محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در نخستین همایش مشترک روابط عمومی و رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و روز خبرنگار افزود: در این سند چشم انداز فعالیت‌ها و اقداماتی که باید در روابط عمومی‌ها انجام شود، در یک ماه آینده با مشارکت روابط عمومی‌ها تدوین، ابلاغ و عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند تعامل بیشتر بین روابط عمومی‌ها و رسانه در استان هستیم گفت: رسانه‎‌ها نقش پل ارتباطی بین مردم، دستگاه‌های اجرایی و مسئولان دارند و روابط عمومی‌ها نقش پل ارتباطی بین رسانه و دستگاه‌ها هستند.

معتمدیان بیان کرد: با وجود بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ دستگاه اجرایی، اگر روابط عمومی‌ها برنامه ریزی کنند، تحول خوبی در انعکاس خدمات نظام به مردم خواهیم داشت.

وی گفت: روابط عمومی‌ها می‌توانند رابطه بین رسانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را تبیین کنند و در این خصوص نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از مطالبات ما از دستگاه‌های اجرایی توجه به روابط عمومی‌هاست و نیروهای توانمندی که بتوانند ماحصل زحمات شبانه روزی بخش‌های حاکمیت و نظام را به اطلاع مردم برسانند، باید انتخاب شوند زیرا اگر روابط عمومی‌ها منفعل باشند، خدمات مجموعه‌های مختلف و نظام زیر سئوال خواهد رفت.

وی افزود: باید در این زمینه برنامه‌هایی برای دستگاه‌ها تبیین و تکلیف شود تا شاهد پویایی بیشتر فعالیت روابط عمومی‌ها باشیم و در خراسان جنوبی علیرغم محدودیت‌ها، خبرنگاران نقش پررنگ و تلاش شبانه روزی دارند.

معتمدیان با بیان اینکه حرفه خبرنگاری جزو مشاغل سخت، زیان آور و پرخطر است گفت: خبرنگاران در مکان‌های مختلف از جمله مرزها، معادن و سایر عرصه‌ها حضور فعال دارند و ساعت اداری مشخصی ندارند و با حداقل امکانات، دریافتی‌ها و مشکلات شبانه روزی تلاش می‌کنند که تلاش می‌کنیم در حد مقدورات مشکلات این قشر را رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما به رسانه‌ها، نگاه حاکمیتی است افزود: از ابتدای ورود به استان جلسات متعددی با رسانه‌ها برگزار کرده ایم و در این خصوص تعامل حداکثری مدنظر ماست و مرزبندی نداریم.

معتمدیان گفت: رسانه‌های منتقد و رسانه‌هایی که حرفی برای گفتن دارند را در رسته رسانه‌های حامی دولت می‌بینیم و نقد را به عنوان مرزبندی نمی بینیم اما تخریب را به عنوان خط قرمز و مرزبندی می‌بینیم.

 وی با اشاره به اینکه در استان شاهد حضور همه جناح‌های سیاسی هستیم اضافه کرد: توسعه همه جانبه استان مدنظر ماست و استان با ظرفیت خراسان جنوبی کمتر از یک درصد جمعیت کشور و ۹ درصد مساحت کشور را داراست که نسبت به منابع، مساحت، فرصت‌ها و پتانسیل‌ ها به توسعه نرسیده‌ایم.

معتمدیان با تاکید براینکه باید تلاش کنیم به سرعت توسعه استان بیفزاییم گفت: نقش رسانه‌ها در این زمینه برجسته است و در زمینه اطلاع رسانی به عنوان وظیفه رسانه‌ها، نمره قابل قبولی به استان می دهیم.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در اطلاع رسانی به موقع، شفاف و مستند و دقیق و رفع شبهات و شایعات در جامعه نقش آفرینی خوبی دارند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مطالبه ما از رسانه‌ها تبیین شرایط وضعیت استان و دنبال کردن اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی دولت و نظام در استان است.

معتمدیان افزود: در معرفی ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها، بیان مشکلات واقعی استان، تبیین مشکلات موجود و آینده پژوهشی در بخش‌های مختلف باید عمق فعالیت‌های رسانه‌ای در استان افزایش یابد.

 وی اظهار داشت: در شورای اطلاع رسانی استان به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش نویس سند توسعه رسانه‌ای استان که از مطالبات خبرنگاران است به امید خدا به زودی نهایی می‌شود.

معتمدیان با بیان اینکه در بخش آموزش نیازمندیم از ظرفیت‌های استانی و ملی استفاده کنیم اضافه کرد: در دیداری که با مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران داشته‌ایم، قول مساعد داد که با توجه به ظرفیت‌های آموزشی ملی که دارند، به استان کمک کنند.

وی گفت: همچنین مدیرعامل خبرگزاری ایسنا با حضور در استان، اعلام آمادگی کردند که خدمات آموزشی به خبرنگاران ارائه کنند تا خبرنگاران استان به عنوان خبرنگاران حرفه ای و ماهر نقش آفرینی کنند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: جشنواره ملی در استان با توجه به مشاهیر و بزرگان از جمله دکتر معتمدنژاد پدر علم ارتباطات برگزار خواهد شد و مکاتبه‌ای در این خصوص انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه نیازمند این هستیم که از فعالیت های استانی به فعالیت‌های ملی گرایش پیدا کنیم افزود: در این خصوص یکی از درخواست‌ها و مطالبات ما این است که بتوانیم استان را به کشور معرفی کنیم.

وی گفت: خراسان جنوبی، استانی ناشناخته است و ظرفیت‌های متنوعی در بخش‌های مختلف دارد که نیازمند برنامه‌های مدون برای معرفی است.

معتمدیان اظهار داشت: خراسان جنوبی استانی غنی در زمینه آثار تاریخی در سطح کشور است و تعداد آثار ثبت شده ملی و ثبت شده جهانی موید این موضوع است.

 وی ادامه داد: کم کاری‌هایی که در گذشته صورت گرفته است باید در برنامه مدون و زمان‌بندی پوشش داده شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه استان دغدغه جدی همه ماست و در شرایط فعلی هیچ اولویتی مهمتر از توسعه استان نداریم و اگر بنا است از این وضعیت برون رفت داشته‌ باشیم، پایه اصلی توسعه استان مباحث فرهنگی است که اگر به این موضوع بی توجهی شود، پیشرفتی نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: مهمترین بخش توسعه استان بخش فرهنگی است که باید در این زمینه اقدامات موثری انجام شود.

وی گفت: اگر بناست در بخش گردشگری پیشرفتی داشته باشیم، مستلزم این است که از نظر فرهنگی اقداماتی انجام و موانع فرهنگی رفع شود و در این خصوص تدوین بسته فرهنگی در بحث گردشگری یکی از موضوعاتی بود که در یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی تصویب شد.

معتمدیان اظهار داشت: چند موضوع است که پیشران توسعه اقتصادی استان است که باید خبرنگاران به عنوان اولویت متمرکز کنند و اینکه بخواهیم دنیایی از مشکلات را مطرح کنیم به مثابه همان اقیانوسی است که عمق یک سانتیمتر دارد و حتما باید موضوعات و مطالب عمق داده شود.

 وی بیان کرد: پنج موضوع به عنوان موضوعات اصلی ما در توسعه اقتصادی استان مطرح است که باید تمرکز دولت و ظرفیت‌های مدیریتی استان و کشور بر روی آن موضوعات باشد و باید خبرنگاران در این خصوص با بخش‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید براینکه دستگاه‎‌های اجرایی را مکلف خواهیم کرد تا شفافیت اطلاعات و گردش آزاد اطلاعات داشته باشند افزود: در این خصوص هیچ خط قرمزی نداریم جز خط و خطوطی که به عنوان منافع ملی کشور مطرح است.

معتمدیان ادامه داد: ما اینجا جزیره نیستیم و بنا نیست خط قرمز ما با استان‌های دیگر متفاوت باشد و سیاست‌ها، برنامه‌ها و اهداف ما در چارچوب خط قرمز نظام است و اجازه نخواهیم داد که توسعه ای خارج از این چارچوب انجام شود.

 وی گفت: باید از خط قرمزهایی که خود ساخته است، حتما پرهیز شود و تنها توسعه استان را دنبال کنیم.

معتمدیان مرز و تجارت را یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی استان دانست و اضافه کرد: یکی از مزیت‌های نسبی ما داشتن مرز وسیع با کشور افغانستان است و در این خصوص باید نگاه فرصت محور به مقوله مرز و تجارت در نگاه استانی، منطقه ای، ملی و بین المللی تبیین شود.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین محورهای توسعه اقتصادی استان مرز و توسعه بین الملل است که باید روی این موضوع متمرکز و نقش آفرینی در سطح ملی داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۵ درصد صادرات کشور در سال ۹۶ از مرز ماهیرود خراسان جنوبی انجام می‌شد اضافه کرد: همچنین سال گذشته علیرغم تمام محدودیت‌هایی که وجود داشت، حدود یک چهارم صادرات کشور از این مرز انجام شد.

به گفته وی مخرج مشترک همه مشکلات اعم از مشکل کارگری، بیمه‌ای، مطالبات کارگران و ورشکستگی واحدهای تولیدی به دلیل نداشتن بازار است.

معتمدیان اظهار داشت: یکی از بازارهای بکر که در سیاستگذاری خودمان دنبال کردیم، بازار کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق است که پیشرفت‌های خوبی در این زمینه انجام شده و توجه ملی به این موضوع جلب شده و امید است برخی از مشکلات تولید و واردات و صادرات را رفع کنیم.

وی گفت: توجه به فرآوری محصولات استراتژیک استان اولویت ما است و به عنوان مثال در بخش کشاورزی عنوان تولیدکننده اول زرشک را در جهان داریم اما کمتر از ۱۰ درصد فرآوری محصول در استان انجام و بیشترین عواید نصیب دلالان می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: در زمینه گیاهان دارویی که ۸۰۰ نوع در استان داریم و عمدتا خام فروشی می‌شود در این خصوص اعتباراتی که بنا است به استان تزریق شود، در زمینه صنایع بسته بندی، تکمیلی و فرآوری هزینه خواهیم کرد.

وی گفت: اولین استانی هستیم که ثبت جهانی بیابان لوت را داشته ایم و جاذبه‌ ملی و جهانی زیادی داریم و اینکه چقدر در بخش جذب گردشگر و درآمد گردشگری موفق بوده ایم، از جمله موضوعاتی است که باید به آن پرداخته و تمرکز شود.

 وی با بیان اینکه در ارتباط با انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی ظرفیت بسیار خوبی در استان داریم و در مسیر کریدور بادهای ۱۲۰ روزه سیستان هستیم افزود: هرچند اقداماتی انجام شده اما نتوانستیم توجه دولت را به این ظرفیت جلب کنیم.

معتمدیان با اشاره به اینکه در سفرهای شهرستانی چند هدف دنبال می‌شود اضافه کرد: هدف اول در این سفرها دیدارهای مردمی است و در این خصوص مردم انتظار دارند که بدون واسطه با مسئولان ارتباط برقرار کنند و دیواری که بین مردم و مسئولان ایجاد شده باید برداشته شود تا مردم راحت‌تر با مسئولان ارتباط برقرار کنند.

وی گفت: در سفرهای شهرستانی بیش از ده‌ها دیدار مردمی داشته‌ایم که در تصمیم گیری‌های ما بسیار موثر بوده و اولویت‌ها و کمبودها از زبان مردم شنیده می‌شود و در نهایت مطالبات چکش کاری و در نهایت مصوباتی در جهت توسعه شهرستان‌ها مصوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در سفرهای شهرستانی علاوه بر مشکلات، ظرفیت‌های هر منطقه دیده و براساس این ظرفیت‌ها برای توسعه شهرستان‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

وی افزود: میز خدمت را از پشت میزها و درهای بسته به جمع مردم بردیم و ما به عنوان خادمان مردم باید نگاه همه جانبه به همه مناطق داشته باشیم و در توزیع امکانات باید عادلانه برخورد کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعات در دستور کار را حضور مقامات برای معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان است گفت: این موضوع سبب جلب نظر دولت به استان شده است، عقب افتادگی‌های موجود در استان با اعتبارات استانی جبران نمی‌شود و برای توسعه باید از ظرفیت همه ارکان نظام استفاده کنیم.

معتمدیان اظهار داشت: حضور مسئولان مختلف در توسعه استان مهم است و سفر دکتر جهانگیری به صورت میدانی و سفر رئیس جمهوری را به استان خواهیم داشت و در نهایت سفر مقام معظم رهبری که تکمیل کننده سفرها خواهد بود در حال پیگیری است.

وی افزود: امیدواریم خروجی سفرهای مسئولان ملی توسعه شتابان استان باشد، خروجی های مسئولان به استان مشخص است و در جذب اعتبارات ملی دستگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته عملکرد خوبی داشته ایم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در بحث بازسازی و احداث مدارس، قنوات، آبخوان داری و آبخیزداری، ایجاد نهضت گلخانه ای، راه آهن، جاده‌ها، مدارس و موضوعاتی که دارای پرونده‌های راکد بود، گشایشی شده است.

وی افزود: اگر به دنبال اعتبارات دولتی باشیم، با توجه به محدودیت‌ها، روند توسعه ما کند خواهد بود.

 معتمدیان عنوان کرد: با توجه به مسائل آب استان نشستی با معاون اول ریاست جمهوری و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور داشته‌ایم که طی برنامه‌ای ۲ ساله با استفاده از مدل چند ضلعی تا پایان دولت موضوع کم آبی خراسان جنوبی برای همیشه حل خواهد شد.

 وی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی استان با حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیاز است گفت: با تکمیل این مجتمع‌ها ۵۰۰ روستای استان به آب سالم و بهداشتی دسترسی پیدا خواهند کرد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه به عنوان آسیب در استان نتوانسته‌ایم مدیریتی بر منابع آبی داشته باشیم افزود: استان ما خشک و استثنایی و تبخیر آب در آن بیش از چهار برابر نرم جهانی است.

معتمدیان گفت: با وجود محدودیت منابع آبی، ۹۱ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، در حالی که کمتر از ۲۸ درصد اشتغال در این بخش ایجاد شده‌ است و بخش صنعت تنها سه درصد مصرف آب استان را داریم ولی ۳۸ درصد اشتغال در این بخش ایجاد شده است.

وی افزود: علیرغم ۲۲ سال خشکسالی در استان هیچ سند و برنامه‌ای برای مدیرت منابع آب نداشته‌ایم و با تلاش‌های صورت گرفته سند سازگاری کم آبی خراسان جنوبی در وزارت نیرو تصویب شد و جزو اولین استانی هستیم که این سند را تدوین کرده‌ایم.

معتمدیان گفت: برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به دنبال توسعه کشت‌های کم آبر، توسعه کشت گلخانه و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در استان هستیم.

وی با بیان اینکه نباید جزیره‌ای فکر کنیم و باید چسبندگی ما با مرکز کشور افزایش یابد اضافه کرد: حلقه‌های مفقوده‌ای در بحث توسعه است که این حلقه‎‌ها شناسایی شده و دنبال میان‌برهایی هستیم که به سرعت به توسعه دست یابیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امانت داری از سوی رسانه‌ها مهم است و باید اعتماد مدیران دستگاه‌های اجرایی جلب شود.

وی بیان کرد: در دیدارهای مختلف با سران قوا و مسئولان کشوری، همه آنان نگاه ویژه‌ای به خراسان جنوبی دارند و علاقمند هستند که به استان کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود حواشی در استان نباشد گفت: کسانی که به دنبال دوقطبی سازی و شایعه سازی هستند، اینها خواسته با ناخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند و تکلیف آنان مشخص است و در این خصوص دستگاه‌هایی که مسئولیت دارند، اجازه نخواهند داد.

 معتمدیان گفت: در فضای مجازی خیلی‌ها از ضدانقلاب و منافق دارند کار می‌کنند و موضوعی که امروز در دستور کار تمام دشمنان است، تفرقه افکنی و ناکارآمد جلوه دادن سیستم حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی یکی از ارکان نظام و ذیل نظام تعریف شده است و دولتمردان همه منتخبان مردم هستند لذا رسانه‌ها به دنبال برجسته کردن استاندار نباشند و به دنبال برجسته کردن برنامه‌ها و سیاست‌ها باشند.

 استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: رسانه‌ها نقش موثری در ارتقای خدمات دستگاه‌های اجرایی دارند و باید صدای مردم را به گوش مسئولان در مرکز برسانند.

وی گفت: مبلغ پنج میلیارد ریال وام قرض الحسنه در اختیار خانه مطبوعات استان گذاشته شده که به عنوان هدیه در اختیار خبرنگاران قرار خواهد گرفت.

۷۵۵۶*۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.