محمدصادق معتمدیان که به مناسبت سالروز شهادت «محمود صارمی» خبرنگار ایرنا در مزار شریف افغانستان و روز خبرنگار در خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان جنوبی حضور یافت، در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا افزود: سفرهای شهرستانی با هدف شنیدن و دیدن مشکلات مردم از نزدیک برگزار می‌شود و مصوبات این سفرها تک به تک و با اولویت به نتیجه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد مصوبات شهرستان نهبندان از سال گذشته تاکنون اجرایی شده است گفت: مصوباتی که ابلاغ می‌شود بار حقوقی برای مدیران دارد و در این زمینه به بازرسی استانداری نیز ماموریت داده‌ایم، اگر در اجرای مصوبات کوتاهی باشد با مدیران برخورد خواهیم کرد چه بسا که منجر به عزل مدیر نیز بشود.

نماینده عالی دولت در استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در اجرای مصوبات با کسی تعارف نداریم و اگر کوتاهی دستگاه اجرایی در این زمینه باشد، بی‌رحمانه برخورد خواهیم کرد و چه بسا به عنوان مدیر نالایق و بی تعهد به مردم معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: بخشی از سفرهای شهرستانی مربوط به مطالبات مردمی است که رسانه‌ها در انتقال مطالبات مردم خیلی به ما کمک می‌کنند.

معتمدیان با تاکید بر لزوم شناسایی آسیب‌های ۴۰ ساله در استان بیان کرد: با وجود اینکه امکانات و زیرساخت‌های زیادی در روستاها فراهم شده اما هنوز تعدادی از روستاها در حال خالی شدن از سکنه است که باید این موضوعات آسیب شناسی و برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی اظهار داشت: اگر ۴۰ درصد این هزینه‌ها در حوزه اشتغال هزینه می‌شد وضعیت امروز روستاها اینگونه نبود اما اکنون برای توسعه روستایی مدل بومی در استان در حال برنامه‌ریزی و عملیاتی شدن است.

بازتاب کشوری الگوی سفرهای شهرستانی  

معتمدیان گفت: در سفرهای شهرستانی رویکرد ما این است که وسط میدان و مشکلات می‌رویم، صحبت‌های بی واسطه شورا، دهیار و مردم شهرها و روستاها را می‌شنویم و این الگو در خراسان جنوبی کاملا بومی است که در سطح کشور نیز بازتاب پیدا کرده است.

وی افزود: واقعیت این است که با محدودیت‌های اعتباری مواجه‌ایم لذا شاید در تشخیص‌ها و تعیین اولویت‌ها دچار مشکل شویم اما فاصله بین مناطق برخوردار و کم برخوردار زمانی حل می‌شود که اعتبار بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: مناطقی که محرومیت و نیازمندی بیشتری دارند در اولویت اجرای برنامه‌ها قرار می‌گیرند چون در راستای عدالت‌محوری حرکت می‌کنیم و سیاست دولت نیز توسعه متوازن و توزیع عادلانه امکانات است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ۴۰ سال است در شهر بیرجند به نسبت، بیشتر توجهات به سمت جنوب شهر بوده است اما شمال شهر کمترین سرانه‌ها را در بخش‌های مختلف دارد لذا تصمیم داریم فاصله‌ها را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: در مباحثی که مربوط به مطالبات مردمی و نارضایتی برای نظام است با کسی تعارف نداریم و برای فرد ناکارآمدی که نتواند وظیفه خود را به درستی انجام بدهد نمی‌توانیم هزینه بدهیم.

رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی اظهار داشت: از محل اعتبارات استانی برای سفرهای شهرستانی نیز به تفکیک شهرستان‌ها اعتبار در نظر گرفته‌ایم همچنین برای حل مشکلات همچنان جذب اعتبارات ملی نیز پیگیری و جذب می‌شود.

طرح موضوع خراسان جنوبی در جلسات هیات دولت

وی به افزایش سفر مسئولان کشوری به خراسان جنوبی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: این هفته و به دنبال سفر معاونان رئیس جمهوری به استان، نصف جلسه هیات دولت مربوط به خراسان جنوبی بود که یکی از نتایج مهم آن دستورات ویژه رئیس جمهوری برای توسعه استان است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در سفرهای شهرستانی با برخی موضوعات از نزدیک مواجه شدیم که گره چندین ساله دارد به عنوان مثال در هفت شهرستان یکی از عمده مطالبات مردمی در خصوص زمین مسکونی برای ساخت و ساز است.

وی گفت: قرار است ۱۰ هزار واحد مسکونی برای نیازمندان و محرومان استان احداث شود در حالی که برخی شهرستان‌ها با کمبود زمین با کاربری مسکونی مواجه‌اند.

معتمدیان یادآور شد: طبس بزرگترین شهرستان خاورمیانه از نظر وسعت است در حالیکه یکی از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان زمین است و قیمت زمین در طبس گاهی از کلانشهرها هم بیشتر است.

برخی مشکلات مدیریتی است

وی گفت: برای توسعه ساخت و سازهای اداری در شهرستان‌ها با کمبود زمین مواجه‌ایم لذا این گونه مشکلات ربطی به بودجه و پول ندارد بلکه مشکل مدیریتی دارد که عامل نارضایتی‌های اجتماعی است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در سفرهای شهرستانی و بازدیدهای میدانی اینگونه مسائل و مشکلات رصد و پیگیری می‌شود تا منجر به رضایتمندی اجتماعی شود و گره های چندین ساله در این استان نیز باز شود.

وی اظهار داشت: براساس بررسی های انجام شده ۳۵ درصد نارضایتی اجتماعی در این مدت و با سفرهای شهرستانی کاهش یافته است.

نباید به خبر اکتفا کرد

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه نباید تنها به انعکاس اخبار اکتفا کرد گفت: یکی از خلاهایی که در کشور وجود دارد، بحث مشاهده و توصیف است.

وی اظهار داشت: در ارتباط با سفرهای شهرستانی، حضور مسئولان کلان کشور در استان و سایر موضوعات که خبرنگاران همراه بوده و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات قرار می‌گیرند باید وقایع را به صورت میدانی، حرفه‌ای و به شکل توصیفی ثبت و منتشر کنند.

وی یکی از رسالت‌های خبرنگاری حرفه‌ای را ایجاد جذابیت و افزایش مخاطب دانست و گفت: برخی صحنه‌ها تنها یک‌بار اتفاق می‌افتد که با ثبت آن می‌توان به دستاوردهای زیادی دست یافت.

استاندار خراسان جنوبی افزود: به عنوان مثال در نشست اخیر شورای حفاظت آب استان انتشار خبر دستور قطع آب منزل مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی حتی خارج کشور بازتاب پیدا کرد چون تبلیغی و تصنعی نبود و به طور واقعی در جلسه روی داد.

وی تصریح کرد: همین اقدام منجر به این شد که پیگیری رفع مشکل آبرسانی به روستاها به نتایج مطلوبی برسد و آبرسانی به روستاهای استان در مدت کوتاهی ۲ برابر شود که عدد قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه خبرنگار باید شبانه روز در صحنه‌ها و میدان خدمت‌رسانی به مردم حضور داشته باشد عنوان کرد: سفرهای شهرستانی و برگزاری میز خدمت در شهرها و روستاهای دورافتاده سبب پاسخگوی مدیران به مردم و ارتباط بی واسطه شده است.

معتمدیان بیان کرد: خبرنگاران نباید به خبرهای سطحی جلسات اکتفا کنند بلکه مشکلات مردم را از نزدیک لمس و برای پیگیری از مدیران و مسئولان در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: در شرایط کنونی جامعه که در دنیا برای ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی برخاسته‌اند باید برای ایجاد امید، نشاط و رضایتمندی بین مردم تلاش کرد و هیچ اولویتی بالاتر از این نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، ناامید کردن مردم سم است اما برخی خواسته یا ناخواسته در مسیر دشمن حرکت کرده و مردم را ناامید می‌کنند در حالیکه تزریق امید و نشاط از مهمترین اولویت‌هاست.

روابط عمومی‌ها باید از حالت انفعال خارج شوند

وی بیان کرد: اگر بناست و باید این اتفاق حتما بیفتد، باید روابط عمومی‌ها را به عنوان پل ارتباطی بین رسانه و دستگاه‌های اجرایی از حالت انفعال خارج کرد چراکه اگر درست ایفای نقش شود دیوار بی‌اعتمادی بین مسئولان و رسانه‌ها از بین می‌رود.

معتمدیان افزود: جامعه هدف خبرگزاری‌ها افکار عمومی است اما بین رسانه و دستگاه‌های اجرایی استان خلا وجود دارد که باید این ارتباط تقویت شود.

وی بیان کرد: همانطور که رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند روابط عمومی‌ها نیز پل ارتباطی رسانه با دستگاه هستند اما این نقش اکنون ضعیف است.

وی گفت: آشتی بین رسانه و دستگاه‌های اجرایی سبب اعتمادسازی بین مردم و مسئولان می‌شود لذا از این طریق اتفاقات خوبی در استان رقم خواهد خورد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در مجموعه استانداری تلاش داریم ارتباط با خبرنگاران را افزایش دهیم که در این زمینه معاونان ما موضوعات مربوط به استان را برای اصحاب رسانه تشریح خواهند کرد.

تشخیص و انتخاب تیتر خیلی مهم است

وی ادامه داد: گاهی اوقات خبرنگاران در جریان موضوعات مربوط به استان نیستند لذا در انتخاب تیتر و لید خبر جلسات پوششی شاید موضوعی ضعیف و تکراری را انتخاب کنند.

معتمدیان گفت: برای تقویت این موضوع باید جلسات هم‌اندیشی برگزار شود چراکه تشخیص و انتخاب تیتر خبر جلسات خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه جامعه روستایی خراسان جنوبی تشنه است افزود: یک تذکر به مدیرعامل آبفار بسیار تاثیرگذار بود، ارسال ۱۵ تانکر آبرسانی از استان‌های همجوار، اختصاص ۸۰ درصد بودجه آبرسانی و افزایش ۲ برابری حجم آبرسانی تنها بعد از دو هفته بسیار مهم است اما کفایت نمی‌کند و باید این موضوع کماکان ادامه یابد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: رفع مشکل آب در کوتاه مدت رفع نمی‌شود و برخی پروژه‌ها زمان‌بر است اما آنچه قول می‌دهیم اجرایی خواهد شد.

معتمدیان گفت: یکی از مشکلات عمده خبرنگاران نداشتن بیمه است که در این زمینه جلسه اختصاصی با حضور دستگاه‌های مرتبط در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین دیداری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت تا موضوع را مطرح و پیگیری کنیم و در شرایطی که همه در کشور بیمه هستند چرا نباید خبرنگاران از خدمات بیمه برخوردار شوند.

استاندار خراسان جنوبی بر انعکاس رویدادها و خدمات نظام در قالب چندرسانه ای تاکید کرد و گفت: استانداری نیز در حد توان در تامین تجهیزات لازم برای رسانه همکاری خواهد کرد.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.