گزارش جی پلاس/ یافته های جدید پزشکان؛

"ب‌ کمپلکس" و تاثیر ویژه در شروع آلزایمر/ خانواده ویتامین B را از کجا دریافت کنیم؟

محققان معتقدند که ترکیبات ویتامین ب‌کمپلکس به طور قابل توجهی خطر بروز اختلالات مغزی مانند آلزایمر را کاهش می‌دهند و حتی روند کاهش عملکرد شناختی را نیز آهسته‌تر می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ بسیاری از افراد به ویژه جوانان فراموشی‌های موقت را به آلزایمر نسبت می‌دهند؛ در حالی که این عارضه یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد. اما دانشمندان در مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ترکیبات ویتامین‌های ب‌کمپلکس خطر اختلالات مغزی مانند آلزایمر را تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند.

ترکیبات ب کمپلکس با حفظ اندازه حجم مغز و حتی برگرداندن عملکرد شناختی که از جمله علائم اولیه بیماری آلزایمر است، احتمال ابتلا را کاهش می‌دهند. تحقیقات حاکی از آن است که مکمل‌های ویتامین B به ویژه ویتامین‌های B6، B9 و B12 عملکردهای شناختی و حافظه را در سالمندانی که دچار اختلالات شناختی خفیف شده‌اند، بهبود می‌بخشد.

ویتامین‌های گروه B سطح اسیدآمینه «هموسیستین» را که به عنوان شاخصی برای ابتلا به بیماری آلزایمر مورد توجه قرار می‌گیرد، کاهش می‌دهند. این اسیدآمینه نوعی ماده پیش‌التهابی است که موجب آسیب مغزی شده و احتمال بروز آلزایمر را افزایش می‌دهد.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مبتلایان به اختلال شناختی خفیف که نوعی علامت اولیه برای شروع آلزایمر است، میزان اسیدآمینه هوموسیستین را افزایش می‌دهد. بالا رفتن این ماده، به دلیل افزایش استرس اکسایشی و آسیب به موانع خونی مغزی باعث بروز مشکلاتی در گردش خون مغزی می‌شود.

مهم‌ترین عارضه جانبی این ماده، تشکیل پروتئین بتاآمیلوئید در مغز به عنوان یکی از علائم بیماری آلزایمر است. محققان دریافتند افرادی که پروتئین هوموسیستین در آنها بالاست، بیشتر از دیگر افراد از مصرف مکمل‌های ب کمپلکس منفعت می‌برند. این امر همچنین روند پیشرفت آلزایمر را به ویژه در افرادی که اختلال شناختی خفیف دارند، کاهش می‌دهد.

ویتامین B3 که به «نیاسین» هم معروف است، برای مقاومت در برابر اثرات عصبی شدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان دریافتند افرادی که بالاترین میزان نیاسین را دارند، کم‌تر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند و از کم‌ترین میزان کاهش عملکردهای شناختی رنج می‌برند.

** خانواده ویتامین B را از کجا دریافت کنیم؟

تیامین یا ویتامین B1

این ویتامین تنظیم‌کننده اشتهاست و از عملکردهی متابولیک حمایت می‌کند. این ویتامین در سبزیجات برگ‌سبز، غلات کامل، عدس و برخی دانه‌های خوراکی یافت می‌شود.

ریبوفلاوین یا ویتامین B2

این ویتامین در سبزیجات برگ‌سبز و جوجه یافت می‌شود که به داشتن پوستی سالم کمک می‌کند.

نیاسین یا ویتامین B3

این ویتامین باعث تقویت سلامت مغز شده و به سلامت عملکرد آن کمک می‌کند. این ویتامین را می‌توان در حبوبات، بادام‌زمینی و گندم کامل جستجو کرد.

فولات یا ویتامین B9

این ویتامین برای زنان باردار ضروری است و می‌توان آن را در سبزیجات برگ‌سبزی چون کلم و میوه‌ها یافت.

ویتامین B6

این ویتامین به تولید سلول‌های قرمز خونی کمک می‌کند و در گوشت مرغ، غذاهای دریایی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ‌سبز یافت می‌شود.

ویتامین B12

این ویتامین تنها در منابع حیوانی به ویژه غذاهای دریایی وجود دارد و به تقویت عملکرد مغز کمک می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید