به گزارش ایرنا احمد خامسان عصر سه شنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی که در پایان سفر 2 روزه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد اظهار داشت: اگر این ظرفیت از منطقه گرفته شود قطعا به توسعه این استان ضربه خواهیم زد.
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان این دانشگاه بیان کرد: از حدود 20 سال گذشته 60 هزار جوان 18 تا 28 سال در این منطقه به واسطه آموزش عالی در دانشگاه بیرجند حضور داشتند.
وی گفت: متاسفانه جمعیت این دانشگاه مادر اکنون به مرز 10 هزار نفر رسیده است و اگر این رویکرد فعلی پیش برود آمار دانشجویان روز به روز کاهش می یابد.
خامسان ادامه داد: آموزش عالی تنها جایی است که اگر سرمایه گذاری برای آن شود، به توسعه استان کمک می کند و آموزش عالی در کوتاه مدت به امنیت و توسعه پایدار استان کمک می کند که نیاز به سرمایه گذاری و توجه دارد.
وی گفت: از استان خراسان جنوبی همواره با تعابیری همچون دیار علم، ادب، فرهنگ و دانش یاد می شود که بی دلیل هم نیست.
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به سابقه طولانی آموزش در خراسان جنوبی بیان کرد: هیچ گاه نمی توان بخش آموزش و فرهنگ را از این منطقه جدا کرد.
وی ادامه داد: از زمان های قدیم محصولات خراسان جنوبی معلم و فرهنگ بوده و بزرگانی که در این منطقه هستند پاشنه آشیل آن را درست انتخاب کرده اند.
خامسان با بیان اینکه طرح آمایش سرزمین توسط نیروهای دانشگاهی استان تهیه شده است گفت: دانشگاه های خراسان جنوبی یکهزار عضو هیات علمی دارند که این موضوع عنایت ویژه ای را می طلبد.
وی با اشاره به درخواست خود از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: سئوال ما این است که چرا سرانه دانشجوهای خراسان جنوبی از همه استان های کشور پایین تر و زیر میانگین کشوری قرار دارد.
رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر سرانه دانشجویی در این دانشگاه 10 میلیون و 200 هزار تومان است گفت: آموزش عالی یک عامل زودبازده برای کمک به توسعه استان است که انتظار می رود این سرانه حداقل به میانگین کشوری نزدیک شود.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.