محمدصادق معتمدیان روز شنبه در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان خراسان جنوبی که با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهوری در مرز ماهیرود برگزار شد افزود: با بودجه‌های محدود استانی و امکانات ضعیف، امکان توسعه و تحول در بخش مرز خراسان جنوبی نیست لذا توجه ملی و بین‌المللی را می‌طلبد که آثار آن برای کشور است.

وی گفت: ۳۵ درصد از صادارت کل کشور در سال ۱۳۹۶ از مرز ماهیرود انجام می‌شد که شاید کمترین آن متعلق به خراسان جنوبی است لذا باید نگاه ملی در توجه به زیرساخت های مرز ماهیرود تقویت شود.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: چهار بخش معادن، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کشاورزی و مرز و تجارت بین المللی پیشران توسعه استان هستند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی طولانی مرز را با کشور افغانستان به طول ۳۳۱ کیلومتر دارد افزود: به دلیل حضور مقتدرانه نیروهای مسلح و همکاری مردم، ناامنی در مرز خراسان جنوبی وجود ندارد و امن‌ترین مرز شرق محسوب می‌شود.

معتمدیان اضافه کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های تجاری در چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی فراهم است و کمترین قاچاق را از مرز استان داریم.

وی یادآور شد: سیاست‌ها و برنامه‌هایی نیز در دستور کار قرار گرفته که یکی از انها تقویت رویکرد فرصت محوری به جای تهدید محوری است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه به دنبال افزایش مبادلات و تبادلات تجاری با کشور افغانستان هستیم گفت: با حضور هیات‌های دیپلماسی و تجاری مختلف به استان و سفر ما با مسئولان این کشور، ارتباطات تقویت پیدا کرده است و زیرساخت‌های لازم برای توسعه مبادلات بخش خصوصی نیز انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: افغانستان کشور نخست هدف صادراتی خراسان جنوبی است اما سه درصد صادرات استان نیز به پاکستان انجام می‌شود و یکی از سیاست‌های ما افزایش مراودات تجاری با این کشور است.

معتمدیان گفت: به زودی سفری با بخش خصوصی به پاکستان انجام خواهیم داد تا بتوانیم به عنوان دومین کشور هدف صادراتی شاهد توسعه مبادلات تجاری با این کشور نیز باشیم.

وی سومین هدف‌گذاری استان خراسان جنوبی را افزایش مبادلات تجاری با کشور عراق و اقلیم کردستان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر بخشی از محصولات تولیدی استان به عراق صادر می‌شود که به دنبال افزایش مبادلات هستیم.

استاندار خراسان جنوبی یکی از دلایل بی‌ثباتی مرزها و کاهش صادارت را به دلیل یک جانبه بودن نگاه تجاری دانست و عنوان کرد: هنگامی که بازارچه‌ای ایجاد می‌شود باید منافع دو کشور تامین شود و موازنه یک میلیارد دلار در مقابل کمتر از یکصد میلیون دلار باید تغییر پیدا کند.

وی اظهار امیدواری کرد: با واگذاری مجوزها و اختیارات به استانداران تحولی در بخش صادرات و واردات به ویژه در استان مرزی خراسان جنوبی ایجاد شود.

معتمدیان با تاکید بر نهادینه شدن مدیریت واحد در مرزها گفت: در این زمینه ساماندهی خوبی در مرزهای استان انجام شده، همچنین نگرانی‌هایی در بحث امنیتی وجود داشت که رفع شده است.

وی بیان کرد: در زمینه طرح جامع ساماندهی مرز ماهیرود ماموریتی به معاونت امور عمرانی استانداری محول شد که به زودی تدوین و ابلاغ خواهد شد که با این مهم در مباحث زیرساختی و رفاهی تغییرات محسوسی در مرز شاهد خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مرزها پیشانی جمهوری اسلامی ایران هستند ادامه داد: نسبت به سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده اما کافی نیست و یکی از سیاست‌های ما این است که برای تامین برق، آب، محوطه سازی‌ها و سایر نیازمندی‌ها از منابع استانی کمک کنیم تا مرز ماهیرود از وضعیت فعلی خارج شود.

معتمدیان به وضعیت جاده ماهیرود سربیشه - فراه افغانستان اشاره کرد و گفت: با توجه به تحولات منطقه و پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا هشت سال آینده کشورهای چین و هندوستان به عنوان قطب های اول اقتصادی جهان معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در چشم اندازهای تجاری و اقتصادی، کشورها و استان‌هایی که نزدیک‌تر به چین و هندوستان هستند وضعیت بهتری خواهند داشت لذا شرق کشور با توجه مزیت‌های مرز می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به قرارداد ۲۰ ساله‌ای که هندی‌ها برای تامین کالا در چابهار از طریق مرز ایران و ترانزیت از افغانستان داشته‌اند، مرز ماهیرود به عنوان یک مرز تکمیل کننده در کنار میلک چابهار می‌تواند تحولی در حوزه ترانزیتی و توسعه استان به دنبال داشته باشد.

وی یادآور شد: تحول ترانزیتی، بحث کریدور شرق به ویژه راه آهن کریدور که سالهاست از چابهار به سرخس نیمه تمام مانده است می‌تواند زمینه‌های سرمایه‌گذاری و فاینانس را در منطقه برای تکمیل زیرساخت‌ها در استان فراهم کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری در دومین روز سفر به خراسان جنوبی از بازارچه و پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه، سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی بازدید و در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان شرکت کرد.

بازدید از واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی بیرجند و دیدار با مسئولان استان از دیگر برنامه‌های سفر ۲ روزه معاون رئیس جمهوری در خراسان جنوبی است.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.