علی عرب‌نژاد روز چهارشنبه به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی اظهار داشت: زمان خدمات حمایتی در بهزیستی سپری شده و اکنون این سازمان تخصصی به سمت پیشگیری رفته و مددکاری نوین نقش تسهیل‌گر را برای مددجو ایفا می‌کند. 

وی بر تقویت فرهنگ و فرهنگ‌سازی برای کاهش نرخ معلولیت تاکید کرد و گفت: اگر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی به درستی انجام شود از ایجاد انواع معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی می‌توان پیشگیری کرد. 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: در این عرصه جایگاه رسانه اهمیت دارد و نقش انکارناپذیری را رسانه‌ها برعهده دارند. 

وی با اشاره به گستردگی عرصه فعالیت بهزیستی گفت: در این عرصه‌ها نیازمند نگاه فرانگر رسانه‌ها هستیم تا بهتر مسیرها را بشناسیم. 

عرب‌نژاد افزود: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با حضور پررنگ خود در حوزه بهزیستی جزو شرکای اجتماعی ما محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به نقش راهبری رسانه‌ها در جامعه گفت: در گام اولیه ضرورت دارد رسانه‌ها هر روز پررنگ از گذشته در این عرصه ظاهر شوند. 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه اعتبارات حمایتی هر سال منقبض‌تر می‌شود گفت: آنچه می ‌تواند روی سرمایه‌ها اثرگذار باشد، پیشگیری است. 

وی به هزینه کرد  سالانه ۶۰۰ میلیون تومان در حوزه تامین پوشک اشاره کرد و افزود: این در حالی است که با حذف چنین هزینه‌هایی می‌توان اعتبارات را به سمت ایجاد کارگاه هدایت کرد. 

عرب‌نژاد با بیان اینکه منابع بهزیستی محدود بوده و مطالبات جامعه هدف نیز به حق است گفت: در حوزه پیشگیری، غربالگری شنوایی یکی از برنامه‌هایی است که اجرا می‌شود و اکنون به جرات می‌توانیم بگوییم که نوزاد متولد شده بدون غربالگری شنوایی در استان نداریم. 

وی نرخ شیوع معلولیت در خراسان جنوبی را همچنان از میانگین کشوری بیشتر اعلام کرد و گفت: در بحث معلولیت جسمی و حرکتی نیز با مشاوره ژنتیک از تولد نوزاد معلول پیشگیری می‌شود. 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هزینه‌های تشخیص معلولیت رایگان است افزود: اگر گاهی هزینه‌هایی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود به خاطر نسخه آزمایش‌های غیرضرور از سوی پزشکان متخصص بوده که در این خصوص نیز کارشناسان بهزیستی توصیه‌های لازم را به پزشکان می‌کنند. 

وی نبود آزمایشگاه ژنتیک در خراسان جنوبی را یادآور شد و گفت: راه اندازی این آزمایشگاه یکی از مطالبات است که باید دانشگاه علوم پزشکی همکاری کند.
 
عرب‌نژاد فرهنگ‌سازی را مهمترین عامل در کاهش تعدد معلولیت‌ها دانست و افزود: در برخی موارد از جمله درمان اعتیاد نیز فعالیت‌های مشترکی انجام می‌شود که تبدیل به چالش شده است. 

وی با اشاره به درمان معتادان براساس ماده ۱۶ اظهار داشت: در این بخش درمان اعتیاد به بهزیستی واگذار شده در صورتی که اعتبارات آن در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر است و از این محل برای هزینه‌های سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان مطالبه داریم که پرداخت نشده است. 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: برای درمان اعتیاد در ردیف اعتبارات بهزیستی چیزی دیده نشده و مطالبه از یک نهاد دیگر نیز به سختی وصول می‌شود. 

وی با اشاره به خطر تعطیلی کمپ‌های ترک اعتیاد به دلیل کمبود منابع مالی افزود: کمبود اعتبار حتی بر کیفیت درمان اعتیاد در این مراکز نیز اثر می‌گذارد که نیازمند تدبیر ویژه است. 

عرب‌نژاد از ۶۰ وظیفه حساس غیرمرتبط در بهزیستی خبر داد و گفت: درمان کودکان معتاد نیز قرار بود از محل طرح تحول سلامت تامین اعتبار شود که نشده و مجدد این مساله به بهزیستی ارجاع داده شده است. 

وی خواستار همکاری رسانه‌ها برای کاهش ورودی به بهزیستی شد و گفت: یکی از عملکردهای مثبت رسانه‌ها را در بحث فرزندخواندگی شاهد هستیم به طوری که قبلا هیچ درخواستی برای فرزند امین نداشتیم و این مساله ناشناخته بود اما با کمک رسانه‌ها اکنون واگذاری فرزند امین روند خوبی در پیش گرفته است. 

۹۸۹۳*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.