نویسندگان روزنامه های قطری تأکید کردند که شیخ«تمیم» امیر قطر سخنانی که منتسب به وی است را بیان نکرده است و عربستان و امارات رویکرد و شیوه تعصبی و قبیله ای در پیش گرفته اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه های قطری به شدت از رویکرد ضد قطری عربستان و امارات انتقاد کرده و از حمله این کشورها به امیر قطر انتقاد کردند و نویسندگان این روزنامه ها تأکید کردند که شیخ«تمیم» امیر قطر سخنانی که منتسب به وی است را بیان نکرده است و عربستان و امارات رویکرد و شیوه تعصبی و قبیله ای در پیش گرفته اند.

«عبدالعزیز الخاطر» در روزنامه «الوطن» قطر نوشت:« به نظرم حمله رسانه ای که روزنامه عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیه قطر به راه انداخته اند، باعث می شود که منطقه در مرحله قبل از تشکیل کشورها قرار گیرد به رغم آن که این کشورها وابسته به جامعه سیاسی هستند که از بیش از 50 سال یا یک قرن پیش تشکیل شده است».

این نویسنده نسبت به « کاهش میزان تعامل از سیاسی به زیر نظر گرفتن و تجسس که رویکرد و سبکی نزدیک به رویکرد و سبک باندها است و نیز سبکی نزدیک به سبک قبیله ای است که نشان دهنده تعصب قبیله ای است» ابراز تأسف کرد.

«ناهد القحطانی» نیز به نوبه خود در روزنامه «الرایه» قطر از رسانه هایی که اصرار بر «منسوب کردن آن سخنان به امیر قطر » دارند انتقاد کرد و اشاره کرد که «برخی از کسانی که این حمله را مدیریت می کنند به دنبال ضربه زدن به اتحاد کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند».

این نویسنده تأکید کرد که اگر امیر قطر سخنان منسوب به وی را «بیان کرده است هرگز آنها را انکار نمی کند زیرا وی چیزی را می گوید که به آن باور داشته باشد و در تاریخ به یاد نداریم که قطر و حاکمانش سخنی را که بر زبان آنها جاری شده باشد را تکذیب کرده اند و نیز وعده ای را نقض نکرده اند و به هیچ بیگانه یا فرد نزدیکی بی وفایی نکرده اند».

روزنامه «الشرق» قطر هم به نوبه خود در مقاله ای در روز گذشته نسبت به شعله ور شدن فتنه هشدار داد و نوشت:«برخی طرف ها در منطقه به دنبال شعله ور کردن آتش فتنه و اختلافات هستند و این به زیان کشورهای حاشیه خلیج فارس است که به آرامش و وحدت صفوف خود مشهور هستند».

این روزنامه در ادامه نوشت:این فتنه های واضح و حملات رسانه های شدید علیه قطر به مصلحت هیچ کس نیست و تمایل برخی طرف ها برای از هم پاشیدن این مجموعه قوی و متحد (شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس)با در پیش گرفتن رویکرد تصادمی بی دلیل و بی منطق و غیرعاقلانه و به دور از حکمت را مورد تأکید قرار می دهد».

«عبدالعزیز صباح الفضلی» نویسنده و مبلغ کویتی نیز در مقاله ای که در یکی از روزنامه های قطری منتشر شد خواستار «تحرک سریع توسط برخی از رهبران تأثیر گذار در حاشیه خلیج فارس برای حل بحران و توقف حمله ها به قطر شد تا اتحاد بار دیگر به کشورهای حاشیه خلیج فارس برگردد».

الفضلی نوشت:«از روز سه شنبه گذشته تا کنون قطر و امیر آن در معرض بدنامی و زخم خوردن توسط برخی رسانه های عربی قرار گرفته اند و متاسفانه هجمه ظالمانه ای برای منزوی کردن قطر از مجموعه کشورهای حاشیه خلیج فارس و تلاش برای کاهش نقش و تأثیرش در برخی صحنه های نزاع عربی و اسلامی وجود دارد».

«مسلم البراک» مخالف کویتی و نماینده سابق در پارلمان این کشور نیز از موضع قطر در این بحران دفاع کرد و از سیاستمداران در کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست که برای غلبه بر بحران سیاسی کنونی عقلانیت به خرج دهند. البراک به شدت از رسانه های اماراتی و عربستانی انتقاد کرد و آنها را به دامن زدن به اختلاف ها میان کشورهای حاشیه خلیج فارس متهم کرد.

البراک بار دیگر از اصرار رسانه های اماراتی و عربستانی برای بزرگ نمایی رخداد حتی اگر در عمل رخ داده باشد، ابراز تعجب کرد و گفت:« چگونه است که چنین می شود این در حالی است که طرف مربوطه یعنی قطر به طور کامل مساله را تکذیب کرده است».

«کساب العتیبی»مخالف عربستانی سابق نیز به نوبه خود حق قطر را در اینکه سیاست های خاص خود را داشته باشد، تأیید کرد و در توییتی در تویتر خود نوشت:«این غیر عاقلانه است که قطر را برای هر چیز کوچک و بزرگ مورد محاسبه قرار دهید.قطر یک کشور دارای حاکمیت است که سیاست های خاص خود را دارد.اختلاف در دیده گاه ها با فحش دادن و بد و بیراه گفتن حل نمی شود بلکه با گفت و گو به عنوان برادر و با قلبی باز حل می شود».

در همین حال، صحنه کشورهای عربی طی روزهای گذشته شاهد حمله و انتقادهای ی سابقه ای در تاریخ کشورهای حاشیه خلیج فارس بود که رسانه های عربستانی و اماراتی علیه قطر به راه انداختند.

 بحران میان قطر با عربستان و امارات در پی هک خبرگزاری قطر در سه شنبه شب و انتشار سخنانی منسوب به شیخ«تمیم بن حمد آل ثانی»امیر قطر آغاز شد.

بنابر این گزارش، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سخنانی که بعدا تکذیب شد ،تاکید کرد:« قطر به طور همزمان موفق به داشتن روابط قوی با آمریکا و ایران شده است، زیرا ایران یک قدرت منطقه ‌ای و اسلامی است که نمی‌ شود آن را نادیده گرفت و عاقلانه نیست که تنش با این کشور بالا بگیرد، به ویژه اینکه همکاری با ایران می‌تواند به ثبات منطقه کمک کند» 

امیر قطر همچنین گفت: « هیچ کس حق ندارد که ما را متهم به تروریسم کند و جماعت اخوان المسلمین یا حماس و حزب الله تروریست نیستند». وی همچنین از مصر، امارات و بحرین خواست تا به موضع ضد قطری و اتهامات خود علیه این کشور پایان دهند زیرا کمکی به روابط و منافع دوجانبه نمی‌کند. وی تاکید کرد که قطر در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کند.

شیخ تمیم همچنین از نشست های ریاض انتقاد کرد و پیش بینی کرد که به زودی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سرنگون می شود. 

در تحولی دیگر وزیر خارجه قطر از اخراج سفرای عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر از دوحه و فراخواندن سفرای قطر از این کشورها خبر داده بود که این خبر نیز تکذیب شد.شیخ«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»وزیر خارجه قطر نیت هایی در این زمینه بیان کرد یعنی اخراج سفرای سه کشور یاد شده خلیج فارس و مصر از دوحه یا فراخوندن سفرای کشورش از پایتخت های آنها برای«مشاوره»  ولی راه آرامش در پیش گرفت و در سخنانی در این زمینه تأکید کرد که حرف هایش «بد فهمیده شد»و پس از آن نیز توییت های خود را پاک کرد و اعلام کرد که حسابش در شبکه های اجتماعی هک شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.