به گزارش ایرنا محمدصادق معتمدیان شامگاه دوشنبه در گفت و گوی خبری زنده از شبکه استانی خاوران افزود: به دلیل اقدامات پیش بینی و پیشگیری، آسیب و خسارت بارش هایی که از روز گذشته تمامی شهرستان های استان را درگیر کرده بود، کاهش یافت.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تخریب منزل در هیچ نقطه ای از استان تاکنون گزارش نشده است گفت: 92 منزل دچار آبگرفتگی شد که امدادرسانی های لازم انجام شده است.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تیم های برآورد خسارت در همه نقاط استان موارد را گزارش داده و پس از جمع بندی، گزارش نهایی به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال و پیگیری اخذ خسارت انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه اقدامات پیشگیرانه در کاهش خسارات تاثیرگذار بوده است گفت: بیش از 80 هزار جمعیت عشایری استان به عنوان آسیب پذیرترین قشر در معرض خطرات سیل و رعد و برق هستند که با اطلاع رسانی های به موقع از خطرات احتمالی در امان مانده اند.
معتمدیان ضمن تقدیر از همراهی مردم گفت: تاکنون هیچگونه تلفات و حتی مصدوم هم در حوادث ناشی از سیل نداشتیم و گزارش اورژانس نیز حاکی از این بوده که تا این لحظه اتفاق خاصی نیفتاده است.
وی ادامه داد: 72 تیم اورژانس در اقصی نقاط استان و 14 بیمارستان در حالت آماده باش به سر می برند، همچنین نیروهای واکنش سریع نیز سازماندهی شدند اما چون سانحه و مصدوم نداشتیم اقدام خاصی انجام نشده است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آمادگی دستگاه های اجرایی از یک ماه گذشته در استان گفت: دومین موج بارش ها در استان حجم بسیار خوبی داشت که با پیش بینی مناسب هواشناسی و آمادگی مطلوب دستگاه های اجرایی به خصوص 44 دستگاه عضو شورای مدیریت بحران استان شرایط به خوبی کنترل شده است.
وی ادامه داد: با برگزاری جلسات و تصمیمات کارشناسی تیم هایی عهده دار بررسی های میدانی بودند و همه نقاطی که احتمال آسیب و خطر داشت در مناطق روستایی و عشایری شناسایی و اقدامات تخصصی در بحث پیشگیری انجام گرفت.
معتمدیان این اقدامات را در کاهش خسارات اثرگذار دانست و گفت: با تلاش و حضور شبانه روزی دستگاه های امدادرسان و پنج دستگاه عملیاتی از جمله هلال احمر و راهداری شرایط به خصوص در راه های مواصلاتی از جمله دو کریدور اصلی در خراسان جنوبی به خوبی مدیریت شد.
وی از تلاش ها و همکاری نیروهای انتظامی نیز تقدیر کرد و گفت: اکیپ های آتش نشانی نیز در آماده باش کامل به سر می برند، مجموعه های دیگر هم حضور داشتند که در این یک ماه ماموریت های عملیاتی و اجرایی به عهده داشته و به خوبی به وظایف محوله عمل کردند.
استاندار خراسان جنوبی یکی از مشخصات بارز بارندگی های اخیر را همراهی مردم عنوان کرد و افزود: در تماس تلفنی که امروز با رییس جمهوری برقرار شد گزارش دادیم علیرغم اینکه بارش های سنگین را در استان (حدود 100 میلیمتر) در 24 ساعت گذشته داشتیم اما خسارت ها جدی نبوده است.
وی گفت: این درحالی است که با همین مقدار بارندگی در برخی استان ها خسارت های جدی به وجود آمد اما ما با استفاده از تجربیاتی که از سیل در شمال و غرب کسب شده بود آمادگی خوبی داشتیم و به خصوص حضور مردم در صحنه قابل تقدیر است.
معتمدیان حضور خودجوش گروه های جهادی و جوانان را در روستاهای دورافتاده و مناطق شهری یادآور شد و گفت: ورود این گروه ها در پیشگیری کمک زیادی به دستگاه های اجرایی داشت.
وی یکی از عوامل ایجاد مشکل در استان های دیگر را بی توجهی مردم نسبت به هشدارها دانست و افزود: اما همراهی و همدلی مردم خراسان جنوبی و توجه به توصیه ها خسارت ها را به حداقل رساند.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نقش اطلاع رسانی از سوی رسانه ها گفت: در شرایطی که شایعات فضای مجازی باعث نگرانی می شد توصیه و تاکید ما بر این بود که مردم اخبار و پیام ها را از رسانه های رسمی دنبال کنند.
وی ادامه داد: تلاش های نیروهای انتظامی، سپاه و ارتش که با تمام امکانات پای کار بودند نیز باعث شد که این موفقیت های بزرگ در امدادرسانی رقم بخورد و بعد از سال های متمادی که میزان بارش های بلندمدت 97 میلیمتر بود امسال با 330 میلیمتر بارندگی شاهد افزایش 300 درصدی بارش ها هستیم.
وی گفت: ظرفیت سدهای استان نیز حدود 58 میلیون مترمکعب بوده که سال قبل 12 میلیون مترمکعب ذخیره آب داشته اما تا امروز ذخیره سدها به بیش از 25 میلیون مترمکعب رسیده که قابل توجه است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به وجود 2 هزار و 300 سازه آبخیزداری در استان گفت: این عدد هم تغییر پیدا کرده و نویدی برای کشاورزان و روستاییان است که شاهد احیای قنوات باشیم.
وی با بیان اینکه در سنوات گذشته 500 روستا با تانکر آبرسانی می شد ابراز امیدواری کرد: با این بارش ها و پرشدن سازه هایی که 58 میلیون مترمکعب ظرفیت آب دارد خیلی از مشکلات بی آبی رفع شود.
معتمدیان تاکید کرد: یکی از جهت گیری ها و اهداف مهم استان در بحث تامین آب مسئله آبخیزداری است که جزو برنامه های جدی امسال و سال آینده خواهد بود.
وی بر آسیب شناسی نقاط ضعف در این بحران تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه سیل اخیر با گستردگی که داشت یک تجربه جدید در استان بود به دستگاه های اجرایی ماموریت داده شده که با مستندسازی نقاط ضعف حتما شناسایی و جمع بندی شود.
استاندار خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اینکه بارش ها استمرار داشته باشد اظهار داشت: این آسیب ها باید به فرصت تبدیل شود تا از فرصت نعمت های الهی نیز بتوان بیشتر استفاده کرد.
وی با بیان اینکه باران های امسال موجب نشاط اجتماعی بین مردم شده است گفت: یکی از دغدغه های مهم مردم مسئله کم آبی و تامین آب است که امیدواریم به کمک این باران ها بتوان گام هابی خوبی برای این مطالبه برحق برداشت.
معتمدیان یادآور شد: یکی از مواردی که در برنامه میان مدت استان دنبال می شود، آبخیزداری بوده که برای این موضوع اعتبار خوبی در حوزه های کشاورزی، احیا و مرمت و زیرساخت های آب دیده شده است.
وی گفت: تلاش می کنیم در جلسه ای که به زودی با معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد ازاعتبارات ملی نیز بهره بگیریم تا شاهد جهش خوبی در بخش آبخیزداری استان باشیم.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.