به گزارش ایرنا حجت الاسلام مجید نصیرایی روز یکشنبه در نشست خبری ارائه برنامه های کارگروه حوزه روحانیت ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خراسان جنوبی افزود: قدمت حوزه های علمیه در جنوب خراسان و این منطقه به بیش از 700 سال بر می گردد.
وی گفت: کتاب خطی وجود دارد و تاریخی که این کتاب وقف حوزه شده در سال 725 هجری قمری بوده که بیش از 700 سال سابقه حوزه علمیه در جنوب خراسان (قبل از تقسیم استان خراسان) است.
امام جمعه موقت بیرجند افزود: با این وجود در روستاهای سطح استان مدرسه علمیه بوده اما به دلایل مختلف به دلیل تفکر شاهنشاهی، تخریب یا تعطیل شدند.
وی تعداد اساتید و کادر آموزشی مدارس علمیه در اوایل انقلاب را 24 نفر اعلام کرد و گفت: امروز این تعداد به 340 استاد افزایش یافته که 14 برابر رشد داشته است.
نصیرایی اظهار داشت: شمار طلبه ها نیز از 342 نفر به 2 هزار و 208 طلبه مشغول به تحصیل در مدارس علمیه استان رسیده است و امروز فقط در مشهد یکهزار و 600 طلبه از خراسان جنوبی و 600 طلبه در قم تحصیل می کنند و تعداد زیادی از طلاب استان در حوزه های علمیه کاشان و اصفهان مشغول تحصیل هستند.
وی گفت: ابتدای انقلاب در خراسان جنوبی مدرسه علمیه خواهران نداشتیم که امروز هشت مدرسه خواهران با 115 استاد و 700 طلبه خواهر در سطح استان فعال است.
مدیر حوزه های علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: سطح تحصیلی مدارس علمیه در ابتدای انقلاب در سطح یک حوزه بود که امروز تا اتمام سطح سه حوزه در استان طلبه ها مشغول به تحصیل هستند و تحصیل در حوزه تا سطح چهار است که افراد در سطح چهار هم می توانند به شکل غیرحضوری شرکت کنند.
وی گفت: تعداد روحانیون و مبلغان در خراسان جنوبی تنها 200 مبلغ در مناسبت ها بود و امروز 6 هزار مبلغ در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی فعالیت دارند و ابتدای انقلاب 9 کتابخانه فعال در حوزه های علمیه داشتیم که امروز 26 کتابخانه فعال داریم.
وی افزود: اوایل انقلاب هیچ رشته تخصصی در جنوب خراسان نداشتیم و امروز در 6 مدرسه علمیه رشته تخصصی راه اندازی شده است.
حجت الاسلام نصیرایی گفت: حوزه های علمیه در قرن های متمادی رسالت های فراوانی را برعهده و خدمات فراوانی داشتند که همواره در خط مقدم خدمت به مردم بوده اند و در دفاع از ارزش های اسلامی نقش آفرینی کردند.
وی اظهار داشت: حوزه های علمیه در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش محوری داشته و نظام اسلامی ما مولود حوزه های علمیه است بنابراین مهمترین دستاورد و خدمت حوزه های علمیه و روحانیت را اگر در سده اخیر بخواهیم نام ببریم نظام اسلامی بوده است.
امام جمعه موقت بیرجند گفت: دشمن همواره تلاش کرده حوزه های علمیه را از رسالت و اهدافشان دور کند و با نفوذ عوامل خود به داخل حوزه ها و مشغول کردن علما و حوزه ها به مسائل جانبی بتوانند این اثرگذاری روحانیت را کم کنند.
وی اظهار داشت: در سال های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی این نقش آفرینی مستکبران برای این که بتوانند حوزه های علمیه و علما را زمینگیر کنند، پررنگ تر دیده می شود و در جاهای مختلف مدارس زیادی را تعطیل و موقوفات حوزه های علمیه را مصادره می کردند و از راه های مختلف تلاش کردند حوزه ها را ضعیف کنند.
مدیر حوزه های علمیه خراسان جنوبی افزود: با وجود همه این هجمه ها و کارشکنی ها و ترورها خوشبختانه حوزه های علمیه توانستند مسیر و رسالت خود را به بهترین شکل دنبال کنند و مردم در این 40 سال پای این نظام و انقلاب ماندند و بدون شک ایمان و اعتقادات مردم ما بود که موجب شد دره همه صحنه ها پای ارزش های اسلامی و انقلابی بمانند.
نصیرایی اظهار داشت: ایمان و اعتقادات مردم به واسطه این عمل و بیان و گفتار علما و حوزه های علیمه است که چه قبل از انقلاب و بعد انقلاب منشا پیدایش این برکات شده و امروز هم موجب استمرار انقلاب است.
وی همچنین گفت: 14 عنوان برنامه به مناسبت 40 سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا پایان اسفند امسال در استان برگزار می شود.
مدیر حوزه های علمیه خراسان جنوبی افزود: این برنامه ها شامل نشست های بصیرتی، اردوهای جهادی تبلیغی با حضور روحانیون و استادان حوزه، محافل انس با قرآن، برگزاری دوره طرح ولایت، کرسی آزاد اندیشی با حضور طلاب دانشجویان و غیره است.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.