به گزارش ایرنا غلامرضا قوسی روز دوشنبه در همایش روز جهانی خاک افزود: سطح اراضی قابل کشت استان خراسان جنوبی 480 هزار هکتار است در حالی که سالانه فقط 15 تا 20 درصد این اراضی حاصلخیز هستند.
وی شوری خاک را جزو عوامل محدود کننده خاک عنوان کرد و گفت: اولویت و سرمایه اول ما در بخش کشاورزی خاک بوده لذا بایستی با همکاری کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی برای حاصلخیزی، تقویت مواد عالی و کربن خاک تلاش کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بر به کارگیری ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت های مردمی در حفاظت از خاک تاکید کرد و افزود: مدیریت خاک ورزی حفاظتی برای آماده سازی بستر خاک در افزایش تولیدات کشاورزی بسیار ضروری است.
وی اظهار داشت: چندین سال است که کشاورزی حفاظتی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و از طرح هایی بسیار ضروری است که بایستی در خراسان جنوبی نیز اجرا و تقویت شود.
قوسی یادآور شد: کاهش هزینه های کشاورزی تا 35 درصد، کارکرد ماشین آلات تا 65 درصد و مصرف انرژی تا 80 درصد از جمله مزایای استفاده از کشاورزی حفاظتی است.
وی با بیان اینکه با اجرای کشاورزی حفاظتی درآمد کشاورزان تا 50 درصد افزایش می یابد گفت: حفظ خاک و تهیه بستر بذر برای رشد گیاه را می توان از دیگر مزایای خاک ورزی حفاظتی عنوان کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: کشاورزی و تولید پایدار، تولید محصول با کیفیت، امنیت غذایی و حفظ خاک در درازمدت در گرو اجرای خاک ورزی حفاظتی امکان پذیر است.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت بهره وری از خاک باید تغییر یابد گفت: سالانه نزدیک به 25 هزار تن کود شیمیایی شامل فسفات، اوره و پتاس سهمیه استان است که با مصرف در بخش کشاورزی سبب آلودگی خاک می شود.
قوسی اظهار داشت: در زمینه افزایش راندمان آب و بهره وری تاکنون اقدامات خوبی انجام شده علیرغم اینکه خاک منبع آب است اما به نقش آن در تولید کمتر توجه شده است.
وی افزود: برای حمایت و تقویت خاک کشاورزی بایستی برنامه جامع خاک در مجلس تصویب، تبدیل به قانون و به همه متولیان ابلاغ شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: حمایت، تقویت و امنیت خاک باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه تغییر کاربری های مجاز و غیر مجاز هر روز به اراضی مستعد کشاورزی خسارت می زند ادامه داد: فرسایش ها، تغییرات دمایی، سیلاب، آلودگی های زیست محیطی و استفاده بی رویه از سموم شیمیایی از دیگر عوامل مخرب خاک است.
قوسی گفت: تهیه بانک جامع اطلاعاتی در ارتباط با خاک استان بسیار ضروری است در این صورت تمامی افرادی که قرار است بر روی بستر خاک پروژه های عمرانی اجرا کنند با جدیت بیشتر و بهتر نسبت به تغییر کاربری اراضی اقدام می کنند.
پنجم دسامبر (14 آذر امسال) روز جهانی خاک نام دارد و کره زمین در قرن 21 با سه چالش مهم بحران آب، تغییر اقلیم و بیابان زایی مواجه است.
کارشناسان اذعان دارند که در دنیا بیشتر به موضوع آب و هوا پرداخته شده و خاک مورد بی مهری قرار گرفته در حالی که سرعت فرسایش، آلودگی و تخریب خاک سریعتر از تجدید آن است و برای تشکیل یک سانتیمتر خاک به طور متوسط بیش از ۵۰۰ سال زمان نیاز است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.