به گزارش ایرنا در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی از سوی یکی از کشاروزان دزفول که مدعی است 10 سال پیش نهال یک گونه خرما ( رقم برحی کشت بافت ) را به توصیه کارشناسان کشت کرده اما پس از سالها تلاش و زحمت چیزی جز 'گلی سبز رنگ' حاصلی نداشته ، موضوع از سوی وزارت جهاد کشاورزی مورد پیگیری قرار گرفت.
این کشاورز اظهار داشت :حدود 300 اصله نهال خرما را 10 سال پیش کشت کردم و در صورت ثمر دهی هر خوشه آن بین 30 تا 35 کیلوگرم خرما ثمر می داد ولی طبق گفته کارشناسان این نخل ها مشکل ژنتیکی داشته و ضمن اینکه این نخل ثمری نداشته اند بلکه محصول آنها برای خوراک دام نیز مناسب نیست.
وی خسارت وارده ناشی از کاشت و نگهداری 10 ساله این تعداد نهال خرما را بیش از سه میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:10 سال از عمر و سرمایه خود را برای به ثمر نشستن این رقم خرما به هدر دادم و اکنون که کاشت این نهال ها ثمری نداشته وزارت جهاد کشاورزی به عنوان حامی کشاورزان باید پاسخگوی خسارت وارده باشد.
بهمن دریکوندی دبیر هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان دزفول نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:طبق بررسی به عمل آمده این کشاورز هنگام کشت نهال های خرما و دیگر عملیات با هیچ کدام از کارشناسان کشاورزی مشورت نکرده است .
وی با بیان اینکه احتمال گرده افشانی اشتباهی بر روی این نهال های خرما وجود دارد افزود:باید موضوع به طور کارشناسی بررسی شود تا در این خصوص تصمیم گیری شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری کشور نیز که برای بررسی این مشکل به دزفول سفر کرده در بازدید از نخلستان مذکور گفت:در بازدید از نخلستان مورد نظر مشخص شد شرایط رشد درختان در وضعیت خوبی بود و رسیدگی خوبی از سوی کشاورز انجام شده بود.
عزیز تراهی افزود:روش های علمی روش های خاص خود را دارد و اطمینان از گرده ، زنده بودن گرده ،رقم گرده مورد استفاده و زمان گرده افشانی صحیح مواردی است که باید اصول آنها هنگام گرده افشانی رعایت شود تا مطمئن شویم مشکل از نخل است یا از روش کار.
وی افزود: کشاورز می تواند به صورت رسمی پیشنهادی به پژوهشکده خرما ارائه دهد و خواستار پروژه تحقیقاتی در باغ خود شود تا بررسی شود مشکلی که پیش آمده کشت بافتی رقم برحی بوده ،مشکل ناهنجاری اپی ژنتیکی است یا چیز دیگری .
تراهی با تاکید بر اینکه این مشکل نمی تواند ژنتیکی باشد اضافه کرد:احتمال می رود مشکل ایجاد شده اپی ژنتیکی باشد که در رقم های مختلف این ناهنجاری متفاوت است ولی در رقم برحی در کشت بافت مشکلات مشاهده شده است .
وی به کشاورز دزفولی توصیه کرد :در قالب یک پروژه تحقیقاتی کار گرده افشانی را زیرنظر محققان پژوهشکده خرما انجام و نتایج آن در قالب گزارشی ارائه شود تا اگر مشکل از کار خودشان بود اصلاح شود و اگر مشکل از نهال ها بود کشاورز برای جبران خسارت وارده ، حق و حقوق خود را مطالبه کند.
وی با بیان اینکه 90 اصله نهال خرمای کشت برحی این کشاورز دزفولی تایید شده است گفت: این نهالها در زمان باردهی هستند و حداقل هفت سال از عمر آنها می گذرد و حدود چهار سال است که بار می دهند.
تراهی به تشریح وضعیت نخل های کشت شده این کشاورز پرداخت و گفت:در بازدیدی که انجام شد مشاهده گردید میوه نشینی برخی درختان انجام شده ، برخی درختان میوه نداشتند و زیر حد نرمال و یا حتی صفر بود و برخی درختان حدود 50 درصد میوه داده اند ولی در کل از نظر میوه نشینی رقم برحی باغ این کشاورز در شرایط مناسبی نیست .
عضو هیات علمی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری کشور با اشاره به اینکه امکان اصلاح نهالهای کشت بافتی نیست گفت:با این وجود می توان مشخص کرد اشکال کار از کشاورز بوده یا از نهالها .
وی افزود:در خصوص نخل مسایل فنی وجود دارد و طبق گفته کشاورز ،گرده ها از شادگان و آبادان تهیه شده اند لذا توصیه می شود طی یک فرآیند تحقیقاتی از گرده مورد سفارش مرکز تحقیقات خرما در زمان خاص خودش استفاده شود و خود کشاورز هم به روش خودشان گرده افشانی انجام دهند بعد نتیجه مقایسه شود تا مشکل کار مشخص شود.
وی ادامه داد:طبق گفته این کشاورز ،نهال ها از مرکز تحقیقات کشاورزی تهیه شده اند ولی سابقه ای از آن ثبت نشده است که اگر هم چنین باشد مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد فقط رابطی بین شرکت تولید کننده نهال و کشاورز است و کار تحویل نهال را انجام داده است .
وی گفت:در حالیکه کشاورز مذکرو مدعی است کارشناسان علت این مشکل را ژنتیکی اعلام کردند ولی تاکنون هیچ مدرکی در این خصوص ارائه نشده است .
این عضو هیات علمی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری با بیان اینکه این کشاورز هیچ مذاکره ای با کارشناسان مرکز تحقیقات ،مرکز خرما و جهاد کشاورزی نکرده تا موضوع بصورت کارشناسی بررسی شود گفت:کشاورز نخل کار طبق ادعای خود می تواند از شرکت تولید کننده نهال که به مشکلات ژنتیکی نهالها اذعان کرده درخواست غرامت کند .
وی از کشاورزان خواست این موضوع را با رعایت صبر پیگیری کنند تا نتایج علمی بررسی و نتیجه اعلام شود که اگر نهالها مشکل دارند پیگیر حقوق خود باشند و در صورت اشتباه بودن شیوه کار ، موضوع اصلاح شود.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.