به گزارش ایرنا امیر امینی عصر سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان جنوبی که در پایان سفر 2 روزه محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به این استان برگزار شد گفت: اگرچه این رشد بی نظیر است اما نیازمند توسعه حدود 600 کیلومتر باند دوم در استان هستیم.
وی با بیان اینکه دوبانده شدن محور قاین به بیرجند در دولت یازدهم شروع شد اضافه کرد: علیرغم سختی و فشاری که در آن زمان بود دولت یازدهم این پروژه را شروع کرد و 2 قرارداد برای این مسیر از چهار سال قبل بسته شده که پیمانکاران با 40 میلیارد تومان بدهی به سختی کار می کنند.
معاون برنامه ‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دوبانده شدن محور بیرجند - قاین مطالبه جدی اجتماعی برای استان است گفت: کمک به پرداخت مطالبات باعث تسریع در روند پروژه می شود.
وی با اشاره به قولی که پیش از این برای افتتاح باندهای دوم خراسان جنوبی داده بود گفت: در مصاحبه رسانه ای قول داده شد که تیرماه غیر از 35 کیلومتر محور بیرجند - قاین بقیه باند دوم به بهره برداری می رسد لذا امید است با کمک سازمان برنامه و بودجه این محور به ثمر برسد و آرزوی مردم محقق شود.
وی توجه به مطالبات پیمانکاران در محور بجستان - فردوس که اخیرا به عنوان شریان معرفی شده را مورد تاکید قرار داد و افزود: پیمانکاران این محور 30 میلیارد تومان مطالبه دارند که در صورت کمک سازمان برنامه و بودجه امیدواریم بخش های حادثه خیز آن تا سال آینده به ثمر برسد.
امینی اظهار داشت: در مجموع برای دو محور بیرجند - قاین و بجستان - فردوس تا پایان سال 98 حدود 100 کیلومتر دو بانده می شود که در نوع خود بی نظیر است.
وی گفت: نگهداری زیرساخت ها در استان های کمتر توسعه یافته اهمیت دارد چراکه یک نوع سرمایه گذاری و پایدارسازی منابع است و در استان هایی مثل خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان علاوه بر توسعه باید برای نگهداشت زیرساخت ها هم کمک کرد.
وی با اشاره به زیرساخت های موجود در حوزه های جاده ای استان بیان کرد: این جاده ها در گذشته با اعتبارات محدودی ایجاد شده که نیاز به نگهداری و پایش دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تنها راه توسعه خراسان جنوبی توسعه تجارت و خدمات در این منطقه است گفت: باید به توسعه تجارت توجه کرد و در کنار این موضوع، صنعت و کشاورزی می تواند اهرم هایی باشد تا سطح خدمات و تجارت را پایدار کنیم.
وی افزود: برای این کار نیازمند تعاملات سازنده با همسایگان در جبهه شرقی به خصوص افغانستان هستیم.
امینی از استان فراه در افغانستان به عنوان یکی از زرخیزترین ایالات این کشور یاد کرد و گفت: ارتباط با این منطقه که در نزدیکی خراسان جنوبی قرار دارد نیازمند تعاملات سازنده است.
وی با بیان اینکه بعد از پنج سال وقفه در سال 93 مجدد اعتباری برای راه فراه منظور شد افزود: با این اعتبار پروژه دوباره احیا شد که تخصیص های خوبی هم داشت و امیدواریم با ادامه تخصیص ها در سال 98 مابقی تعهد هم در کشور افغانستان به ثمر برسد.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه راه های کویری مجاری توسعه استان در شبکه های حمل و نقلی هستند گفت: نمونه ای از این راه های کویری که توسعه منطقه را به دنبال داشته، مسیر بیرجند به سمت شوشود و سه قلعه است.
وی افزود: امید است در خصوص توسعه بیشتر این راه های کویری کمک ویژه ای از سوی سازمان مدیریت و بودجه به خراسان جنوبی شود.
امینی با اشاره به کریدورهای اصلی کشور که از خراسان جنوبی عبور می کند یادآور شد: برای این مسیرها سازمان کمک کرده و منابع اعتباری دیده شده اما به صورت نیمه کاره باقی مانده است.
وی گفت: برای پروژه راه آهن بیرجند از ایستگاه یونسی نیز کنسرسیوم سرمایه گذاری انتخاب شده و حدود 350 میلیون دلار منابع مالی نیاز دارد که به اتمام برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: رئیس جمهوری در سفری که 2 سال قبل به خراسان جنوبی داشت در خصوص شروع پروژه از طریق صندوق توسعه ملی دستور داد.
وی با بیان اینکه نمونه این کنسرسیوم در خراسان شمالی پیاده شده است گفت: با توجه به توافق اولیه رئیس جمهوری، پیش نویس مصوبه برای معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده که امیدواریم با توجه بیشتر به آن سال آینده شاهد کلنگ زنی و اجرایی شدن این پروژه باشیم.
امینی ادامه داد: با توجه به اینکه روستاهای خراسان جنوبی مهاجرفرست شده اند نیاز است به مطالبات راه های روستایی توجه شود چرا که هر جا حمل و نقل زیرساخت مناسب داشته روستاها نیز احیا شده است.
وی گفت: پیمانکاران راه های روستایی حدود 60 میلیارد تومان بدهی دارند که این رقم برای مجموع پیمانکاران بالا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پهنه شرق کشور در محدوده خراسان جنوبی مستعد تعامل با کشور افغانستان است اضافه کرد: باراندازی و توسعه بنادر خشک در مرزهای یزدان، میل 78 و میل 73 در استان می تواند عامل توسعه باشد.
وی تصریح کرد: اگر سرمایه گذاران بخش خصوصی هم برای توسعه بنادر خشک به دولت کمک کنند، می تواند مبنای توسعه تجارت قرار گیرد.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.