گزارش جی پلاس؛

تکلیف مسیر ورزش قهرمانی ایران امروز روشن می شود/ رقابت اصلی برای دبیرکلی و هیات اجرایی/ سوابق کاندیداها

پس از برگزاری چندین و چند انتخابات ورزشی در ماه های اخیر، حالا نوبت به مهمترین آن ها رسید؛ انتخابات کمیته ملی المپیک که بسیاری از معادلات و البته شرایط ورزش قهرمانی ایران را طی چهار سال آینده مشخص و اعضای دیگر نهاد متولی ورزش کشور غیر از وزارت ورزش و جوانان را را معرفی می کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ مهمترین و سطح بالاترین انتخابات ورزش ایران عصر امروز (دوشنبه) برگزار می شود. انتخاباتی که ترکیب کامل کمیته ملی المپیک ایران را برای چهار سال آینده مشخص می کند. با این حال شواهد نشان می دهد در پست های اصلی تقریبا نباید خیلی به دنبال هیجان و حساسیت خاصی باشیم و بدانیم نتیجه از مدت ها پیش مشخص است. در سایر پست ها اما انتخابات تا حدودی جریان دارد و روسای فدراسیون های ورزشی و برخی دیگر از اعضای مجمع کمیته برای گرفتن کرسی ها با یکدیگر رقابت جدی خواهند داشت.

 

  • کمیته ای تمام انتخابی

 

کمیته ملی المپیک طبق اساسنامه باید تمام اعضایش به طور انتخابی مشخص شوند و انتصابی در میان نباشد. به همین دلیل در رای گیری تمام سمت ها از رئیس، دبیرکل و نایب رئیس گرفته و اعضای هیئت اجرایی تا خزانه دار با رای مجمع انتخاب می شوند. اعضای شصت نفری آن هم باید در هر چهار انتخابات شرکت کنند. به این ترتیب که باید برای مشخص شدن رئیس، دبیرکل، دو نایب رئیس و شش عضو هیئت اجرایی پای صندوق رای بروند و به نامزد ها رای بدهند.

  • 30 ثبت نام؛ یک و نیم انصراف!

در پایان ثبت نام انتخابات کمیته، سی نامزد یعنی نیمی از اعضای مجمع برای حضور در انتخابات کاندیدا شدند. در این میان و تا امروز که تنها یک روز به انتخابات باقی مانده، تنها دو نفر از حضور در این انتخابات کناره گیری کرده اند. یکی محمود مشحون که برای نایب رئیسی کاندید شده بود و دیگری هم هادی ساعی. ساعی البته از انتخابات خزانه داری کناره گیری کرده و در رقابت نایب رئیسی باقی مانده است. به این ترتیب می توان تعداد انصرافی ها را فقط یک نفر دانست.

  • صالحی امیری رئیس می شود

حتی پیش از ثبت نام ها هم گفته می شد که رضا صالحی امیری رئیس آینده کمیته ملی المپیک است. پس از ثبت نام هم که مشخص بود همه میدان را برای حضور او خالی نگه داشته اند و بسیاری از رئیس فدراسیون ها هم موافق حضور او هستند. در این میان تنها محمود خسروی وفا به همراه او برای انتخابات ریاست ثبت نام کرد که خودش به صراحت اعلام کرده به نفع صالحی امیری انصراف خواهد داد.

صالحی امیری گذشته از داشتن سوابق مهمی در سال های قبل نظیر: ریاست کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، مشاور رئیس جمهور در دولت اصلاحات، عضو شورای اجتماعی کشور، عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت، معاون پژوهش های فرهنگی واجتماعی مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست کتابخانه ملی ایران، استاد دانشگاه، مولف 14 عنوان کتاب و...، در سال های اخیر مدتی سرپرست وزارت ورزش بود و پس از آن هم به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس رای اعتماد گرفت. او پس از پایان دوران وزارت هم با پذیرش دعوت شهردار تهران، قائم مقام و معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران شد.

او که سوابق مدیریتی زیادی دارد در این دوره از انتخابات کمیته ملی المپیک با استقبال مدیران ورزشی برای حضور در این نهاد ورزشی مهم روبرو شد. مدیرانی چون محمود خسروی وفا که اکنون باتجربه ترین رئیس فدراسیون ورزشی که سالها مسئولیت کمیته ملی پارالمپیک را هم برعهده داشت، حضور او را برای مسیر موفقیت آمیز ورزش کشور طی چهار سال آینده، بسیار مفید ارزیابی کردند.

اگر چه برخی چهره های مدیریتی ادوار گذشته ورزش در این دوره از انتخابات کمیته المپیک نیستند، اما معمولا در اکثر کشورها چنین مسئولیتی را مدیران باتجربه و صاحب نفوذ می پذیرند تا علاوه بر اعتبار بخشیدن به انسجام ساختار داخلی تشکیلات ورزش حرفه ای و قهرمانی کشور، بتوانند پیشرفت خوبی هم در کسب کرسی های بین المللی داشته باشند. از این حیث و در مقطع کنونی صالحی امیری می تواند بهترین گزینه باشد، ضمن اینکه وجهه فرهنگی او نیز می تواند پس از گذشت چندین دهه از انقلاب اسلامی، وزن و اعتبار فرهنگی کمیته ملی المپیک که همواره مغفول مانده را ارتقا دهد.

 

  • خسروی وفا؛ سه دهه مدیریت با ثبات

محمود خسروی وفا هم دیگر کاندیدای ریاست کمیته است که البته از رقابت کنار می رود اما در انتخابات نایب رئیسی حضور خواهد داشت. او که رئیس کمیته ملی پارالمپیک نیز هست، چندین دهه ریاست این کمیته را بر عهده دارد و بیش از سی سال هم ریاست فدراسیون جانبازان و معلولین را بر عهده داشت. او به تازگی و پس از استقلال کمیته ملی پارالمپیک، مجبور شد از ریاست فدراسیون جانبازان کنار برود چرا که دو شغله به حساب می آمد.

  • رقابت دبیر کلی

به گزارش جی پلاس؛ رقابت اصلی در انتخابات کمیته ملی المپیک از دبیرکلی آغاز می شود که البته بسیاری معتقدند تکلیف آن هم از قبل مشخص شده. با این حال هنوز پنج کاندیدا دارد که هر کدام تقریبا به اندازه خودشان برای دبیرکلی شانس دارند.

علی مرادی: مرادی بالغ بر دو دهه سابقه حضور در مجمع کمیته ملی المپیک را دارد. او سال ها به دلیل حضور در ریاست فدراسیون وزنه برداری و در کنارش به دلیل داشتن کرسی های بین المللی در این مجمع حاضر می شد. او سابقه نایب رئیسی و دبیرکلی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا را داشته و عضو کمیسیون بین قاره فدراسیون جهانی نیز بوده است. با این حال در سال های گذشته تمام کرسی های بین المللی را از دست داد و هم اکنون تنها رئیس وزنه برداری است.

مهدی علی نژاد: رئیس کنونی فدراسیون ووشو که سال هاست این سمت را بر عهده دارد، در دوره های اخیر کمیته، به عنوان یکی از اعضای فعال شناخته می شود و در این دوره یکی از اصلی ترین گزینه های دبیرکلی هم به حساب می آید. گفته می شود علی نژاد حمایت وزارت ورزش را در اختیار دارد، هر چند این گونه موارد همیشه مبهم و سربسته باقی می ماند. در عین حال بعید نیست برخی رقبای علی نژاد فردا به نفع او از رقابت انصراف دهند.

شاهرخ شهنازی: دبیرکل کنونی کمیته ملی المپیک و یکی از قدیمی های ورزش با حدود دو دهه ریاست در فدراسیون تنیس روی میز. او البته نایب رئیسی و قائم مقامی در کنفدراسیون آسیایی این رشته را هم در کارنامه دارد و در برهه ای هم نایب رئیس فدراسیون فوتبال بود. از دیگر سوابق او هم می شود به شهرداری در شهر کرج، مدیرعاملی باشگاه ذوب آهن اصفهان و سرپرستی کاروان ورزشی ایران درسال 2000 سیدنی استرالیا اشاره کرد. 

محمد درخشان: رئیس کنونی فدراسیون جودوی ایران است که پس از ده سال یک بار دیگر به این رشته بازگشته تا جودو را به دوران خوبش باز گرداند. او در انتخابات کمیته در حالی نامزد دبیرکلی شده که پیش از انتخابات گفته می شد در ائتلاف با علی نژاد قرار دارد.

صادق فرجی: مدیرکل سابق مجلس و امور شهرستان های سازمان تربیت بدنی و همچنین نایب رئیس سابق فدراسیون جودو سوابق قبلی فرجی است. او البته در سال 90 و 91 رئیس فدراسیون کاراته بود که در دوره اخیر هم با رای مجمع ریاست این فدراسیون را به دست گرفت و حالا هم که در رقابت دبیرکلی کمیته ملی المپیک شرکت کرده است.

** دبیر کلی، خزانه داری و هیئت اجرایی:

برای 9 جایگاه باقی مانده کمیته ملی المپیک، پس از انصراف مشحون و ساعی (از خزانه داری)، 24 نفر در انتخابات باقی مانده اند که 10 نفر برای نایب رئیسی، سه نفر برای خزانه داری و پانزده نفر هم برای هیئت اجرایی کاندید شده اند که امروز (25 دی) با یکدیگر به رقابت می پردازند.

- کاندیدای نایب رییسی:

علی مرادی رییس فدراسیون وزنه برداری

غلامرضا نوروزی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی

حسین بابوئی رییس فدراسیون ورزشهای دانش آموزی

طاهره طاهریان خبره ورزشی

فضل الله باقرزاده رییس فدراسیون شمشیر بازی

هاشم اسکندری رییس فدراسیون بولینگ و بیلیارد

هادی ساعی نماینده کمیسیون ورزشکاران

رباب شهریان نایب رییس فعلی کمیته ملی المپیک

محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی پارا المپیک

مجید شایسته رییس فدراسیون تنیس

 

- خزانه داری:

مهدی علی نژاد رییس فدراسیون ووشو

میترا نوری خبره ورزشی

کیکاوس سعیدی رییس فدراسیون گلف

 

- کاندیدای هیات اجرایی:

محسن رضوانی رییس فدراسیون شنا

محمد علیپور رییس فدراسیون انجمن های ورزشی

مجید شایسته رییس فدراسیون تنیس

احمد ضیایی رییس فدراسیو والیبال

مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوار کاری

صادق فرجی رییس فدراسیون کاراته

زهرا اینچه درگاهی رییس فدراسیون ژیمناستیک

فضل الله باقرزاده رییس فدراسیون شمشیر بازی

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال

محمد درخشان رییس فدراسیون جودو

محمدعلی صبور رییس فدراسیون سه گانه

سید عبدی افتخاری رییس فدراسیون اسکی

مجید کیهانی رییس فدراسیون دوومیدانی

علیرضا رحیمی رییس فدراسیون هندبال

خسرو قمری رییس فدراسیون دوچرخه سواری

علی دادگر رییس فدراسیون تیراندازی

دیدگاه تان را بنویسید