به گزارش ایرنا محمدرضا نصرت ‌نظامی عصر چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راه آهن شرق در طبس افزود: مفهوم خلق ارزش چیزی فراتر از موضوع اقتصادی و سودبر در سطح بنگاهی است.
وی تصریح کرد: شرکت راه آهن همچنان که یک بنگاه اقتصادی است، یک دستگاه حاکمیتی نیز هست و این شرکت امروز هم وظیفه ارائه خدمات غیراقتصادی در سطح بنگاه را دارد و هم باید به مقوله اقتصادی فعالیت های خود توجه کند.
وی گفت: آنچه که مهم است تفکیک و مشخص کردن یک مرز روشن بین این نوع فعالیت ها است.
معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت راه‌ آهن ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از دستگاه های اجرایی با روشن نبودن این مرز، پاسخگویی مسئولان به مسائل مختلف ضعیف شده است.
وی بیان کرد: کاری که امروز درصدد انجام آن هستیم این است که مرز روشنی بین این دو موضوع مشخص کنیم.
نصرت‌نظامی گفت: ما باید مردم کشورمان را از نعمت راه آهن برخوردار کنیم و خطوط ریلی را در 11 استانی که هنوز رنگ و بوی ریل را ندیده اند ببریم و هم باید راه آهن را تحت عنوان یک بنگاه اقتصادی اداره کنیم.
وی بیان کرد: فعالیت های بخش مسافری راه آهن که امروز در 58 مسیر در سطح کشور در حال فعالیت اند به طور ذاتی متوجه خدمات اجتماعی است و در سطح بنگاه، صرفه اقتصادی ندارد ولی در سطح اقتصاد ملی دارای فواید بسیار زیاد و قابل اندازه گیری است.
معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: نتیجه مطالعات ما و تدوین نظام های مالی حسابداری و همچنین پیاده سازی و به کارگیری سیستم قیمت تمام شده شرکت راه آهن، در سال گذشته منجر به تایید سازمان مدیریت و برنامه بودجه شد که فعالیت های بخش مسافری جزو فعالیت های اجتماعی شرکت راه آهن تلقی شود.
وی ادامه داد: مقرر شد منابع مالی برای استمرار و توسعه این فعالیت از طرف دولت با کمک مجلس شورای اسلامی تامین شود.
نصرت نظامی گفت: به لحاظ برخورداری از ناوگان، لوکوموتیو، واگن، سالن های مسافری، فضاهای ایستگاهی در مقایسه با کشورهای دیگر با کمبود منابع مواجه نیستیم و ارزش منصفانه دارایی های راه آهن نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان است.
وی اظهار داشت: بیش از 13 هزار کیلومتر خط ریلی داریم که چگالی آن نسبت به مساحت کشور از وضعیت بسیار خوبی در مقایسه با کشورهای همجوار برخوردار است اما هنوز جای توسعه زیادی دارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: راه آهن طبس یکی از شاهراه های راه آهن کشور است.
وی با اشاره به انتصاب مدیرکل پیشین راه آهن شرق به سمت مدیرکل راه آهن هرمزگان گفت: امروز در هرمزگان با انباشت واگن هایی که در انتظار تخلیه و بارهایی که در انتظار بارگیری بوده رو به رو هستیم.
نصرت نظامی بیان کرد: اگر مشکل این حلقه حل شود، مطالعات ما نشان می دهد که حدود 3.5 درصد بهره وری ما افزایش پیدا خواهد کرد.
به گزارش ایرنا با حکم سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران «محمدرضا چنگانی» به عنوان مدیرکل راه آهن شرق کشور منصوب شد.
مدیرکل پیشین راه آهن شرق هم در این آیین گفت: هر کاری در راه آهن شرق انجام شد به همت و همکاری نیروی انسانی موجود در منطقه بود و نیروی توانمند موجود در راه آهن بهترین نیرو برای توسعه راه آهن است.
حسن ماسوری افزود: ظرفیت منطقه شرق ظرفیتی بزرگ است و ضرورت ایجاد خط دوم اجبار راه آهن است و باید این نوید را بدهم که به زودی سه بلاک از بلاک های بحرانی را کلنگ زنی خواهند کرد.
وی گفت: بیشترین بار باید به سمت ریل بیاید چون اقتصادی ترین روش برای حمل و نقل، حمل و نقل ریلی است و ما باید به سمت اقتصاد بهره ور برویم زیرا یکی از مولفه های اصلی در راه آهن تولید و بهره وری است و هنوز به آن جایگاه اصلی نرسیده ایم.
وی خطاب به مدیرکل جدید راه آهن شرق گفت: در موضوعات توسعه ای شهر نیز ورود کنید چراکه این منطقه محروم است و برکت که خدمت در منطقه محروم دارد در هیچ جای توسعه یافته ندارد.
نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: مهندس چنگانی رزومه بسیار خوبی دارند و نیروی جوان هستند و به ایشان خیلی امید داریم.
محمدرضا امیرحسنخانی افزود: شهرستان طبس از نظر گردشگری رتبه اول استان را دارد و در موضوع اقتصادی معادن زغالسنگ رتبه اول را داراست.
وی با بیان این که طبس ظرفیت این را دارد که کل خراسان جنوبی را بچرخاند افزود: استاندار جدید نیز به دنبال این هستند که از ظرفیت های بالقوه استان استفاده کنند، قطعا اگر از ظرفیت های شهرستان استفاده کنیم استان برخوردار خراسان جنوبی خواهیم شد.
وی گفت: موضوع صنایع جوار ریلی یک کار بسیار اساسی برای شرق کشور است که مدیرکل پیشین و دیگر مسئولین پیگیری کردند و ما از مدیرکل جدید توقع داریم این کار را به سرانجام برسانند.
وی با اشاره مشکل پروازهای فرودگاه های طبس و بیرجند خطاب به معاون استاندار گفت: ما در طبس دو پرواز در هفته داریم، اگر تمام روزهای هفته یا حداقل چهار روز در هفته برای طبس پرواز بگذارند به فرودگاه بیرجند هم کمک خواهد شد.
فرماندار ویژه طبس نیز بیان کرد: هنگامی که مهندس ماسوری به شهرستان طبس به عنوان مدیرکل آمدند با چالش هایی در زمینه راه آهن شرق مواجه بودیم.
سید مهدی طلائی مقدم افزود: وی با تمام توان خود از راه آهن جمهوری اسلامی دفاع کرد و نظرات کارشناسی شده خود را ارائه داد.
وی ادامه داد: راه آهن جای کار سیاسی نیست و باید فراجناحی عمل کرد و آقای ماسوری این گونه عمل کرد.
به گزارش ایرنا چنگانی ششمین مدیرکل راه‌آهن شرق کشور است که جایگزین حسن ماسوری شد.
چنگانی قبل از این عهده‌دار معاونت بهره برداری و ناوگان اداره کل راه‌آهن اصفهان بوده است.
قبل از چنگانی حسن ماسوری به مدت 17 ماه در طبس عهده‌ دار این مسئولیت بود که هم اکنون به عنوان مدیرکل راه‌آهن استان هرمزگان منصوب شد.
راه آهن شرق با 978 کیلومتر خط اصلی، مانوری و انشعاب محور، 37 ایستگاه باری و مسافری دارد و ایستگاه های تربت حیدریه، خواف، بجستان و طبس تشکیلاتی و مهم می باشند به عنوان بزرگترین منطقه ریلی کشور شناخته می‌شود.
حوزه استحفاظی اداره کل راه آهن شرق از ایستگاه کاشمر آغاز و پس از عبور از شهرهای تربت حیدریه و فیض آباد وارد استان خراسان جنوبی شده و شهرهای بشرویه، عشق آباد و طبس را به شبکه ریلی متصل و در نهایت به ایستگاه جندق در استان یزد ختم می‌شود.
راه آهن شرق در شاخه دیگر خود به خواف سنگان و مرز افغانستان امتداد دارد و نخستین خط آهنی خواهد بود که ارتباط شهر هرات افغانستان با کشورهای همسایه و آب های آزاد بین المللی را از طریق شبکه ریلی کشور برقرار خواهد کرد.
طبس با 72 هزار نفر جمعیت و 57 هزار کیلومتر مربع مساحت در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7217* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.