بررسی جی پلاس؛

تغییر نیمکت های موثر و بی اثر در لیگ برتر والیبال؟/ از انقلاب در سایپا تا شوک بی نتیجه پیکان

مرحله پلی آف لیگ برتر والیبال آغاز شده و بد نیست در این مقطع، نتیجه تغییرات کادر فنی برخی از تیم های امسال را در پایان مرحله مقدماتی بررسی کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ با آغاز مرحله پلی آف لیگ برتر والیبال از دیروز، بد نیست در پایان مرحله مقدماتی، نگاهی هم به نیمکت 12 تیم حاضر در این لیگ و البته هشت تیم برتر بیندازیم و تغییرات صورت گرفته در آن را بررسی کنیم.

تغییراتی که بخشی از آن ها شرایط را برای تیم ها بهتر کرد و برخی هم مضر و یا بی تاثیر بود. در این میان شاید به جرات بتوان گفت بیشترین برد از تغییر مربی را سایپا کرد که از نیمه دوم جدول به رده دوم رسید. پیکان، شهرداری ورامین، شهرداری گنبد و رعد پدافند انتهای جدولی هم از دیگر تیم هایی بودند که دست به نیمکت خود زده و با جابجایی سرمربی، تلاش کردند شرایط بهتری داشته باشند.

  • تحول سایپا با جانشینی مربی ایرانی

سایپا لیگ امسال را با سر و صدای زیاد و زودتر از بسیاری از تیم ها آغاز کرد. آن ها البته خیلی بی سر و صدا با یک مربی بلغار به توافق رسیدند و امیر غفور و فرهاد سال افزون را هم به جمع ستاره هایشان اضافه کرده و همه چیز را علنی کردند. تصمیماتی که همه برای رسیدن این تیم به سکوهای برتر لیگ انجام شد. سایپایی ها جزء معدود تیم های لیگ برتر هم بودند که اردوی برون مرزی برگزار کردند و این طور به نظر می رسید دو قطبی پیکان - سرمایه در این فصل به مثلث تغییر وضعیت خواهد داد.

با این حال اتفاقی که افتاد فرسنگ ها دور از این پیش بینی ها بود. پس از هفت هفته بازی، سایپا با سه برد و چهار باخت، تیم هشتم جدول شد! اتفاقی که در نهایت باعث قطع همکاری با این مربی خارجی و پایان کارش در ایران هم شد. هر چند که همان موقع خیلی ها به صراحت از نقش پررنگ بازیکنان در رفتن او و به عبارت دیگر کارشکنی برای نتیجه گیری، حرف زدند. ادعایی که هیچ راهی برای اثباتش وجود نداشته و ندارد اما بررسی ادامه بازی ها شاید بتواند راهگشای حل این مساله باشد.

ژیکوف بلغار در هفته هفتم تیم را رها کرد و در پانزده هفته باقی مانده، دستیار او یعنی محمد شعبان خمسه جانشینش شد. مربی که در توانایی هایش شکی نیست اما بدون سابقه سرمربی گری در لیگ برتر و با اسم و رسمی به مراتب کوچک تر از این مربی خارجی کار را بدست گرفت. به هر ترتیب چیزی که اتفاق افتاد، تحولی عجیب و غریب در سایپا بود. در پانزده هفته بدون ژیکوف، سایپا تنها نصف آن چهار مسابقه بازی را به حریفان واگذار کرد؛ یعنی تنها دو باخت! آن ها در دور برگشت پیکان و بانک سرمایه را پشت سر هم و با قاطعیت شکست داده و از رده هشتم به دوم صعود کردند! اتفاقی که نشان داد باعث و بانی اصلی ناکامی های سایپا مربی خارجی بوده و با رفتنش تمام مشکل ها حل شد و سایپا را حالا یک پای فینال می دانند!

  • شوکی که نتیجه نداد

دیگر تغییر مهم و شاید مهم ترین آن ها، رفتن پیمان اکبری از پیکان بود. این مربی جوان که یکی از با ثبات ترین مربیان لیگ برتر به حساب می آمد، در میانه های نیم فصل دوم، پس از باخت های پشت سر هم پیکان از سمتش کناره گیری کرد تا به قول مدیران پیکان، شوک مثبتی را به تیم بدهد تا از این بحران خارج شود.

پیمان اکبری در پایان هفته شانزدهم لیگ برتر از پیکان رفت. آن هم پس از باخت عجیب شاگردانش به تیم انتهای جدولی گنبد. این در شرایطی بود که پیکانی ها ششمین باخت فصلشان را تجربه می کردند که به تازگی رده سومشان را به سایپا داده و چهارم شده بودند.

پیکان پس از رفتن اکبری با هدایت دستیاران او کارش را ادامه داد. با این حال آن ها هم عملکرد موفقی نداشتند. شش بازی بعدی پیکان در ادامه با سه برد و سه باخت همراه شد تا در عمل با این تغییر، روند نزولی این تیم با شیب بیشتری ادامه پیدا کند. پیکان در نهایت همان جایگاه چهارمی اش را هم از دست داد و با پنجمی به پلی آف رفت.

  • بازگشت ترکاشوند و سفر نفرزاده به کاشان

بازگشت محمد ترکاشوند به ورامین و جانشینی فرهاد نفرزاده غیرمنتظره ترین تغییر لیگ امسال بود. تغییری که در شرایطی انجام شد که ورامینی ها در میانه جدول و رده ششم بودند که برای این تیم نتیجه آن چنان بدی به حساب نمی آمد. با این حال آن ها که فصل گذشته ترکاشوند را روی نیمکتشان داشتند، یک بار دیگر او را در پایان نیم فصل اول لیگ امسال، به تیمشان آوردند. شهرداری ورامین در پایان نیم فصل اول با پنج پیروزی و شش شکست، در جایگاه ششم جدول ایستاده و حالا نتیجه این تیم در نیم فصل دوم نشان می دهد ورامینی ها با حضور ترکاشوند، عملکرد به مراتب بهتری داشتند.

آن ها در دور برگشت هشت برد و تنها سه باخت را ثبت کردند که نشان از تصمیم درستشان بود. رده ششمی این تیم هم به چهارمیِ ارزشمند تغییر پیدا کرد و این امکان را برای آن ها ایجاد کرده تا با دو میزبانی، پس از سه دوره بتوانند به نیمه نهایی برسند.

از طرف دیگر فرهاد نفرزاده طبق معمول بدون تیم نماند. او به محض اینکه از ورامین جدا شد، به تیم نظامی لیگ یعنی رعد پدافند کاشان پیوست. تیم انتهای جدولی که بدون برد و امتیاز در قعر جدول بود. نیم فصل حضور نفرزاده در کاشان، اگر چه نتوانست تغییری در جایگاه این تیم ایجاد کند اما سه برد را برای این تیم به ارمغان آورد. سه بردی که یکی از آن ها سرنوشت تیم شمس را تغییر داد و آن ها را از صعود به پلی آف بازداشت.

  • زودهنگام ترین تغییر

اولین تغییر مربی در لیگ امسال مربوط به گنبدی ها بود. تیمی که حاشیه های بسیارش جبار قوچان نژاد را پس از دو پیروزی در ابتدای فصل از این تیم جدا کرد و مربیان بومی را جایگزین! در حقیقت تیم گنبد را به غیر از دو بازیکنی که به ساری رفتند، قوچان نژاد بست اما نتیجه ای که حاصل شده با هدایت کادر کنونی است. بابایی و همکارانش در گنبد، در هفته های پایانی بالاخره توانستند با اتفاق های عجیب و غریب و برداشته شدن تمام موانع، راهی پلی آف شده و در جایگاه هشتم قرار بگیرند.

به گزارش جی پلاس؛ به این ترتیب از میان 12 تیم لیگ برتری، 5 تیم در طول فصل سرمربی شان را تغییر دادند که امار قابل تاملی به نظر می رسد.

 

دیدگاه تان را بنویسید