به گزارش ایرنا محمد باقر الفت روز چهارشنبه در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در بیرجند افزود: مهاجرت و حاشیه نشینی از مهمترین موضوعاتی است که در شورای پیشگیری قوه قضاییه مورد بررسی قرار می گیرد اما آمار در خراسان جنوبی نگران کننده است.
وی ادامه داد: مهاجرت آسیب جدی به کشور وارد می کند زیرا اعتبار سنجی متناسب با سرانه زندگی در تامین زیر ساخت ها فراهم می شود.
الفت اظهار داشت: با پدیده مهاجرت، هم سرانه اعتبار استان ها با مشکل مواجه می شود و از طرفی مهاجران بین استانی به عنوان سرباران استان مقصد، خودنمایی می کنند.
وی تاکید کرد: امروز آمار مهاجرت در چهار شهرستان درمیان، زیرکوه، سربیشه و نهبندان خراسان جنوبی نگران کننده است به این جهت که با تخلیه روستاهای مرزی مشکلات امنیتی به بار خواهد آمد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: با توانمند سازی روستاییان جلوی حاشیه سازی در مناطق شهرها گرفته و از طرفی هم اصالت روستاییان حفظ می شود.
وی اظهار داشت: باید طبق دغدغه رهبر معظم انقلاب از مهاجرت در مبدا جلوگیری شود زیرا اگر روستایی توانمند باشد به هیچ وجه زندگی در حواشی شهرها را نخواهد پذیرفت.
الفت با بیان اینکه نقطه اول توانمند سازی روستایی کار فرهنگی است، عنوان کرد: بخشداران و دهیاران باید در تمام نقاط کشور این مهم را از خودشان شروع کنند.
وی ادامه داد: روستایی باید به عملکرد مسئولش اعتماد داشته باشد و نباید از طرف مسئولان محلی تحقیر شود بلکه اعتماد به نفس روستایی با ارتباط مسئولان شکل گیرد.
معاون قوه قضاییه با بیان اینکه مسئولان محلی باید کشاورزی و دامداری مکانیزه را به روستاییان آموزش دهند، افزود: برخی از سخت گیری ها در حوزه منابع طبیعی روستاییان را دلسرد می کند که باید با رعایت تمام ضوابط مرتفع شود.
وی یادآور شد: پس از سال 42 قوانینی که در حوزه منابع طبیعی حاکم شد کشور را تبدیل به زندان کرد در حالی که منابع طبیعی امری خدادادی است و تمام مردم باید از آن بهینه استفاده کنند.
الفت بیان کرد: در کشور سوئیس که بنیانگذار خیلی از قوانین اینچنینی است مردم با رعایت ضوابط در جنگل ها زندگی می کنند و دام آنها در مراتع می چرند در ایران هم می شود تدابیری اندیشید که مردم از منابع خدادادی به بهترین روش استفاده کنند.
وی از افزایش زیرساخت های انفورماتیک و همکاری با ثبت اسناد و املاک در حوزه اراضی حواشی شهرها خبر داد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه در طرح های سرمایه گذاری ملی و بزرگ باید از توان مردمی استفاده کرد، تصریح کرد: با شکل گیری شرکت تعاونی ها و مدیریت پول های سرگردان مردم می شود طرح هایی همچون جاده های خراسان جنوبی را به سرانجام رساند.
وی تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال و تامین زیرساخت ها راهی جز استفاده از بخش خصوصی نیست اما در استانی همچون خراسان جنوبی باید امنیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران تامین شود.
الفت اظهار داشت: تحویل دادن زمین به تنهایی برای سرمایه گذاران کافی نیست بلکه حمایت و همراهی تمام متولیان خواهد توانست طرح و پروژه های قابل توجهی را در استان پیاده سازی کند.
وی با بیان اینکه بانک ها نمی توانند کارخانه داری بکنند، تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده محقق شد بنگاه های اقتصادی که در تملک بانک ها در آمده است به صورت اجاره به صاحبان اصلی آن برگردانده شود تا پس از ایجاد ارزش افزوده و برگرداندن بدهکاری بانک، صاحب دوباره املاک به تملک درآمده بانک شوند.
معاون قوه قضاییه با بیان اینکه بانک ها باید محل طرح، زمین و قرارداد سه جانبه را به عنوان وثیقه دریافت کنند، گفت: این امر لازم الاجرا است و با بانک های خاطی برخورد خواهیم کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم حسب نظر مقام معظم رهبری یک اصل همگانی و فرا سازمانی است و در نتیجه حرکت مشارکتی در این حوزه می تواند سبب بهبود وضعیت زندگی شهروندان شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری قوه قضاییه در مورد اهمیت برگزاری شورای پیشگیری از وقوع جرم استان ها تاکید کرد و افزود: طبق هماهنگی های به عمل آمده برای سال 98 هیچگونه مصوبه ای بدون نظر و هماهنگی شورا ها تامین اعتبار نخواهد شد و 80 درصد حوزه های پیشگیری در شوراهای استانی پیگیری می شود.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.