مرتضی تقی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گونه کمیاب روز گذشته در مسکن مهرشهر خوسف مشاهد و توسط ماموران آتش نشانی زنده گیری و تحویل محیط زیست شهرستان شد که امروز به طبیعت بازگشت.
وی گفت: سوسمار دم تیغی ایرانی یکی از خزندگان کمیاب است که در زیستگاه های بیابانی و نیمه بیابانی خشک و در دشت های ریگزار، سنگریزه ای و سنگلاخی با پوشش گیاهی بوته ای و درختچه ای به طور پراکنده زندگی می کند.
رئیس حفاظت محیط زیست خوسف اظهار داشت: دم این سوسمار حلقه‌هایی از فلس‌های خاردار دارد که به عنوان وسیله دفاعی از آن استفاده می کند.
وی گفت: سوسمار دم تیغی ایرانی تنها گونه گیاه خوار است که از برگ، دانه و ساقه های علفی گیاهان استفاده می کند و طول آنها به40تا 80 سانتیمتر می رسد.
تقی زاده افزود: سوسمار دم تیغی ایرانی (uromastyx asmussi) حدود 147 سال پیش توسط محققی بنام «استرُچ» در 60 کیلومتری جنوب خوسف در حاشیه کویر لوت گزارش و توصیف شده است.
وی بیان کرد: براساس قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست این گونه تحت حمایت و حفاظت بوده و از نظر مجامع بین المللی نیز حائز اهمیت است.
وی همچنین از تحویل یک قطعه بالابان زخمی توسط یگان حفاظت منابع طبیعی به محیط زیست شهرستان خوسف در چند روز گذشته خبر داد و گفت: این پرنده بر اثر برخورد با خودرو از ناحیه بال زخمی شده بود که پس از تیمار در طبیعت شهرستان رهاسازی خواهد شد.
تقی زاده بیان کرد: بالابان از بزرگ‌ترین انواع شاهین و محبوب ترین پرندگان شکاری نزد بازداران است که با توجه به کاهش بسیار سریع جمعیت آن در دهه‌های اخیر در معرض خطر انقراض قرار گرفته ‌است.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.