به گزارش ایرنا جشن گلریزان دانش آموزان بی بضاعت شامگاه چهارشنبه در محل سالن مخابرات شهرستان بیرجند و با حضور عده زیادی از ورزشکاران و پهلوانان باستانی کار، تعداد اندکی از مسئولان و حضور پرشور مردم برگزار شد.
شب گذشته مردمان این دیار کویری، قلب های با سخاوت و دستان پرمهر و عاطفه خود را برای زدودن غبار حسرت و نداری از دل دانش آموزان نیازمند و نشاندن لبخند بر لبان آنان به پیشکشی آوردند.
مردم نوعدوست بیرجند امسال هم در این شرایط دشوار اقتصادی بر روی عقیده پاک و مذهبی خود ایستادند و با اهدای هدایای نقدی و غیرنقدی خود به دانش آموزان نیازمند درس مشترک مهر، احسان و عاطفه را دوباره پاس کردند.
پیشینه آیین گلریزان دانش آموزان نیازمند بیرجند به حدود 30 سال قبل بر می گردد و این آیین نخستین بار در گود زورخانه امیر عرب و با هدف شادی دانش آموزان نیازمند در شب عید و به همت پهلوانان صاحب نام، کسبه و خیرین آن زمان برگزار شد و همه ساله همچنان در آستانه سال نو برگزار می شود.
ورزشکاران و پهلوانان زورخانه امیر عرب بیرجند به عنوان متولی برگزاری این نشست با الگو گیری از مولایشان حضرت علی (ع)، مردانگی، کمک به فقرا و تنگدستان را همیشه سرلوحه کار خود دارند و امسال هم با برگزاری جشن گلریزان می خواهند که دانش آموزان محروم استانمان با مهربانی خیرین و مردم قامتشان در نوروز، نونوار شود.

**کمک به نیازمندان وظیفه انسانی
مهمان های این جشن مردمی از نقاط مختلف شهر خود را رسانده بودند و در کنار هم یکرنگ و یک هدف شده بودند به سراغ زن میانسالی می روم که در حال برداشتن پول از کیف دستی اش برای کمک به دانش آموزان نیازمند بود.
فاطمه سعادت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دانش آموزان نیازمند هم مثل نوه ها و فرزندان خودم هستند، کمک کردن به افراد نیازمند وظیفه انسانی هر مسلمان است.
وی افزود: این روزها همه مردم برای خود و فرزندانشان در تدارک لباس نوروزی هستند اما در این میان عده ای حسرت یک دست لباس نو به دلشان مانده است که تهیه لباس برای این قشر را وظیفه خود می دانم.
سعادت اظهار داشت: امیدوارم بتوانم با اندک کمکی که به این محرومان می کنم معامله خوبی با خدای خود کرده باشم.
یکی دیگر از جوانان شرکت کننده در این جشن گلریزان هم به خبرنگار ایرنا گفت: این جشن مردمی با تلاش هیئت ورزش های زورخانه ای و پهلوانی خراسان جنوبی برگزار شد که برگرفته از روحیه جوانمردی و مردانگی این ورزشکاران باستانی کار است.
رضا عربی افزود: در این جشن کمک نقدی کردم چرا که این اندک پول اهدایی من مایه شادمانی تنگدستان و فقرا خواهد شد.
وی عنوان کرد: کمک به نیازمندان اجر بزرگی پیش خداوند دارد و شادی و رضایت فقرا رضایت پروردگار را به دنبال دارد.
عربی اظهار داشت: نیاز است مردم در این شرایط اقتصادی از هزینه های اضافی در نوروز کاسته و آن را صرف کمک به نیازمندان کنند.

**سفره جشن گلریزان همچنان پهن است
رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: حضور پرشور مردم در جشن گلریزان امسال یکی از تفاوت های این جشن با سال های گذشته است.
مهدی قمری از حضور کمرنگ مسئولان و مدیران دستگاه های اداری و اجرایی استان در جشن گلریزان انتقاد کرد و افزود: انتظار می رفت مسئولان با حضور پررنگ در این جشن و کار نیک و پسندیده، عنایت و توجه ویژه ای به دانش آموزان محروم داشته باشند.
وی ادامه داد: جای تاسف دارد که اعضای شورای شهر بیرجند و مسئولان استانداری خراسان جنوبی که خود را داعیه داران مردم دارند، برای مردم و نیازمندان دغدغه ای ندارند و یا حداقل این را نشان نمی دهند.
قمری درباره مبلغ جمع آوری شده در جشن گلریزان امسال هم گفت: تعهد کمک های نقدی و غیر نقدی مردم در این جشن 91 میلیون تومان بوده است که این مبلغ در چند روز آینده افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: سال گذشته نیز در این جشن مردم و دستگاه های اجرایی 120میلیون تومان تعهد کردند که از این مبلغ، 110 میلیون تومان پرداخت شده است، مبلغ جمع آوری شده با خرید هفت هزار و 604 قطعه پوشاک بین سه هزار و 200 دانش آموز نیازمند استان توزیع شد.
رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان جنوبی هدف از برگزاری این جشن را تهیه لباس و پوشاک برای دانش آموزان نیازمند در آستانه سال نو ذکر کرد و گفت: جامعه هدف با کمک آموزش و پرورش و کمیته امداد شناسایی شده و موازی کاری با کمیته امداد نداریم و همکاری تنگاتنگی با این نهاد محرومیت زا داریم.
قمری عنوان کرد: سفره جشن گلریزان همچنان پهن است و مردم و مسئولان می توانند با ارتباط گیری با هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی خراسان جنوبی کمک های خود را به دانش آموزان نیازمند برسانند.
7556* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.