به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی عصر سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که در پایان سفر 2 روزه «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد افزود: اگر راه آهن شرق احداث شده بود، نزدیکترین مسیر ترانزیت به آسیای میانه از طریق بندر چابهار - زاهدان - بیرجند می شد.
وی گفت: ریاست جمهوری در مطلبی فرمودند از ابتدای دولت پنج راه آهن در کشور در اولویت قرار گرفت که همه مربوط به شمال، غرب و شمال غرب است اما اهمیت تمام آنها به اندازه راه آهن شرق کشور نیست.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احداث راه آهن شرق کشور باید بیش از پیش مورد توجه واقع شود و در اولویت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی مردم خراسان جنوبی خیلی مناسب نیست افزود: در این زمینه درخواست داده ایم تمام استان غیر برخوردار اعلام شود تا از اعتبارات نفت بهره مند شویم.
عبادی گفت: مردم در نقاط روستایی با مشکلات زیادی مواجه اند و در این سفر معاون رئیس جمهوری از خانه روستایی دیدن کردند که اشک در چشمانشان جمع شد اما هنوز وضعیت از آنچه دیدید بدتر است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه زیرساخت های جاده ای وضعیت مطلوبی ندارد گفت: در برخی جاده های استان تصادفاتی رخ می دهد که بعضا کسی زنده نمی ماند.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 50 کیلومتر از جاده بیرجند - قاین از 100 کیلومتر فاصله تاکنون دوبانده سازی شده است که انتظار می رود با اختصاص 30 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران این محور تا پایان سال شاهد ادامه روند کار باشیم.
وی اظهار داشت: با تسویه مطالبات پیمانکاران طی یک سال آینده می توان پروژه را به اتمام رساند و به بلایای طبیعی و غیرطبیعی مردم این منطقه خاتمه داد.
وی با بیان اینکه خشکسالی ها امان مردم خراسان جنوبی را بریده است گفت: آمار مهاجرت روستاهای استان بالاست و در 10 سال گذشته 40 تا 50 درصد روستاییان مهاجرت کرده اند.
حجت الاسلام عبادی افزود: حدود 35 درصد حاشیه نشینان شهر مشهد مربوط به خراسان جنوبی هستند و این مهاجرت ها در آینده 10 ها برابر هزینه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و سایر خواهد داشت.
وی بیان کرد: برخی مواقع سال 485 روستای استان با تانکر آبرسانی می شود و آیا به روستایی رفته اید که درخت یا کشتزار نداشته باشد.
وی گفت: مردم روستاهای خراسان جنوبی انسان هایی بسیار متدین، فهیم و مودب هستند و اهل قاچاق نیستند و با یارانه 45 هزار تومان زندگی می کنند لذا برای آبرسانی به این روستاها باید چاره اندیشی شود.
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در خراسان جنوبی معادن غنی وجود دارد اما معادن و کارخانجات استان بدون ریل، توسعه نخواهند یافت.
وی افزود: نهبندان و سربیشه از شهرستان های بسیار محروم استان و کشور هستند به گونه ای که سال های گذشته مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه ای به این شهرستان ها داشته اند.
حجت الاسلام عبادی گفت: اعتباری که به بیرجند مرکز خراسان جنوبی داده می شود آنقدر پایین است که نمی توان برای رفع مشکلات استان اقدامی انجام داد.
وی بیان کرد: نیروی متخصص پرورش می دهیم اما در تربیت آنها دچار مشکل می شویم چون آموزش و پرورش را خوب تغذیه نمی کنیم.
نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: یکی از علت هایی که نسبت به بقیه استان ها عقب تر هستیم این است که ردیفی در بودجه ملی نداریم.
محمدرضا امیرحسنخانی اظهار داشت: در صورتی که استان هایی مثل اصفهان، یزد و سیستان و بلوچستان ردیف های متعدد در بودجه دارند اما خراسان جنوبی از داشتن ردیف در کل بودجه کشور محروم است.
وی با اشاره به اختصاص 700 میلیارد تومان برای اشتغال از سوی سازمان برنامه و بودجه افزود: جلسات بسیار زیادی برگزار شده است و تمامی طرح ها برای اشتغال پایدار روستایی ارسال شده اما بانک ها اعتباری به منظور پرداخت تسهیلات ندارند.
وی بیان کرد: با هماهنگی استاندار و سازمان برنامه و بودجه اعتبار طرح هایی که در کارگروه اشتغال مصوب شد، بانک ها پرداخت کنند تا اشتغال در استان رونق گیرد.
نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مشکلات فرهنگیان و مطالبات آنان گفت: عمده مناطق روستایی استان از سبد حمایتی که قول آن داده شده است برخوردار نشده اند.
فرهاد فلاحتی بیان کرد: هنوز برخی خانوارهای روستایی در استان یارانه هم دریافت نمی کنند که باید این موضوع پیگیری شود.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به محرومیت حوزه انتخابیه خود گفت: گروه کارشناسی از سوی سازمان برنامه و بودجه در استان برای رسیدگی به مشکلات تشکیل شود.
نظر افضلی با بیان اینکه لازم است خراسان جنوبی هم در کنار سیستان و بلوچستان دیده شود افزود: این دو استان مرز مشترک دارند و مردم تفاوت ها را می بینند.
وی بیان کرد: حدود 10 درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می دهند اما نجابت مرزی خراسان جنوبی باعث نشود که مسئولان در توجه به این استان غفلت کنند.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر توجه به مسئله اشتغال به خصوص نقاط مرزی ادامه داد: صلاح نیست 120 نفر از 12 کیلومتری مرز برای خوشه چینی به قزوین مهاجرت کنند.
وی گفت: تامین آب مورد نیاز روستاها برای استحمام و امور بهداشتی نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار است.
افضلی با ابراز امیدواری از تخصیص های اعتباری به شکل کارشناسی بیان کرد: شهرستان های مرزی برای ماندگاری جمعیت به توجه بیشتری نیاز دارند.
7557*9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.