ریاکاری یکی از مخرب‌ترین و مرگبارترین سلاحی بود که در طی چند دهه به دست میلیون ها انسان در کشورمان داده شد که برای بقا و صلاح و پیشرفت باید به آن مجهز می‌شدند وگرنه بی ریا و مخلص زیستن کاری بود در حد غیر ممکن، ریا آنچنان به سرعت تکثیر شد که کم کم خویش را به اصلی مهم در زندگی روزمره مردم و از اصول مهم برای بالا رفتن از پله‌های ترقی تبدیل نمود!!!
ریا یعنی تبدیل به انسانی شوی که نیستی، به حرف هایی مهر صحت گذاری که معتقد نیستی، به اعمالی سر تعظیم فرود آوری که از بن قبولشان نداری، ریا کم کم تو را تبدیل به آدمی می‌کند که نه حق اظهار نظر دارد و نه حق انتقاد…!
ریا تو را تبدیل به موجودی می‌کند که قدرت تحلیل ات را به فراخور حال سیاست بازی‌ات تعریف می‌کند، تو را تبدیل به موجودی بی هویت و بی ریشه می‌کند، ریا چون ویروسی حتی خاندانت را هم در می نوردد.
ریا به تو دروغ میاموزد، تهمت یاد می‌دهد، حق کشی و حق خوری را مثل آب خوردن برایت توجیه می‌کند…
ریا دین ات را نشانه می‌رود و تو را از درون تخلیه می‌کند و تمام ناداشته هایت را بر زبانت جاری می‌کند…!
ریا که شد جزو اصول مدیریت ات، حتی اگر وزیر هم بشوی، وکیل هم بشوی، در اصل این تویی که برده اویی!
وقتی وزیر آموزش و پرورش کشوری برای مقابله با یکی از پدیده های زایشی مدیریت های چند دهه گذشته که خود حاصل آن است برای فرار از یک حادثه کوچکی که به طنزی می‌مانست دوباره پای نماز را به وسط می‌کشد مفهومش جز ریا کاری چیز دیگری را در ذهن متبادر نمی‌کند، مگر همین دانش آموزان در طول چند دهه نماز را برایشان دفترچه‌ای نکردید و برای هر رکعت اش مهری بر چهارخانه‌های آن نزدید و نمرات انضباط و پرورشی‌شان را بر تعداد مهرها استوار نکردید؟ مگر به آنها نگفتید که آنچنان بلند صلوات بفرستند که سقف نمازخانه ترک بردارد؟!! گفتن این واقعیات، تلخ می‌کند ذهن هر شنونده ای را، نسل‌هایی که اینگونه سر بر می دارند و علی رغم تمام سرمایه گذاری های مالی و غیرمالی انجام شده عکس العملی چنین را بروز می‌دهند، مفهومی جز نماز ریایی و مناسکی بی نتیجه را به بار نمی آورند …
مدیران آموزش و پرورش و حتی معلمین ما نیز آنچنان دهان دوخته‌اند که به خود اجازه نقد و ارائه راهکار را نمی‌دهند!!!
وقتی محصولات صنعتی ما چنین به بن بست کیفیتی می‌رسند نتیجه ریاکاری کسانی بود که تخصصشان در تخطئه فرهیختگان و دانش ورزان این آب و خاک خلاصه شد و همه چیز را از منظر دین سبک و سنگین کردند..!
وقتی ویدئو به آنچنان خط قرمزی تبدیل شد که داشتن اش جرمی نابخشودنی بود، بسیاری از مدیران در منازلشان استفاده‌های بهینه از آن می‌کردند و در مجامع عمومی زبان به تکفیرش گشودند و دیدیم و دیدید که به چه تعفن بازاری ختم شد، بعدترها نوبت به ماهواره‌ها رسید و سپس علم دیجیتال و قس علیهذا…!
ریا حتی زندگی داخلی خانواده ها را نیز در نوردید و چالش هایی را به بارآورد که برای خوانش آنها باید سری به دادگاه های خانواده و عمومی و کیفری و انقلاب زد..! اپیدمی ریا کاری بلایی را بر سر مردم آوار کرد که فقط باید به معجزه‌ای چشم دوخت تا از این مملکت رخت بربندد…!!!
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.