رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روز شنبه در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان خراسان جنوبی که با حضور معاون رئیس جمهوری در امور مجلس برگزار شد به این مطلب اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌های خوبی در مرز ماهیرود فراهم شده و شرایط برای ارایه خدمات شبانه‌روزی در این مرز نیز آماده است.

خراسان جنوبی در مرز شرقی ایران طولانی‌ترین مرز مشترک را با افغانستان به طول ۳۳۱ کیلومتر دارد.

داود شهرکی گفت: یکی از مهمترین اقدامات در زمینه توسعه صادارت، برپایی نمایشگاه محصولات ایرانی در مزار شریف افغانستان است که با محوریت خراسان جنوبی در سال جاری برگزار خواهد شد.

وی ضعف بازاریابی را از عمده مشکلات استان در حوزه تجارت عنوان کرد و گفت: برخی برندهای داخلی خراسان جنوبی از جمله سیمان در افغانستان جعل می‌شد که در این زمینه لیست ۴۰ برند صادارتی استان در سفارت افغانستان اعلام شد تا آسیبی به برندهای استان وارد نشود.

شهرکی خواستار استقرار پلیس مرزبانی و گذرنامه در مرز استان خراسان جنوبی شد و افزود: با استفاده از این ظرفیت می‌توان برای توریسم سلامت و آموزش عالی بهره‌مند شد.

وی همچنین خواستار حذف عوارض از کامیون‌های افغان شد و گفت: تکمیل راه ترانزیتی سربیشه - ماهیرود به طول ۱۳۰ کیلومتر نیازمند ۱۱۵ میلیارد تومان است که تکمیل آن به توسعه تجارت و ترانزیت کالا می‌افزاید.

دبیر شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵۵ کارت بازرگانی در این استان فعال است همچنین حدود ۵۶ هزار و ۶۰۰ خانوار کارت مبادلات مرزی دریافت کرده‌اند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۹۵ درصد صادارت خراسان جنوبی به کشور افغانستان، سه درصد به پاکستان و ۲ درصد به عراق انجام می‌شود.

شهرکی میزان صادرات کالا از مرزهای خراسان جنوبی را در چهار ماه ابتدای امسال معادل ۹۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به محدودیت‌های صادراتی که از جانب کشور افغانستان در سال‌های اخیر مطرح شد، میزان صادرات استان کاهش یافته است.

وی بیان کرد: سوخت، کاشی، سیمان، آهن‌آلات و صیفی جات از عمده کالاهای صادارتی خراسان جنوبی به کشور افغانستان است.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی همچنین گفت: ۱۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان تا پایان امسال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد که عمده این طرح‌ها در حوزه کنسانتره زغال، کک، خاک‌های صنعتی و تولید قطعات فلزی است.

وی افزود: شرکت ایمیدرو در چهار طرح صنعتی به مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز در اجرای چهار طرح صنعتی به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.

شهرکی بیان کرد: در حال حاضر ۵۴۰ واحد صنعتی در خراسان جنوبی وجود دارد و نیم درصد سهم کشور در حوزه صنعت را داریم.

وی اظهار داشت: تایر و لاستیک، سیمان، کنسانتره، مواد شوینده، انواع خوراک دام و طیور، اکسید منیزیم و چینی بهداشتی از عمده محصولات صنعتی استان هستند.

دبیر شواری ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی در ارتباط با ظرفیت‌های معدنی استان هم گفت: در حال حاضر پنج درصد سهم معادن کشور در این استان وجود دارد و خراسان جنوبی با تنوع حدود ۵۰  نوع ماده معدنی جزو پنج استان معدنی کشور است.

وی ادامه داد: طلا، مس، سنگ‌های ترانزیت، بنتونیت، سنگ آهن، بازالت، سیلیس و پتاس از عمده مواد معدنی استان هستند.

شهرکی اظهار داشت: در خراسان جنوبی با شناسایی پنج معدن طلا با ذخیره ۲۰ تن قابل استحصال جزو استان‌های طلادار کشور محسوب می‌شویم.

وی گفت: در سه سال گذشته مطالعات ژئوفیزیک هوایی در مساحت ۵۰ هزار کیلومتر مربع استان به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان انجام شده است.

«حسینعلی امیری» معاون رئیس جمهوری در امور مجلس روز شنبه در دومین روز سفر به خراسان جنوبی از بازارچه و سایت مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه بازدید و در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان شرکت کرد.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.