گزارش جی پلاس/ پرونده لیگ بسکتبال امروز بسته می شود

دهمین بازی فینالیست ها در یک ماه اخیر!/ جشن نخستین جام در تبریز یا ششمین قهرمانی مهرام؟

پنجمین و آخرین دیدار فینال لیگ برتر بسکتبال در حالی عصر امروز برگزار می شود که دو تیم در کمتر از یک ماه باید دهمین مسابقه شان را برگزار کنند. دیداری که یا ششمین قهرمانی را به مهرام می دهد یا اولین جام را به تبریز می فرستد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ لیگ برتر بسکتبال هم بالاخره امروز (سه شنبه) به پایان می رسد. لیگی که انگار تمام حساسیت و هیجان هایش را نگه داشته بود برای نیمه نهایی و فینال. جایی که دیدارهایش تا حد اعلی کش آمد و هر دو رقابت نیمه نهایی و فینال به بازی پنجم کشید. یعنی فینالیست هایی که در آخرین بازی لیگ باید قهرمان را مشخص کنند، پیش از این پنج بازی در نیمه نهایی انجام داده اند و چهار بازی هم در فینال. در مجموع بازی امروز، دهمین دیداری است که این دو تیم تنها در نیمه نهایی و فینال برگزار می کنند. رقمی که در نوع خودش کم نظیر باشد و در سال های رکورد و رخوت لیگ ایران، اتفاق عجیب و شگفت انگیزی به حساب بیاید.

  • 10 بازی در کمتر از یک ماه

مرحله نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال 27 و 28 دی ماه آغاز شد و امروز 24 بهمن، فینال به پایان می رسد. در پاراگراف بالایی حساب دیدارهای دو فینالیست را کردیم. هر دو فردا دهمین دیدارشان را برگزار می کنند آن هم در کمتر از یک ماه. یعنی برای هر مسابقه کمتر از سه روز زمان وجود داشته آن هم با توجه به چهار الی شش سفری که هر کدام از تیم ها داشتند. در این میان البته تبریزی ها یا توجه به جایگاهی بهتری که در جدول مقدماتی داشتند، سفرهای کمتری را تجربه کردند.

آن ها نیمه نهایی را با میزبانی آغاز و به پایان بردند و فینال هم برایشان با همین شرایط آغاز شده و در خط پایان است. به این ترتیب آن ها دو سفر کمتر از مهرام انجام داده و شاید بشود گفت شرایط بهتری از لحاظ نیروی بدنی دارند.

  • بازگشت جام به سمت حاتمی و هاشمی

در بسکتبال ایران سال هاست که جام های قهرمانی تنها بین سه مربی تقسیم می شود. مصطفی هاشمی، مهران شاهین طبع و مهران حاتمی. در دو فصل اخیر لیگ برتر بسکتبال، مهران شاهین طبع قهرمان شده و جام را با پتروشیمی به خانه برده است. با این حال در گذشته مصطفی بیش از همه این دو نفر جام برده. آخرین جامش هم به فصل 93 – 94 بر می گردد که با مهرام در فینال دانشگاه آزاد را شکست داد و به قهرمانی رسید.

هاشمی در دو سال بعد از آن با دانشگاه آزاد و شیمیدر در لیگ برتر حضور داشت اما به موفقیت چندانی نرسیده و پایش به نیمه نهایی هم نرسید.

مهران حاتمی هم یک سال قبل از هاشمی یعنی سه سال و اندی پیش قهرمان برای آخرین بار قهرمانی در لیگ ایران را تجربه کرده بود. او در دومین قهرمانی پیاپی پتروشیمی در لیگ ایران در همان سالی که گیبسون یک تنه جنوبی ها را قهرمان کرد، آخرین جام را به ویترینش اضافه کرد.

حاتمی هم در سه سال گذشته، در ثامن و شهرداری تبریز (دو فصل) حضور داشته و حالا پس از سه دوره این شانس را دارد که یک بار دیگر قهرمانی را تجربه کند.

بسکتبال

  • ششمین قهرمانی مهرام یا اولین جام تبریز؟

تبریزی ها در طول تاریخ لیگ ایران، چه سوپر لیگ و چه شیوه قدیمی آن، هیچ گاه حتی روی سکوی لیگ هم قرار نگرفتند. این اولین حضور یک تیم تبریزی در نیمه نهایی و سپس فینال لیگ برتر است. این یعنی شاگردان مهران حاتمی همین حالا هم تاریخ سازی کرده و کار بزرگی را به مرحله اجرا رسانده اند. با این حال شانس بسیار زیادی هم برای گرفتن جشن قهرمانی در خانه دارند، اتفاقی که می تواند لذت این موفقیت بزرگ را چندین برابر کند.

از طرف دیگر و در مقابل شهرداری تبریز، دومین تیم پر افتخار تاریخ لیگ و پر افتخار ترین تیم لیگ برتر است. مهرام در ادوار گذشته لیگ، پنج قهرمانی و دو نایب قهرمانی کسب کرده اند. آن هم در شرایطی که دو فصل گذشته را در لیگ نبودند که اگر بودند بدون شک یکی از سکوهای برتر را از آن خود می کردند.

حالا باید دید در پایان این بازی، ششمین جام به مهرام می رسد و یا اولین جام تبریزی ها طلایی رنگ خواهد شد؟

  • آخرین و حساس ترین مسابقه

دیدار امروز آخرین مسابقه لیگ برتر و سری فینال و البته حساس ترین آن هاست. دیداری که به هر شکل ممکن باید قهرمان و نایب قهرمان این دوره را مشخص کند و لیگ را به پایان برساند.

مهرام و پتروشیمی در چهار دیدار گذشته شان به تساوی دو بر دو رسیده اند. ابتدا دو جدال دو تیم در تبریز یک بر یک مساوی شد و در ادامه بازی های تهران، یک برد را به هر کدامشان داد تا رقابتشان در پایان دیدار چهارم، دو بر دو برابر شود. حالا مانند دو جدال نیمه نهایی، بازی پنجم سرنوشت برنده را مشخص می کند. برنده ای که قهرمان بیست و هفتمین دوره لیگ ایران خواهد شد.

دیدار پنجم مهرام و شهرداری تبریز از ساعت 15:30 امروز در سالن شهید توانای تبریز برگزار خواهد شد.

** نتایج چهار دیدار گذشته مهرام و شهرداری تبریز:

شهرداری تبریز 85  -  82 مهرام

شهرداری تبریز 87 -  97 مهرام

مهرام 94  -  91 شهرداری تبریز

مهرام 86  - 95  شهرداری تبریز

دیدگاه تان را بنویسید