلیون تن است که ظرفیت خوبی برای استان در حوزه اشتغال و فراوری مواد معدنی ایجاد شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: همچنین معادن مختلفی از جمله مس، سرب، روی، آهن و طلا در استان در حال اکتشاف است و طرح های توسعه استخراج و شناسایی ذخایر زغال سنگ در استان دنبال می شود.
شهرکی به شناسایی مناطق مستعد معدنی در استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه همزمان با ایام دهه فجر پنج کمپ اکتشافی توسط سازمان زمین شناسی در استان آماده و طرح های مطالعاتی و نمونه برداری را انجام خواهند داد.
وی تکمیل اکتشاف در نواز مرزی استان را از دیگر برنامه های سازمان عنوان کرد و افزود: هفته آینده فرایند مزایده عمومی بیش از 70 محدوده اکتشافی و بیش از 76 پروانه معدنی اطلاع رسانی خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: پارسال 560 میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر شد که از این میزان 117 میلیون دلار مربوط به محصولات استان بوده است.
وی از کاهش صادرات در مرز استان خبر داد و گفت: یکی از دلایل کاهش صادرات محدودیت های صادراتی و یکجانبه از طرف کشور افغانستان بوده است.
شهرکی ادامه داد: وضعیت شرایط اقتصادی با تمام مشکلات موجود در مرز، تهدیدها و محدودیت های صادراتی چهار قلم کالا، کار صادرات را سخت می کند.
وی یادآور شد: در حوزه تجارت چهار برند زعفران قاین، زرشک بیرجند، زعفران خراسان و عناب بیرجند ثبت جهانی شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی در حوزه های مختلف دارای ظرفیت های منحصر به فردی است که از جمله آن می توان به دارا بودن 70 درصد زغال سنگ، بیش از 90 درصد خاک های صنعتی از نوع بنتونیت و 20 تن طلای قابل استحصال در اشاره کرد.
وی با تاکید بر اینکه فشارهای اقتصادی ملاک مقاومت ملت ایران نیست، گفت: دستاوردهایی که 40 سال گذشته به دست آمده به راحتی نبوده است لذا ملت ایران تحریم و فشارهای کنونی را نیز با سربلندی پشت سر می گذارند.
شهرکی، شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق را یکی از سیاست های سازمان صمت عنوان کرد و افزود: امید است مسئولان با شفاف سازی و برنامه ریزی درست و مردم با همکاری مسئولان تلاش کنند ظرفیت کشور و استان را ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه فشارهای اقتصادی مانع مقاومت ملت ما نخواهد شد اظهار داشت: همواره مردم و مسئولان در کنار و با شفاف سازی برنامه ها به صورت واقع بینانه مشکلات را کنار خواهند زد.
شهرکی از سفر وزیر صمت به استان در ماه آینده خبر داد و گفت: همچنین قبل از سفر وزیر به استان 2 نفر از معاونان وی از جمله امور معادن و اکتشافات معدنی روزهای آتی به استان سفر خواهند کرد.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.