سردار مجید شجاع روز سه‌شنبه در نشست خبری گفت که کشف و رسیدگی به پرونده‌ها نیز امسال نسبت به مدت مشابه گذشته ۱۴۱ درصد افزایش داشته است. 

وی تصریح کرد: برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب‌های بانکی، ۵۷ درصد کل جرایم سایبری خراسان جنوبی را تشکیل می‌دهد و جرم اول نیز در این حوزه است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: کلاهبرداری رایانه‌ای، مزاحمت اینترنتی، جرائم علیه محرمانگی داده‌ها، نشر اکاذیب و هتک حیثیت جزو مهمترین جرم‌های فضای مجازی در استان بوده است.

وی اظهار داشت: در حوزه جرایم مالی نیز امسال یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان کلاهبرداری شده در صورتی که سال گذشته این رقم حدود ۳۰۰ میلیون تومان بوده است. 

سردار شجاع با اشاره به آمار چهار ماه تصادفات در خراسان جنوبی ادامه داد: در این مدت بیش از پنج هزار و ۴۰۰ فقره تصادف جاده‌ای و درون شهری رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش داشته است. 

وی گفت: از این تعداد یک هزار و ۶۷۲ فقره تصادف جرحی، ۹۲ فقره تصادف فوتی و سه هزار و ۷۰۰ فقره تصادف خسارتی بوده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از کشته شدن ۱۲۶ نفر بر اثر تصادفات در چهار ماه نخست امسال خبر داد و گفت: آمار متوفیان تصادفات استان ۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وی یادآور شد: عمده این تصادفات در جاده‌ها رخ داده و در مجموع تصادفات فوتی شهرها ۲۵ درصد کاهش داشته است. 

شجاع گفت: دلیل اصلی این تصادفات رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و فقدان توجه به هشدارهای پلیس است لذا باید رسانه‌ها مردم را به سمت رعایت بیشتر قوانین رانندگی هدایت کنند.

وی از به کارگیری بیش از یک هزار و ۴۲۸ خودرو نامحسوس پلیس خبر داد و افزود: از ابتدای امسال ۲ هزار و ۵۴۴ نفر در تصادفات مجروح شدند که نسبت به مدت مشابه قبل ۲ درصد افزایش یافته است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از صدور چهار هزار و ۷۰۰ فقره گواهینامه جدید برای رانندگان نیز خبر داد و گفت: در چهار ماه  نخست امسال یک هزار و ۵۰۰ خودرو متخلف توقیف شده که ۲۸۲ دستگاه خودرو خلافی بیش از ۱۰ میلیون ریال داشته اند.

وی همچنین به کشف بیش از ۱۷ تن انواع مواد مخدر از ابتدای امسال تاکنون در استان خراسان جنوبی اشاره و بیان کرد: کشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش داشته است.

سردار شجاع افزود: کشفیات تجهیزات ماهواره‌ای ۱۰ درصد و مواد محترقه و آتش زا ۱۰۰ درصد افزایش یافت. 

وی با اشاره به کشف ۶۴۱ هزار لیتر سوخت قاچاق از ابتدای امسال گفت: این میزان کشف نیز نسبت به مدت مشابه سال ۱۶۵ درصد رشد داشته که از تفاوت قیمت سوخت ناشی می‌شود. 

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ادامه داد: در مدت یاد شده بالغ بر ۲ هزار نفر قاچاقچی دستگیر  و ۵۰۰ دستگاه خودرو از قاچاقچیان توقیف شده است.
 
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال در حوزه فوریت‌های پلیسی استان بیش از ۱۸۰ هزار تماس برقرار شده که ۱۳۰ هزار تماس منجر به انجام عملیات شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد افزایش تماس عملیاتی داشته‌ایم.

سردار شجاع با بیان اینکه ۲ مورد قتل از ابتدای امسال در استان رخ داده است ادامه داد: در این مدت مجموع کشف سرقت‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: سرقت از منزل ۱۹ درصد، سرقت از خودرو ۳۸ درصد و سرقت از مغازه پنج درصد امسال افزایش داشته که بیشتر سرقت‌ها خرد محسوب می‌شود. 

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم باید حداقل ایمنی را برای اماکن و لوازم خود رعایت کنند اضافه کرد: حتی سرقت‌های خرد هم منجر به تشکیل پرونده و رسیدگی می‌شود که گاهی هزینه‌های وارد شده به بودجه کشور بیشتر از ارزش مال به سرقت رفته است. 

وی گفت: از دستگاه‌های اجرایی نیز مطالبه داریم که برخی اشکالات در سطح معابر از جمله نبود روشنایی کافی را رفع کنند که این موارد در کاهش سرقت اثرگذار است. 

شجاع به صدور هشت هزار گذرنامه در این استان از ابتدای امسال اشاره کرد و گفت: در این مدت ۱۱۵ مورد از اماکن متخلفی که موازین شرعی و قانونی را رعایت نکردند نیز پلمب شدند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره و مددکاری نیروی انتظامی اضافه کرد: چهار ماه ابتدای امسال بیش از ۲ هزار و ۷۷۸ نفر از خدمات مراکز مشاوره‌ای پلیس در دوایر مختلف بهره‌مند شده‌اند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: از پرونده‌هایی که به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا ارجاع شده‌اند ۸۲ درصد منجر به مصالحه شده است.

وی با اشاره به نظارت و کنترل اقشار مردم بر عملکرد پلیس از طریق سامانه ۱۹۷ بیان کرد: در حوزه انتقادات ۲۹ درصد و در حوزه درخواست و پیشنهادات ۶ درصد افزایش داشته است.

سردار شجاع افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون یک هزار و ۳۲۸ نفر مشمول نظام وظیفه نیز به خدمت سربازی اعزام شده‌اند و برای یک هزار و ۶۲۵ نفر کارت پایان خدمت و معافیت صادر شده است.

  وی با اشاره به کاهش ۲۶ درصد اعزام در سال جاری، آن را حاصل سیاست‌های کاهش موالید در دهه ۷۰ دانست که اکنون خود را نشان می‌دهد.

فرمانده انتظامی استان خراسان جنوبی همچنین خواستار همکاری رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی برای ساماندهی کاروان‌های عروسی شد و گفت: البته پلیس در این گونه موارد تعارف نداشته و قاطع می‌تواند وارد کارشود اما رفع برخی مزاحمت‌ها نیازمند کار فرهنگی است. 

وی تاکید کرد: در بحث کشف حجاب و پدیده دور دور کردن نیز پلیس به طور قاطع با متخلفان برخورد می‌کند. 

سردار شجاع بر ضرورت تشکیل جلسات هم‌اندیشی با رسانه‌ها تاکید کرد و افزود: در این جلسات به صورت کارشناسی می‌توان در خصوص آسیب‌های اجتماعی بحث و از پیشنهادات و نظرات فعالان رسانه برای اقدامات پیشگیرانه و ایجابی استفاده کرد.

در این نشست که روسای پلیس‌های تخصصی خراسان جنوبی نیز حضور داشتند، از خبرنگاران فعال استان در حوزه انتظامی تقدیر شد.

۹۸۹۳*۳۰۲۸ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.