گزارش جی پلاس؛

راهی که قطری ها بلد بودند و سر ایران بی کلاه ماند!/ غفاری: هیچ استراتژی برای مقابله با عربستان نداشتیم/ نمایندگان ما احتمالا در زبان انگلیسی هم ضعف داشته اند

کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا برابر خواسته نامعقول عربستان و امارات مبنی بر نبود امنیت در این کشور ایستادگی کرد و رای به پایان بازی در زمین بی طرف اما به جزء ایران داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ روز گذشته کمیته اجرایی AFC رای نهایی خود درباره درخواست عربستان و امارات برای بازی نکردن در قطر و برگزاری مسابقات نمایدنگان دو کشور در زمین بی طرف را اعلام کرد و تصمیم به لغو برگزاری بازی ها در زمین ثالث گرفت تا خشم سران فوتبالی عربستان و امارات برانگیخته شود.

با اتخاذ این تصمیم، سران فوتبال عربستان و امارات ابتدا تهدید به کناره گیری از مسابقات کردند و پرونده خود را برای تصمیم گیری مجدد به دادگاه عالی حکمیت ورزش ارجاع دادند اما در ادامه اعلام بر تمکین از این این رای نمودند.

قطر هم برای مقابله با خواسته این دو کشور، تهدید به کناره گیری از مسابقات کرده بود و توانست با استفاده از نفوذ خود در فوتبال آسیا، مانع از دست یابی عربستان و امارات به حقوق نامشروع شود.

تنها سه نفر از اعضای کمیته اجرایی AFC به درخواست بازی در زمین بی طرف رای دادند و در مقابل 14 نفر در کنار قطر ایستادند تا مشخص شود قطری ها که توانستند جام جهانی را هم از چنگ کشورهای متعددی خارج کنند، می دانند چطور باید مقابل کشورهایی مانند عربستان و امارات بازی کرد!

از سوی دیگر کمیته اجرایی در مصوبه خود در حالی به اسامی کشورهای قطر، عربستان و امارات اشاره کرده که مانند سنوات گذشته خبری از نام ایران نیست و به نظر می رسد همانطور که دبیرکل AFC در مراسم برترین های آسیا گفته بود، تغییری در سرنوشت بازی نمایندگان ایران و عربستان به وجود نیامده و این دو کشور مانند گذشته در زمین بی طرف بازی می کنند.

 در حالی که کمتر از یک ماه تا شروع لیگ قهرمانان آسیا باقی مانده صحبتی از مناقشه فوتبال ایران و عربستان نیست و سران و رسانه های عربستانی هم صحبتی از این موضوع نمی کنند و به نظر می رسد همه چیز قطعی شده است.

عضو سابق کمیته بین الملل AFC و هیات رییسه فدراسیون فوتبال می گوید: تصمیم گیری درباره بازی های نمایندگان ایران و عربستان قبلا انجام شده و کار از کار گذشته است.

برای مخالفت با بازی نکردن در زمین بی طرف دیگر دیر شده است!

حسن غفاری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ با بیان اینکه قبلا هیات رییسه درباره مناقشه فوتبالی ایران و عربستان تصمیم گیری کرده و این پرونده بسته شده است، اظهار می کند: تصمیم اخیر کمیته اجرایی مربوط به ایران نیست و درباره قطر با عربستان و امارات است که قطری ها به خوبی توانستند از حقوقشان دفاع کنند.

عضو سابق کمیته بین الملل AFC ادامه داد: قطر میزبان جام جهانی 2022 است و اگر به خاطر نبود امنیت بازی ها در این کشور برگزار نشود، جام جهانی زیر سوال می رود. کشوری که می تواند میزبانی جام جهانی را به دست بیاورد، قطعا از نظر دیپلماسی ورزشی در شرایط بسیار خوبی است. آن ها مشاوران خارجی متعددی دارند.

** ضعف دیپلماسی حتی در حد عدم تسلط بر زبان انگلیسی!

غفاری با اشاره به ضعف نمایندگان ایران حتی در زبان انگلیسی! به جی پلاس گفت: به احتمال زیاد نماینده ایران در جلسه کمیته مسابقات و هیات رییسه AFC دچار اشتباه شده و کلام را متوجه نشده‌اند! دبیرکل AFC قبلا گفت که اتفاق جدیدی درباره وضعیت ایران و عربستان رخ نداده است. البته او تصمیم‌گیر نیست اما برای اجرای مصوبات و قوانین در جلسات حضور دارد و او نمی‌تواند تصمیمی خلاف مصوبه اعلام کند. تصمیم‌ها را کسانی که در جلسه مسابقات و هیات رییسه AFC حضور دارند می‌گیرند، همه این افراد به زبان انگلیسی مسلط هستند و زبان مادری دبیرکل هم انگلیسی است. شما فکر می‌کنید امکان اشتباه در متن مصوبه از سوی کدام طرف وجود دارد؟

** استراتژی مقابله با عربستان را نداشتیم

او خاطرنشان کرد: برای امسال خیلی دیر شده و متاسفانه باز هم باید در زمین بی طرف به میدان برویم اما برای سال های بعد می توانیم تلاش کنیم. دلایل و مستندات ما کامل بود و هیچ مشکلی در این بحث نیست اما ما استراتژی مقابله با عربستان را نداشتیم. برای مقابله با کشورهای عربی که از لابی قدرتمندی برخوردار هستند، باید آمادگی بالایی داشت. فدراسیون فوتبال ایران برای چنین روزهایی آماده نبود. ما باید روی کشورهای شرق آسیا حساب باز کنیم و با آن ها هماهنگ باشیم. آن ها می توانند در چنین مواردی به ما کمک کنند.

دیدگاه تان را بنویسید