به گزارش ایرنا مهدی جعفری عصر سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که در پایان سفر 2 روزه رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد افزود: پیمانکاران راه و شهرسازی استان 160 میلیارد تومان بدهکارند که درخواست داریم در تامین این مطالبات ما را مساعدت کنید.
وی گفت: خراسان ‌جنوبی از نظر وسعت سومین استان و از نظر طول راه‌ ها ششمین استان کشور است که دارای 17 هزار کیلومتر راه است.
وی با بیان اینکه در خراسان‌ جنوبی آزادراه وجود ندارد افزود: در حال حاضر 539 کیلومتر باند دوم، چهار هزار و 643 کیلومتر راه اصلی و فرعی، پنج هزار و 694 کیلومتر راه روستایی آسفالت و 6 هزار و 212 کیلومتر راه روستایی و خاکی در استان وجود دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: از 10 کریدور اصلی کشور دو کریدور در خراسان جنوبی وجود دارد که یکی از آنها کریدور چابهار به مشهد است و 424 کیلومتر آن در استان واقع شده است.
وی گفت: تاکنون 186 کیلومتر معادل 44 درصد باند دوم این مسیر در محدوده استان به بهره ‌برداری رسیده و مابقی به طول 238 کیلومتر در حال انجام است.
جعفری بیان کرد: از دیگر کریدورهای مهم که از خراسان‌ جنوبی می ‌گذرد کریدور بندرعباس به مشهد به طول 356 کیلومتر بوده که تاکنون 188 کیلومتر از باند دوم آن بهره‌ برداری رسیده است و برای مابقی پنج پیمانکار مشغول کار هستند.
وی افزود: از ابتدای سال 96 تاکنون 175 کیلومتر باند دوم از طول راه ‌های استان آسفالت شده که 97 کیلومتر به بهره برداری رسیده و 78 کیلومتر در حال نصب علایم و خط کشی بوده و 61 کیلومتر آماده آسفالت است.
وی گفت: با تکمیل 175 کیلومتر طول باندهای دوم استان به 714 کیلومتر خواهد رسید که نسبت به سال 93 به میزان 244 کیلومتر معادل 293 درصد رشد داشته اما هنوز عقب ماندگی ما نسبت به کشور زیاد است.
جعفری اظهار داشت: در حال حاضر 918 روستای بالای 20 خانوار در استان وجود دارد که از این تعداد 831 روستا دارای راه آسفالت هستند و اغلب روستاهای فاقد آسفالت در شهرستان های مرزی استان قرار دارد.
وی افزود: طول راه‌ های آسفالت مورد نیاز مجموع روستاهای بالای 20 خانوار استان 478 کیلومتر است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به پروژه راه ماهیرود به فراه افغانستان به طول 120 کیلومتر اشاره کرد و گفت: تاکنون 64 کیلومتر از این مسیر توسط دولت جمهوری اسلامی ایران احداث و آسفالت و 34 کیلومتر زیرسازی شده است.
وی افزود: اعتبار ابلاغی این پروژه امسال 9 میلیارد تومان بود که تاکنون سه میلیارد تومان آن اختصاص یافته و برای تکمیل نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار است.
جعفری بیان کرد: با تکمیل این پروژه 400 کیلومتر از مسیر ترانزیتی کاهش پیدا می کند این در حالیست که علیرغم اهمیت این پروژه اعتباری برای آن در بودجه 98 دیده نشده است.
وی گفت: یکی از دغدغه‌ های استان محور بیرجند - قاین است که سالانه حدود 40 نفر در این جاده بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: در خصوص تامین مالی این پروژه سال گذشته از طریق ماده 56 توافقاتی انجام شد اما بانک ملی از سرمایه گذاری انصراف داد لذا فراخوانی انجام شد اما هیچ سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکرد.
وی عنوان کرد: مجدد با پیگیری هایی که انجام شد بانک مسکن از محل ماده 56 برای تامین 50 میلیارد تومان موافقت کرد.
جعفری با بیان اینکه نگهداری 30 درصد از راه‌ های استان در حالت بحرانی قرار دارد گفت: همچنین 70 درصد راه های استان نیاز به نگهداری های پیشگیرانه دارد.
وی به موضوع احداث راه آهن در استان اشاره کرد و گفت: درخواست داریم همچنان که برای راه ‌آهن شرق یک قطعه در خراسان رضوی و یک قطعه در سیستان و بلوچستان آغاز شده، یک قطعه از این پروژه نیز اردیبهشت‌ ماه سال آینده برای استان به مناقصه گذاشته شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اضافه کرد: مسکن مهر در استان به اتمام رسیده و از 31 هزار و 247 واحد مسکونی تعهد استان تاکنون 30 هزار واحد افتتاح شده و مابقی به زودی با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری خواهد رسید.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.