به گزارش ایرنا سید کمال الدین میرجعفریان روز یکشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی استان افزود: اگر اکنون مدیریت مناسب را در زمینه منابع آب زیرزمینی نداشته باشیم در آینده شاهد تخلیه منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین خواهیم بود.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی چندین ساله حاکم بر استان باید محصولات کم آب جایگزین و طرح های نوین آبیاری برای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی با قوت اجرا شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: باید حجم آب مناسبی برای صنایع استان نیز پیش بینی شود تا سرمایه گذاران دچار مشکل نشوند.
وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت مصرف آب در استان با جدیت پیگیری شود اضافه کرد: مدیریت به گونه ای باشد که در بخش کشاورزی بیشترین بهره وری را داشته باشیم و با کاهش هدررفت آب در شبکه ها، مصرف آب در روستاها و شهرهای استان کاهش یابد.
میرجعفریان گفت: صرفه جویی در مصرف آب نباید منحصر به مقطع زمانی یا بخشی خاصی باشد بلکه همه بخش ها و دستگاه ها تلاش کنند که بیشترین بهره وری از آب را داشته باشند و برنامه های مدیریت مصرف را به نحو احسن اجرا کنند.

** صرفه جویی 54 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: با اجرای طرح های نوین آبیاری 54 میلیون مترمکعب در مصرف آب بخش کشاورزی استان صرفه جویی شده است.
غلامرضا قوسی افزود: 23 هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی مجهز به سامانه های نوین آبیاری شده و در 16 درصد اراضی کشاورزی این سامانه ها اجرا شده است.
وی گفت: هم اکنون 22 درصد اراضی کشاورزی کشور به سامانه نوین آبیاری مجهز شده که هدف گذاری شده تا پایان برنامه ششم توسعه در استان به این رقم برسیم.
وی اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی حاکم بر استان و از طرفی 30 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است نباید حجم آب چاه های کشاورزی کاهش یابد چرا که با این شرایط کشاورزان متضرر می شوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان 141 هزار هکتار است و سالانه به 900 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد اضافه کرد: کم آبی باعث شده که نسبت به سایر استان ها متوسط عملکرد کمتری داشته باشیم.
وی گفت: تاکنون اقدامات خوبی از جمله احیا و مرمت قنوات، اجرای روش های نوین آبیاری، کشت محصولات با حداقل نیاز آبی و جایگزین کردن اراضی باغی به جای اراضی زراعی برای سازگاری با کم آبی در استان انجام شده است.
قوسی اظهار داشت: با کاهش مقدار آبدهی چاه های کشاورزی استان موافق نیستم چرا که با این اقدام کاهش سطح درآمد کشاورزان و نهایت شاهد مهاجرت آنان خواهیم بود.
وی گفت: هم اکنون معیشت بیش از 80 هزار خانوار استان وابسته به کشاورزی است که در صورت کاهش مقدار آب اختصاصی به بخش کشاورزی باید برای اشتغال این افراد فکر اساسی شود.
وی افزود: همیشه راحت ترین کار، گزینه مناسبی نیست بلکه باید اقدام اساسی برای مدیریت منابع آب صورت گیرد نه اینکه بلافاصله حجم آبدهی کنتورهای هوشمند کاهش یابد و در مقابل کشاورز ما متضرر شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: خشکسالی های چندین ساله در استان ضربات سنگینی به بهره برداران بخش کشاورزی استان وارد کرده و بسیار از اراضی دیم خشک شده است.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.