محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان جنوبی افزود: لذا به عنوان نماینده عالی دولت، انتظاراتی از این خبرگزاری داریم که امید است با همفکری به نقطه ایده‌آل برسیم.

وی بیان کرد: کمتر خبرگزاری در استان‌ها مانند ایرنا از نظر ساختمان، بودجه، امکانات و تجهیزات داریم و زیرساخت خوبی فراهم شده است که باید از این ظرفیت بیشترین استفاده شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: سیاست ما این است که ایرنا به عنوان یک سایت مرجع جا بیفتد و در استان مرجعیت پیدا کند که تقویت حوزه روابط عمومی و رسانه در این زمینه لازم است.

وی با تاکید بر اینکه نباید تنها به انعکاس اخبار اکتفا کرد گفت: یکی از خلاهایی که در کشور وجود دارد، بحث مشاهده و توصیف است.

معتمدیان اظهار داشت: در ارتباط با سفرهای شهرستانی، حضور مسئولان کلان کشور در استان و سایر موضوعات که خبرنگاران همراه بوده و از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات قرار می‌گیرند باید وقایع را به صورت میدانی، حرفه‌ای و به شکل توصیفی ثبت و منتشر کنند.

وی یکی از رسالت‌های خبرنگاری حرفه‌ای را ایجاد جذابیت و افزایش مخاطب دانست و گفت: برخی صحنه‌ها تنها یک‌بار اتفاق می‌افتد که با ثبت آن می‌توان به دستاوردهای زیادی دست یافت.

استاندار خراسان جنوبی افزود: به عنوان مثال در نشست اخیر شورای حفاظت آب استان انتشار خبر دستور قطع آب منزل مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی حتی خارج کشور بازتاب پیدا کرد چون تبلیغی و تصنعی نبود و به طور واقعی در جلسه روی داد.

وی تصریح کرد: همین اقدام منجر به این شد که پیگیری رفع مشکل آبرسانی به روستاها به نتایج مطلوبی برسد و آبرسانی به روستاهای استان در مدت کوتاهی ۲ برابر شود که عدد قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه خبرنگار باید شبانه روز در صحنه‌ها و میدان خدمت‌رسانی به مردم حضور داشته باشد عنوان کرد: سفرهای شهرستانی و برگزاری میز خدمت در شهرها و روستاهای دورافتاده سبب پاسخگوی مدیران به مردم و ارتباط بی واسطه شده است.

معتمدیان بیان کرد: خبرنگاران نباید به خبرهای سطحی جلسات اکتفا کنند بلکه مشکلات مردم را از نزدیک لمس و برای پیگیری از مدیران و مسئولان در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: در شرایط کنونی جامعه که در دنیا برای ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی برخاسته‌اند باید برای ایجاد امید، نشاط و رضایتمندی بین مردم تلاش کرد و هیچ اولویتی بالاتر از این نیست.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی یادآور شد: به تعبیر مقام معظم رهبری، ناامید کردن مردم سم است اما برخی خواسته یا ناخواسته در مسیر دشمن حرکت کرده و مردم را ناامید می‌کنند در حالیکه تزریق امید و نشاط از مهمترین اولویت‌هاست.

وی گفت: اگر بنا است و باید این اتفاق حتما بیفتد، باید روابط عمومی‌ها را به عنوان پل ارتباطی بین رسانه و دستگاه‌های اجرایی از حالت انفعال خارج کرد چراکه اگر درست ایفای نقش شود دیوار بی‌اعتمادی بین مسئولان و رسانه‌ها از بین می‌رود.

معتمدیان افزود: اینکه در انعکاس خدمات نظام جمهوری اسلامی ناتوان هستیم بخشی به این حوزه مربوط است که این موارد به صورت فعالانه در شورای اطلاع رسانی استان به بحث گذاشته و تصمیم گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید از ابزار چندرسانه‌ای استفاده کرد گفت: ایرنا باید به صورت دقیق و سریع نسبت به انتشار اخبار اقدام کند و کامل ترین اخبار در این خبرگزاری باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مردم تا حدودی نسبت به گزارش‌ عملکردها بی‌اعتماد هستند اما با انتشار محصولات مختلف چندرسانه‌ای می‌توان این اعتماد را مجدد برگرداند و مردم را همراه کرد.

وی افزود: رقابت بین خبرها اکنون به ثانیه‌ها برمی‌گردد و تاخیر در انتشار خبرها جایز نیست.

معتمدیان با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی برخی مشکلات تاریخی است گفت: مشکلات ۵۰ سال گذشته از جمله راه‌آهن را اکنون پیگیری می‌کنیم و بدون شک اگر کار را خوب ببینیم بن بست نخواهد داشت و به سرانجام خواهد رسید.

وی افزود: باید اخبار، گزارش‌های تحلیلی و تخصصی را در دستور کار قرار دهید تا تغییر نگاه و رویکرد داشته باشیم لذا بایستی مردم را همراه کرد.

وی گفت: رسانه باید برای گزارش‌های عمقی و تحلیلی از توان دانشگاهیان، کارشناسان و نخبگان استفاده کند.

استاندار خراسان جنوبی تجارت مرزی به ویژه با کشور افغانستان را از محورهای توسعه این استان برشمرد و اظهار داشت: این موارد جزو کلیدواژه‌های توسعه استان است در حالیکه در این زمینه دست تنها هستیم و در حد خبر باقی مانده‌ایم اما باید از کانال‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌ها موضوع رصد شود.

وی یادآور شد: به عنوان مثال در سال ۲۰۳۵ کشورهای هند و چین به دو قطب تجاری دنیا تبدیل خواهند شد و هر کشور یا منطقه‌ای که به این کشورها نزدیک تر باشد در مسیر توسعه است و ما در استانی با این موقعیت استراتژیک هستیم.

معتمدیان با بیان اینکه نخبگان دانشگاهی باید در این زمینه مطالعات و پژوهش انجام بدهند افزود:  مباحث تئوریک باید از ناحیه دانشگاه‌ها بررسی شود در حالیکه در استان غرق در آمار هستیم.

وی اظهار داشت: برخی مواقع مراجع اخبار مستند نیست در حالیکه نخبگان زیادی از استان در سراسر کشور موجود هستند و باید از توان این افراد بهره‌مند شویم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در استان به دنبال استفاده از آب‌های ژرف، انتقال آب از دریا، باروری ابرها و از این قبیل پروژه‌های سنگین هستیم در حالیکه برای مدیریت آب‌های موجود اقدام نشده است.

وی تاکید کرد: این استان ۲۲ سال خشکسالی را تجربه کرده که عدد کمی نیست در حالیکه استان بعد از این مدت هنوز سند جامع آب ندارد، مصرف آب در بخش کشاورزی ۹۱ درصد، شرب ۶ درصد و صنعت سه درصد است در حالیکه باید دید کشاورزی در معیشت و اشتغال استان چه عملکردی دارد.

معتمدیان با تاکید بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی اما استان جزو استان‌های آخر از نظر توسعه گلخانه‌ای قرار دارد.

وی ادامه داد: در بحث اجرای سیستم‌های نوین آبیاری باید خراسان جنوبی رتبه نخست را داشته باشد زیرا بیشترین مشکل کم آبی را در کشور دارد و در این زمینه دولت محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان ندارد و باید از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

مقام عالی دولت با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور هفته آینده سند سازگار با کم آبی در خراسان جنوبی تصویب می‌شود یادآور شد: معتقدیم به جای سدسازی‌ها پرهزینه و بی تاثیر در استان باید به سمت آبخیزداری پیش برویم.

وی گفت: باید با مدیریت جامع آب‌های سطحی را مهار کرد و اجازه نداد روان‌آب‌ها از مرزها خارج شده یا به شکل سیل به بلای جان مردم تبدیل شود.

معتمدیان با تاکید بر اینکه در مسیرهای توسعه استان مسیرهای میان‌بر کارشناسی را انتخاب می‌کنیم گفت: تغییر الگوی کشت یکی از اولویت‌هاست لذا اجازه نخواهیم داد در استان محصولات آب‌بر از جمله چغندر، پنبه، برنج و از این قبیل کشت شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید در این زمینه کمک کنند تا کشت‌های جایگزین معرفی و ترویج شوند، عوض اینکه نان کشاورز قطع شود کشت مناسب جایگزین شود.

استاندار خراسان جنوبی یکی دیگر از اولویت‌های استان را توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری دانست و گفت: از این طریق ذخایر منابع آبی پر می‌شود در نتیجه قنوات روستاها نیز احیا خواهد شد.

وی بیان کرد: توسعه شیلات به ویژه پرورش ماهی تیلاپیا که سازگار با منابع آبی استان است از دیگر اولویت‌هاست و بعد از سال‌ها مقاومت توسط محیط زیست چهار استان از جمله خراسان جنوبی توانست مجوز پرورش این نوع ماهی را در کشور کسب کند.

معتمدیان با تاکید بر اینکه بستر و پایه توسعه استان باید مباحث فرهنگی باشد افزود: نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و توسعه بسیار تاثیرگذار است و باید بخش‌های پژوهشی، دانشگاهی، کارشناسی را با رسانه‌ها پیوند داد.

وی یادآور شد: بعد از گذشت ۲۲ سال خشکسالی در استان، اکنون به ادبیات مشترکی در خصوص اجرای طرح‌های آبخیزداری رسیده‌ایم و امسال اعتبار آبخیزداری از ۱۶ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: انتظار داریم خبرنگاران با سرعت، دقت و مستندسازی اخبار و گزارش‌ها، سبب اعتمادسازی مردم شده و خدمات نظام جمهوری اسلامی را به مردم منتقل کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت کشور برعهده دولت است افزود: در شرایطی که همه به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام مدیریتی جمهوری اسلامی هستند بایستی با اطلاع رسانی درست و به موقع این نگاه را تغییر داد.

معتمدیان بیان کرد: در استان اقدامات زیادی در حال انجام است اما از نظر انعکاس خبری ضعیف عمل می‌شود و استان شناخته شده نیست حتی شهر بیرجند گاهی با شهرهای بجنورد و بروجرد اشتباه گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید انتشار اخبار ملی در استان افزایش یابد گفت: ظرفیت های گردشگری، تاریخی و سایر پتانسیل‌های استان باید در سطح ملی معرفی شود و چسبندگی ما به مرکز افزایش یابد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: ایجاد انسجام، هم افزایی و همپوشانی بین بخش‌های مختلف رسانه‌ای مهم است چون هرکدام تاثیرگذاری خاص خود را دارد و نباید هیچکدام رقیب هم باشند.

وی عنوان کرد: برای تقویت ارتباط مدیران دستگاه‌های اجرایی با خبرنگاران، شورای اطلاع رسانی استان با حضور مدیران و روابط عمومی دستگاه‌ها برگزار خواهد شد تا خواسته‌ها و مطالبات بیان و برنامه عملیاتی ارایه شود.

معتمدیان با بیان اینکه در شواری اطلاع رسانی باید تدوین سند رسانه‌ای استان تسریع شود گفت: جمع آوری میدانی، احصای مشکلات، آسیب‌شناسی، تهدیدها، فرصت ها و راهکارها باید در این سند مورد توجه واقع شود.

وی با بیان اینکه فرمانداران شهرستان‌ها و مدیران باید پاسخگوی خبرنگاران باشند گفت: از طرفی نباید خبرنگاران همیشه توپ را در زمین مدیران بیاندازند که در این زمینه دستور داده شده منشور اخلاق حرفه ای خبرنگاران تهیه شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: خط قرمز حریم خصوصی افراد است لذا اگر مدیری ناکارآمد بود خبرنگار حق اینکه وارد مسایل شخصی وی شود را ندارد چون خلاف شرع، اخلاق و قانون است.

وی گفت: انتظار است خبرنگاران دستاوردهای سفرهای شهرستانی را جدی بگیرند و اولین اطلاع رسانی گسترده و جامع از این سفرها هفته دولت است که تلاش کرده‌ایم هفته دولت و دهه فجر امسال برخی پروژه‌ها تکمیل و به بهره برداری برسد.

معتمدیان با تاکید بر بر استفاده از ابزار چندرسانه‌ای توسط رسانه‌ها تصریح کرد: در صورت استفاده از ابزار روز، اخبار نیز مرجعیت پیدا خواهد کرد.

وی افزود: توسعه استان صرفا اقتصادی نیست بلکه باید همه جانبه باشد لذا نباید از مسایل مختلف اعم از فرهنگی، هنری، ورزشی، سیاسی، اجتماعی و غیره غافل شویم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: راهبرد ما معرفی جاذبه‌های طبیعی، گردشگری، میراث فرهنگی، جاذبه‌های ملی، تاریخی و جهانی استان خراسان جنوبی به کشور است.

وی اظهار داشت: حوزه ورزش می‌تواند در تحقق اهداف ما نقش‌آفرینی کند و برگزاری المپیادهای مختلف ورزشی در استان تاثیرهای زیادی در پی خواهد داشت و زمینه‌های توسعه را فراهم می‌کند.

معتمدیان با بیان اینکه بخش هنری در استان مغفول مانده است گفت: یک میلیارد تومان به عنوان دستگاه اجرایی در اختیار شهرداری قرار گرفت که برج فرهنگ و هنر اسلامی در استان احداث شود و تمام هنرهای هفتگانه کشور در این المان دیده خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی همزمان با ۱۷ مرداد روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن اهدای شاخه گل به خبرنگاران ایرنا از تلاش های آنان در عرصه اطلاع رسانی قدردانی کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری و مدیرکل روابط عمومی استانداری نیز معتمدیان را در این بازدید همراهی کردند.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.