آی‌سودا حقی در همشهری گرگان نوشت: این در حالی است که به رغم بهسازی و ساخت مدارس تازه تاسیس، گلستان همچنان با کمبود فضای آموزشی و وجود مدارس تخریبی روبه روست. کمک‌ خیران مدرسه ساز و بنیاد برکت هم نتوانسته شادی تحصیل در مدارس نوساز را برای همه دانش آموزان گلستانی به ارمغان بیاورد.
بر اساس آمار اکنون 11 هزار و 700 کلاس درس دولتی در قالب 2153 مدرسه در گلستان وجود دارد که به گفته مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان این تعداد کلاس درس جوابگوی رفع نیازهای تحصیلی دانش آموزان و کادر آموزشی نیست.

بهره‌برداری از 136 کلاس درس جدید
عماد مخدومی با بیان این‌که 25 درصد مدارس فعلی استان استحکام لازم برای تحصیل را ندارند، به همشهری گفت: به غیر از مدارس تخریبی، مدارس نیمه تخریبی نیز نیاز به مقاوم سازی دارند.
وی افزود: در سال‌های اخیر منابع تخصیص داده شده و کمک خیران مدرسه ساز نتوانسته نیازهای تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان گلستانی را برآورده کند.
این مسئول در ادامه از افتتاح 13 مدرسه در سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: با توجه به افزایش دانش‌آموزان ابتدایی در سال جاری 136 کلاس درس به مجموع 6710 کلاس ابتدایی اضافه خواهد شد.
مخدومی از اعتبار 10 میلیارد تومانی به منظور ساخت مدارس سخن گفت و افزود: این رقم برای ساخت 13 مدرسه تازه تاسیس با 78 کلاس درس و در زیربنایی به متراژ 8324 متر مربع هزینه شده است. وی افزود: به منظور استانداردسازی مدارس مبلغ 6 میلیارد تومان برای ساخت 868 کلاس درس و 80 هزار مترمربع آسفالت ریزی هزینه شده است.
این مسئول، رسیدگی به وضعیت مناطق محروم را از اولویت‌های استان عنوان کرد و افزود: در 3سال اخیر توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان این مناطق انجام گرفته و 5 طرح مدرسه شبانه‌روزی بزرگ برای تحصیل دانش‌آموزان این محروم و عشایر اجرا شده است.
وی از تخصیص 70 درصدی اعتبارات به بخش مدرسه‌سازی خبر داد و گفت: به علت اضافه شدن مدارس تخریبی به جمع مدارس قبلی اعتبار تخصیص داده شده جوابگوی رفع مشکلات حوزه آموزشی استان نیست.

مدرسه استیجاری نداریم
مدیرکل آموزش و پروزش استان با بیان این‌که گلستان دارای مدارس استیجاری نیست، به همشهری گفت: اگر چه مشکل کمبود فضای آموزشی داریم، اما جزو چند استان برتر در زمینه استیجاری نبودن فضای‌های آموزشی هستیم.
محمد رضا وطنی افزود: مدارس استان در تملک آموزش و پرورش هستند، اما هنوز نتواسته‌ایم در امر بهسازی همه این مدارس موفق عمل کنیم.
وی، افزایش کمک خیران را یکی از راه‌های برون رفت از معضل مدارس تحریبی عنوان کرد و افزود: ضروری است تا برنامه‌های جدیدی برای جذب بیشترکمک خیران و افزایش تعداد این افراد در امر مدرسه‌سازی به اجر درآید، چرا که بدون کمک این افراد، امکان ساخت همین تعداد مدرسه در استان ممکن نبود.
وطنی ادامه داد: نزدیک به 99 درصد منابع اعتباری این نهاد برای کارکنان شاغل در آن هزینه می‌شود، اما به دنبال افزایش 5 برابری سرانه مدارس با توجه به اختیارات مالی که به استان ها اعطا خواهد شد، هستیم.

توجه به خواسته های دانش آموزان مناطق محروم
در ادامه رئیس آموزش و پرورش گنبد کاووس، به عنوان دومین شهر پر جمعیت گلستان با بیان این‌که بسیاری از مدارس شرق استان همچنان مورد بی‌مهری قرار می گیرند، گفت: اقدمات انجام شده نتوانسته خواسته های آموزشی دانش‌آموزان محروم این مناطق را بر آورده کند.
فرج الله رزاقی افزود: مدارس روستاهای گنبد در حال تخریب هستند و برخی اعتبارهای در نظر گرفته شده در سال تحصیلی گذشته هنوز تخصیص داده نشده است.
وی افزود: اکنون 93 درصد مدارس این شهرستان دو نوبته هستند و این در حالی است که برای سال تحصیلی جدید نزدیک به 1700 دانش‌آموز پایه اول ابتدایی به جمع دانش‌آموزان گنبد اضافه خواهند شد.
رزاقی در ادامه از کمبود فضای آموزشی در 30 مدرسه ابتدایی خبر داد و گفت: برای رفع کمبود این تعداد کلاس درس، چاره‌ای جز استفاده از کلاس‌های کانکسی نیست.
وی افزود: با توجه به مشکلات مالی آموزش و پرورش، ساخت 9 کانکس گفته شده، نیازمند کمک خیران و دستگاه‌های اجرایی است.
با گذشت 11 سال از شروع طرح بازسازی و مقاوم سازی مدارس تخریبی، همچنان بسیاری از دانش‌آموزان گلستانی در مدارس تخریبی و نیمه تخریبی با تجهیزات و فضای نامناسب آموزشی تحصیل می‌کنند و با وجود ساخت مدارس جدید در چند سال اخیر، تحصیل زیر سقف‌های فرسوده وکلاس های کانکسی سهم آنان از آموزش است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.