به گزارش ایرنا ایران به عنوان یکی از خاستگاه های تاریخ و تمدن بشری تنوع بی نظیری از بناها و اماکن تاریی را در دل خود جای داده است.
این آثار و تمدن تاریخی در شرایط موجود کشور فرصت بی نظیری برای توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و سایر حوزه ها محسوب می شود اما بایستی این ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد.
بناهای تاریخی از پتانسیل های بالقوه در حوزه اشتغال، صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی محسوب می شوند که اگر به بالفعل تبدیل شوند، می توان از سایر مزیت های اقتصادی و اجتماعی آن نیز بهره برد.
شهرستان قاینات یا سرزمین طلای سرخ که زعفران آن در ایران و جهان آوازه دارد این روزها پذیرای مسافران زیادی از استان‌های مختلف کشور است.
بوذرجمهر قاینی نام آشنایی برای تمامی افرادی است که برای گریز از خستگی ها و روزمرگی ها به میان کوه رفته و با این شاعر و عارف بلندآوازه دیدار می کنند.
آرامگاه بوذرجمهر قاینی در قلب کوهستانی به نام ابوذر واقع شده که نه تنها در ایام تعطیلات نوروزی که در تمامی سال برای مردمان این دیار و مسافران و گردشگران مامن شده است.
آرامگاه و منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین با 509 هکتار وسعت بین آثار تاریخی قاینات بیشترین بازدید کننده را از ابتدای تعطیلات نوروزی داشته است.
حکیم قسیم بن ابراهیم بن منصور معروف بزرگمهر قائنی ( بوذرجمهر قاینی ) سیاستمدار ادیب و عارف و شاعر اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری است که در دربار سلطان مسعود غزنوی خدمت می کرده است.
این شاعر به زبان فارسی و عربی سخن می گفته و از وی اشعار و قصیده هایی به جای مانده که قصیده بهاریه او از شهرت خاصی بر خوردار است.
بوذرجمهر بعد از مرگ سلطان محمود تا زمان فروپاشی حکومت غزنویان در دربار سلطان مسعود غزنوی به سر برد و اواخر حکومت غزنویان از غزنه که پایتخت بود به قاین آمد و پس از مدتی درگذشت.
مقبره حکیم بوذرجمهر در فاصله چهار کیلومتری جنوب غربی شهر قاین و در دامنه کوهی موسوم به کوه ابوذر ( بزرگمهر ) قرار دارد. بنای مقبره از بناهای قرن ششم و هفتم هجری است به فرم چلیپایی و با معماریی بسیار زیبا ساخته شده است.
وجود درخت کهنسال 700 ساله بنه‌ در کنار مقبره بوذرجمهر قاینی زیبایی این بنا را به عنوان یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های دیدنی شهر قاین دوچندان کرده است.
همچنین اراضی کوهستانی همراه با دشت و چشم‌ اندازهای مناسب در حومه شهر به منطقه بوذرجمهر جلوه خاصی بخشیده و برای میزبانی از مسافران آماده سازی شده است.
بنای مقبره بوذرجمهر قاینی با شماره 2759 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.