به گزارش ایرنا، به همراه جمعی از خبرنگاران خراسان جنوبی برای بازدید و انعکاس ظرفیت های معدنی طبس راهی معادن این شهرستان شدیم.
بازدید از معدن و شورآبه های معدن پتاس، نخستین برنامه سفر روز چهارشنبه هفته جاری خبرنگاران استان به طبس بود.
این معدن در 150 کیلومتری شمال غربی طبس واقع شده است و تنها معدن پتاس در خراسان جنوبی و مدرن ترین معدن پتاس در کشور محسوب می شود.
در جوار بخش معدن این کارخانه، آبشار نمکی و خانه هایی که گفته می شد از سنگ های نمکی ساخته شده است قرار داشت و بازدید از این بخش برای عموم آزاد بود.
مشاور مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی که خبرنگاران را در این بازدید همراهی می کرد در حاشیه بازدید از این معدن به خبرنگار ایرنا گفت: ذخیره این معدن 540 میلیون تن پتاس است و اشتغالزایی 300 نفر را فراهم کرده است.
مرتضی جلالی فرد افزود: پتاس، زغالسنگ، لاتریت، خاک نسوز، سنگ نسوز، مرمریت سیاه و مگنتیت، هفت نوع ماده معدنی است که ذخیره این مواد در خراسان جنوبی فقط در شهرستان طبس قرار دارد.
پتاس در صنایع مختلفی استفاده می‌شود، اما مهمترین کاربرد آن به عنوان کود شیمیایی در صنایع کشاورزی است.
سایر مصارف آن در صنایع غیر کشاورزی مانند تولید صابون و شوینده ها، رنگ های شیمیایی و داروها، صنایع شیشه و سرامیک، صنایع غذایی، تهیه گل حفاری و… هستند که حجم بسیار کمی از تولید پتاس، در این صنایع مصرف می‌شود.
تعداد زیادی از نمک های پتاسیم بسیار مهم هستند و شامل برمید، کربنات، کلرات، کلرید، کرومات، سینید، دی کرومات، هیدروکسید، یدید، نیترات و سولفات پتاسیم می باشند.
دومین مقصد خبرنگاران خراسان جنوبی برای بازدید از منطقه معادن رباط خان در فاصله 120 کیلومتری غرب طبس بود.
در این منطقه حدود 40 معدن وجود دارد که در زمینه اکتشاف و فرآوری سنگ و خاک نسوز و خاک‌های صنعتی فعالیت دارند.
در این بازدید مدیر بهره برداری شرکت سوراوجین عقیق طبس هم گفت: خاک نسوز چسبنده رباط خان، چشمه شتران، چاه بید و چاهکولار چهار محدوده پروانه بهره برداری این شرکت است.
عباس رحیمی افزود: مجموع ذخیره این معادن 2 میلیون و 800 هزار تن خاک نسوز و ذخیره قطعی این معادن یک میلیون و 300 هزار تن است.
وی با بیان اینکه وسعت این چهار محدوده حدود 150 کیلومتر مربع است یادآور شد: دو واحد فرآوری و یک واحد آزمایشگاه جوار معدنی مشترک برای این محدوده ها در حال فعالیت است.
مدیر بهره برداری شرکت سوراوجین عقیق بیان کرد: 45 نیرو به صورت مستقیم و حدود 150 تا 180 نفر به طور غیر مستقیم در این مجموعه اشتغالزایی ایجاد شده است.
وی گفت: با توجه به اینکه شرکت در منطقه دور افتاده واقع شده از امکانات برق و جاده مناسب محروم مانده و این مورد مانع توسعه این معدن شده است.
رحیمی با بیان این که 38 هزار تن استخراج سالیانه این معدن است افزود: اگر زیرساخت ها خوب باشد توان تولید و استخراج ما بیش از این است و بهتر می توانیم در موضوع فرآوری خاک کار کنیم که مساله مهمی است.
بازدید از موزه میراث زمین طبس واقع در ساختمان سردر موقوفه باغ گلشن آخرین برنامه از اولین روز بازدید خبرنگاران خراسان جنوبی از ظرفیت های معدنی شهرستان طبس بود.
در حاشیه این بازدید رئیس هیئت مدیره ژئوپارک طبس هم گفت: از دو سال و نیم گذشته که کار ژئوپارک طبس را آغاز کردیم سازمان زمین شناسی کشور روی این موضوع صحه گذاشته و اذعان داشتند که طبس می تواند به عنوان بهترین ژئوپارک جهان معرفی شود.
سید محمدمهدی موسویان افزود: به این علت که خود شهرستان و در کوتاهترین مسیر بیشترین ژئوسایت ها را بتوانند بازدید داشته باشند، طبس می تواند وسیع ترین ژئوپارک شود.
وی با بیان این که هدف اصلی ژئوپارک حفظ آثار طبیعی، تاریخی و زمین شناسی با فرهنگ مردم است اظهار داشت: سیاست ژئوپارک ها این است که حالت بکر طبیعت را بتواند حفظ کند.
وی در مورد ژئوسایت های طبس گفت: ژئوسایت کال جنی را شروع به کار کردیم و به بخش خصوصی واگذار شد و ژئوسایت پیکوه که از چند ژئوسایت تشکیل شده نیز به بخش خصوصی داده شده و چند ژئوسایت دیگر از جمله خرو و ازمیغان در دستور است که طرح های آن باید تهیه شود و آن هم به بخش خصوصی واگذار می شود.
مرکز شهرستان طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند قرار دارد.
7217 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.