گزارش جی پلاس

ماراتن فینال لیگ بسکتبال از امروز/ تقابل کم تجربه ترین با پرافتخارترین

مرحله نهایی لیگ برتر بسکتبال در حالی از امروز (دوشنبه) آغاز می شود که جنوبی های مدعی و فینالیست های سال گذشته، دیدار رده بندی را برگزار می کنند و مهرام و شهرداری تبریز هم رقابتشان بر سر قهرمانی را در تبریز آغاز خواهند کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛  24 مهر و دوشنبه ای که لیگ برتر بسکتبال آغاز شد، شاید کمتر کسی فکرش را می کرد درست یکی از دیدارهای این هفته در فینال هم تکرار شود چرا که هیچ کدام از مدعیان برابر هم به میدان نرفتد اما همان بازی هفته اول یعنی مهرام و شهرداری تبریز، از امروز (دوشنبه - 16 بهمن) در فینال لیگ برتر آغاز می شود.

آن موقع فینالیست های سال گذشته یعنی نفت و پتروشیمی که حریفان دیگری داشتند و مهرام تازه برگشته به لیگ و البته جوان هم که برابر شهرداری تبریز قرار گرفته بود. تیمی که به همراه دانشگاه آزاد، جزء آخرین تیم هایی بودند که بسته شدند و خیلی ها تصور می کردند شهرداری تبریز در این فصل هم، تیمی متوسط خواهد بود که به نیمه نهایی نمی رسد اما دیدیم که یکی از با ثبات ترین تیم های لیگ شد و با قرار گرفتن در رده دوم جدول مرحله مقدماتی، لیگ برتر را به پایان رساند. حالا هم که به فینال رسیده و باید برای قهرمانی بجنگد.

از طرف دیگر مهرام هم که با ترکیبی تماما جوان و با بازیکنانی که برخی تجربه بازی در لیگ برتر را هم نداشتند، پس از دو سال به لیگ بازگشته بود و به هیچ وجه نمی شد برابر تیم های نظیر پتروشیمی و نفت آبادان با چندین ملی پوش و خارجی هایی که در راه بودند، شانسی برایش در نظر گرفت.

با این حال مصطفی هاشمی یک بار دیگر به جوان های کم نام و نشانش، شخصیت و اعتماد به نفسی داد که برابر بهترین بازیکنان ایران و ملی پوشان به خوبی بازی کنند و حالا در غیاب همه آن ها به فینال برسند. آن هم از دشوار ترین مسیر ممکن!

  • راه سخت صعود

به طور قطع مهرام دشوارترین مسیر را برای صعود به فینال لیگ برتر داشت. آن ها که تیمی معمولی در لیگ بودند و مشغول آماده سازی برای پلی آف، هر چه به هفته های پایانی لیگ نزدیک شدیم بهتر و بهتر شدند و خود را تا رده سوم هم بالا کشیدند و حتی در هفته آخر لیگ، با دو خارجی جدیدشان پتروشیمی صدرنشین را هم از پیش رو برداشتند اما در نهایت با تفاضل کمتر نسبت به نفت آبادان چهارم شدند. چهارمی که آن ها را در پلی آف حریف دانشگاه آزاد کرد؛ یعنی سخت ترین حریف!

تیم فرزاد کوهیان که بدون شک شایسته ترین تیم در میان حذف شده های مرحله پلی آف بود، توانست کار را به بازی چهارم هم بکشاند اما با مشکلاتی در بحث نداشتن برخی بازیکنان داشت، راه به جایی نبرد و بازی را به مهرام واگذار کرد. با این حال شاگردان مصطفی هاشمی که دشوارترین کار را در میان رقبا برای رسیدن به نیمه نهایی داشتند، با نتیجه سه بر یک دانشگاه آزاد را شکست دادند.

مهرام پس از گذر از سد دانشگاه آزاد، در نیمه نهایی هم با سخت ترین قرعه روبرو شد. آن ها که به عنوان تیم چهارم مرحله مقدماتی راهی پلی آف شده بودند، در نیمه نهایی به تیم اول یعنی پتروشیمی خوردند. پتروشیمی که روی کاغذ و حتی در عمل اصلی ترین شانس قهرمانی بود با در اختیار داشتن چندین ملی پوش سابق و حال حاضر و نیز خارجی هایی که پس از بارها تعویض، در وضعیت دلخواه مهران شاهین طبع قرار داشتند، شانس اول را به قهرمان دو فصل قبل لیگ برتر می داد.

با این حال همه دیدند که جوان های مهرام در کنار خارجی های جدیدشان، دست به کار بزرگی زدند و پس از پنج مسابقه هیجان انگیز و حساس برابر مدعی اصلی قهرمانی، سه بر دو پیروز شدند و راه فینال را در پیش گرفتند.

  • صبور و با حوصله

شهرداری تبریز از همان ابتدای فصل بازیکنان خارجی اش را در اختیار گرفت. در کنار آن آرن داودی و اصغرکاردوست را هم از شرداری اراک منحل شده به خدمت گرفت و با روزبه ارغوان و محمد اجاقی وارد لیگ شد. ترکیبی که شاید خیلی ها فکرش را نمی کردند به نیمه نهایی و فینال برسد اما مهران حاتمی که دیرهنگام تصمیم به ادامه همکاری با تیمش گرفت، تیم خوب و با ثباتی ساخت که نزدیک ترین تعقیب کننده پتروشیمی صدرنشین بود.

شهرداری تبریز در پایان مرحله مقدماتی لیگ برتر، چهار باخت را برابر مهرام و پتروشیمی تجربه کرد اما سایر تیم ها را در دیدارهای رفت و برگشت شکست داد و با رده دومی راهی پلی آف شد. آن ها در این مرحله کار دشواری برابر یس آل گرگان نداشتند و با سه پیروزی پیاپی راهی نیمه نهایی شدند.

شهرداری تبریز در نیمه نهایی حریف نفت آبادان شد. جدال این دو تیم هم مانند دیگر رقابت نیمه نهایی به بازی پنجم کشیده شد و در نهایت شهرداری تبریز با برد عجیب در وقت اضافه راهی فینال شد. آن ها در هر دو بازی چهارم و پنجم در حالی که تا ثانیه های پایانی از حریف عقب بودند، با صبر و حوصله تمام بازی را ادامه دادند و با به تساوی کشاندن بازی، برد را در وقت اضافه از چنگ حریف آبادانی خود در آوردند. دو بردی که آن ها را به فینال رساند و حالا باید در این مرحله به مصاف مهرام بروند.

دیدارهای فینال لیگ برتر عصر فردا در تبریز آغاز می شود و شهرداری روز سه شنبه هم میزبان دومین مسابقه خواهد بود. سومین و در صورت نیاز چهارمین مسابقه هم هفته آینده در تهران و به میزبانی مهرام برگزار می شود. در صورتی که این چهار بازی تکلیف فینالیست را مشخص نکند، بازی پنجم در تبریز سرنوشت قهرمان امسال لیگ برتر را مشخص خواهد کرد.

بسکتبال

برتری مطلق مهرام در مرحله مقدماتی

مهرام و شهرداری تبریز در لیگ امسال دو بار برابر هم قرار گرفتند. دو بازی که به هفته های اول دو نیم فصل لیگ برتر بر می گردد که در هر دو مسابقه این مهرام بود که برنده بازی شد.

در اولین بازی دوم تیم در لیگ برتر و هفته اول، مهرام 68 بر 59 حریف تبریزی اش را با باخت بدرقه کرد و در بازی برگشت هم نتیجه 73 بر 69 به سود مهرام به پایان رسید. به این ترتیب تبریزی ها در این فصل موفق به پیروزی برابر مهرام نشده اند اما اگر قهرمانی را می خواهند، باید بتوانند سه بار این تیم تهرانی را شکست دهند و در اولین فینالشان، جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

مهرام با شش قهرمانی، پر افتخارترین تیم لیگ برتر است اما شهرداری تبریز در مقابل، تیم تازه واردی در بسکتبال به حساب می آید که نخستین فینالش را تجربه می کند.

  • فینال پارسال؛ رده بندی امسال

در دیدار رده بندی لیگ برتر هم پتروشیمی و نفت آبادان به مصاف هم می روند. دو تیمی که در دو سال گذشته فینال لیگ برتر را برگزار می کردند اما این بار هیچ کدام نتوانستند به این مرحله برسند. رقابت این دو تیم هم که البته مشخص است برای هیچ کدام جذابیتی ندارد، همزمان با فینال و به صورت سه برد از پنج مسابقه برگزار می شود.

برنامه دیدارهای مرحله نهایی لیگ برتر بسکتبال:

برنامه

دیدگاه تان را بنویسید