احزاب و تشکل های سیاسی باید تقویت منافع ملی و استانی را به عنوان مهمترین کارکرد خود در نظر گرفته و در این حوزه وحدت رویه کاری و اتحاد در تصمیم گیری داشته باشند.
پدیده سیاست زدگی در استان خراسان جنوبی غالب بوده و این نگاه زمینه ظهور و بروز استعدادها و توسعه منابع موجود را کاهش داده است.
اگر قرار باشد توسعه همه جانبه و پایدار در خراسان جنوبی تحقق یابد، نخبگان سیاسی استان باید در بحث رشد و توسعه استانی لباس سیاسی را از تن درآورده و با نشستن پشت یک میز با هم افزایی، همدلی و همزبانی حول مسائل و نیازهای اساسی استان به اجماع برسند.
هم افزایی زمانی ایجاد می شود که چند منبع و ظرفیت کنار هم قرار گیرند که فراتر از حاصل جمع آن منابع و ظرفیت هاست.
برخی استان های همجوار در این زمینه تجربه خوبی داشته و نخبگان سیاسی آن استان از اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدال گرا یا مستقل جلساتی را به شکل ماهیانه برای توسعه استان خود برگزار می کنند و در حیطه ای که به منافع استانی آنها مربوط است خارج از نگاه سیاسی با وحدت و همدلی پیگیر پیشرفت استان خود هستند که این نگاه باید در خراسان جنوبی هم تقویت شود.
هرچند با پیگیری های انجام شده از سوی مسئولان استانی برای ایجاد تالار گفت و گوی سیاسی اقدام مفیدی در راستای ایجاد هم افزایی سیاسی بین احزاب و گروه های مختلف انجام شده که این روند باید تقویت شود تا تکثر دیدگاه و سلایق زمینه توسعه استان را فراهم کند و از هدر رفت منابع و ظرفیت ها جلوگیری شود.
تجربه چند سال اخیر در استان خراسان جنوبی بیانگر این مهم است که احزاب و جریان های سیاسی نگاه توسعه ای نداشته و فعالیت آنها محدود به ایام انتخابات است، اشخاص وجه تمایز احزاب با یکدیگر هستند و اصولا مجالی برای طرح ایده و نگاه ها باقی نمی ماند.
شاید تمرکزگرایی حاکم بر ساختار سیاسی کشور را باید عامل این بیماری سیاسی دانست اما به باور نگارنده چنانچه معتقد به نقش و جایگاه احزاب در جامعه باشیم و فرآیند را از پایین به بالا بنگریم این بدنه استانی احزاب هستند که به نمایندگی از جامعه، مطالبات مردمی را به طرح تبدیل و آن را مطالبه می کنند.
بی شک همگرایی تشکل ها و فعالان سیاسی استان حول محور توسعه شاه کلید پیشرفت و آبادانی خواهد بود که برای نیل به این هدف می توان از تجربه موفق دیگر استان ها در این خصوص بهره برد.
وفاق و همدلی اجتماعی و سیاسی زمینه ساز توسعه و پیشرفت اقتصادی در جوامع مختلف است و رقابت های سیاسی باید سبب ساز گسترش ثبات سیاسی شود و هرچه ثبات سیاسی و همبستگی ملی تقویت شود، اقتصاد روند مثبت تری به خود می گیرد.
سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار با تقویت حس همبستگی و اعتماد میان همه گروه های سیاسی محقق می شود که این مهم از ضروری ترین نیازهای استان مرزی خراسان جنوبی است.
اگر در فعالیت ها و رقابت های سیاسی، تخریب جای نقد سازنده را بگیرد، مهمترین آسیبی که به اقتصاد وارد می شود کاهش سرمایه گذاری و گسترش رکود است، بنابراین وقت آن رسیده احزاب و نخبگان سیاسی با برگزاری جلسات ماهانه با هدف توسعه خراسان جنوبی فارغ از نگاه خاص متبوع سیاسی شان، با همفکری و همدلی زمینه رشد همه جانبه را فراهم کنند و حاکمیت هم توجه بیشتری به دیدگاه احزاب در فرآیندهای تصمیم گیری و اجرایی داشته باشد.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.