اهدای خون، یکی از روش‌های نوع دوستی است که گاهی یک زندگی را نجات می‌دهد و گاهی لبخندی می‌نشاند.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان جنوبی، در کشورهای توسعه یافته  و اکثر  کشورهای در حال توسعه، بیشترین اهدا کنندگان خون را افراد داوطلبی تشکیل می‌دهند که در قبال آن پولی دریافت نمی‌کنند.

اهدای خون معمولاً بی‌خطر است، اما در برخی از اهداکنندگان ممکن است کبودی زیر جلدی یا احساس ضعف و بی‌حالی دست بدهد.

اهدا کنندگان برای مواردی که ممکن است باعث به خطرانداختن ایمنی خون شوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. غربالگری شامل آزمایش برای آلودگی‌هایی مانند   اچ‌آی‌وی   و   هپاتیت   است که می‌توانند از طریق خون، منتقل شوند. همچنین انجام پرسش‌هایی در مورد پیشینه پزشکی و   معاینه   فیزیکی دهنده خون می‌تواند از به‌خطر افتادن سلامتی او جلوگیری کند. فاصله بین دو اهدای خون در کشورهای مختلف متفاوت است، به‌عنوان مثال در آمریکا این زمان ۸ هفته (۵۶ روز) برای اهدای خون کامل است.

روش و مقدار خونی که از دهندگان گرفته می‌شود نیز متفاوت است، اما معمولاً برای خون کامل این مقدار ۵۰۰ سی سی است. بسیاری از اجزای سازنده خون، عمر مفید کوتاهی دارند و نگهداری و عرضه مداوم آن‌ها با مشکلاتی همراه است.

برای ترغیب مردم جهان به اهدای خون و افزایش سطح آگاهی آنان، روز ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) به عنوان روز جهانی اهدا کنندگان خون نام‌گذاری شده‌است. در ایران روز 9 مرداد،   به عنوان روز ملی اهدا خون شناخته شده است.

اهدای خون بیش از 9 هزار نفر

محمدرضا عاملی، مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: طی ۴ ماهه نخست امسال 9398 نفر به پایگاه‌های اهدای خون استان مراجعه داشتند.

وی با بیان اینکه از این تعداد 55 نفر موفق به اهدای پلاکت شدند که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت، افزود: 6777 نفر اهدای خون داشتند که از این تعداد 6368 نفر مرد و ۴۱۰ نفر زن بودند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 1.2 درصدی داشت.

صادرات به اتریش و رفع نیازهای استان‌های همجوار

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه خون مازاد استان نیز به استان‌های همجوار ارسال می‌شود، 15 هزار واحد پلاسما به ستاد مرکزی انتقال خون کشور برای صادرات به اتریش ارسال شده که طی سه ماهه نخست امسال نیز ۳ هزار واحد پلاسما ارسال شده است.

عاملی با اشاره به شرایط اهدای خون، اظهار کرد: همه مراکز اهدای خون برای اهدای خون شرایطی را در نظر می‌گیرند که بعضی از این شرایط به ‌خاطر حفظ سلامت فرد اهداکننده خون و برخی دیگر، به ‌منظور حفظ سلامت گیرنده خون درنظرگرفته شده‌اند.

وی با ادامه داد: پزشک پیش از اهدای خون، داوطلبین اهدای خون را از نظر سلامتی بررسی می‌کند که این بررسی شامل مصاحبه پزشکی درباره سوابق پزشکی، رفتارهای فردی و انجام یک معاینه مختصر است.

شرایط لازم برای اهدای خون

مدیرکل انتقال خون خراسان‌ جنوبی بیان کرد: : فرد اهداکننده خون باید حداقل هموگلوبین خون 12.5 گرم در دسی‌لیتر داشته باشد، ناشتا نبوده و دچار ضعف یا خستگی مفرط نباشد.

عاملی اظهار کرد: داشتن سن بین 18 تا 65 سال، حداقل وزن 50 کیلوگرم، داشتن تعداد نبض بین 50 تا 100 ضربه در دقیقه و دارا بودن فشار خون بین 90 تا 180 میلی متر جیوه از جمله شرایطی است که فرد اهداکننده باید دارا باشد.

وی یادآور شد: باید حداقل فاصله بین دو اهداء فرد، هشت هفته کامل بوده و درجه حرارت بدن نیز نباید بیشتر از 37.5 درجه سانتی‌گراد باشد.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌جنوبی خاطرنشان  کرد: بیشترین تعداد اهدای خون برای مردان، چهار بار در سال و برای زنان، سه بار در سال است.

تهیه و تنظیم از زهرا حمیدی


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.