در گفت و گو با جی پلاس؛

عباس جدیدی: برنامه های عوام فریبانه به ضرر کشتی ایران است/ نمی توانم به سلطانی فر اعتماد کنم!

عباس جدیدی بعد از چندین سال دوری از دنیای کشتی این بار برای تصدی سمت ریاست فدراسیون کشتی وارد گود شده و قصد سرشاخ شدن با رسول خادم، رقیب دیرینه خود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، انتخابات فدراسیون کشتی فردا (28 آذر) انجام می شود و اعضای مجمع این فدراسیون می توانند به یکی از هشت نامزد تصدی سمت ریاست رای بدهند. برجسته ترین نامزدهای این دوره رسول خادم - رئیس فعلی فدراسیون و عباس جدیدی - قهرمان سابق المپیک و عضو دوره چهارم مجلس شورای اسلامی است.

رقابت همیشگی عباس جدیدی و رسول خادم بر کسی پوشیده نیست و جدیدی که از شورای شهر جا مانده، به سمت خانه اصلی خود یعنی کشتی آمده و از قضا توپ پری هم دارد. او منتقد عملکرد رسول خادم در پنج سال گذشته است و می گوید او تیم نخست جهان را به تیم نهم تبدیل کرده و اعتقاد نداشتن به کار جمعی دلیل اصلی حال و روز کشتی ایران است.

جدیدی می گوید برنامه مدونی برای کشتی ایران دارد که روسای بعد از او هم می توانند با در پیش گرفتن این برنامه موفق شوند. جدیدی مدعی است که برنامه خودش را با کمک استادید دانشگاهی نگارش کرده و کاملا اجرایی است.

البته او به شائبه گزینه وزارت ورزش بودن هم پاسخ داد و با تاکید بر اینکه وزارت ورزش نباید در انتخابات فدراسیون ها دخالت کند، سلطانی فر را ناتوان در اداره ورزش ایران دانست و به نوعی خطی بطلان بر تمام شایعات کشید.

عباس جدیدی در فاصله یک روز تا انتخابات این فدراسیون با خبرنگار ورزشی جی پلاس گفت و گو کرد و به تشریح برنامه، هدف و انتقادات خود از فدراسیون فعلی پرداخت که در ادامه می خوانید:

جی پلاس: چه اتفاقی رخ داد که برای انتخابات فدراسیون کشتی ثبت نام کردید؟

کشتی خانه اصلی من است و هر زمان احساس کنم می توانم به کشتی کمک کنم، دست روی دست نخواهم گذاشت. از حضور در انتخابات هدف مشخصی را دنبال می کنم و کاملا برنامه محور هستم. برنامه ای که نوشتم با مشورت اساتید دانشگاه است و هر وقت لازم باشد خودم و عزیزانی که برنامه را تنظیم کردیم، می توانیم آن را به مردم و اعضای مجمع فدراسیون کشتی ارائه دهیم. کار باید علمی جلو برود نه اینکه با برنامه های سطحی و عوام فریبانه موجب متضرر شدن کشتی شویم!

جی پلاس: یعنی حضورتان در انتخابات به خاطر نامساعد بودن شرایط کشتی است؟

به عنوان عضو کوچکی از جامعه کشتی نسبت به این رشته احساس دِین می کنم. کشتی به یک تفکر، اندیشه و خلق و خوی جدید نیاز دارد. اعتقاد دارم رهبری فدراسیون، یک کار تیمی است و تک محوری و خودمحور بودن، نزول را به همراه دارد. نزول و فروافتادن را در آمار و نتایج کسب شده کشتی طی شش سال گذشته می بینیم. شش سال قبل کشتی از دست کسی که از جنس کشتی نبود خارج شد و به فردی رسید که خودش کشتی گیر است و انتظار اهل کشتی این بود که خادم رتبه و جایگاه شش سال قبل کشتی را حفظ کند. تیم کشتی آزاد ما شش سال قبل، قهرمان جهان بود اما الان مجوز حضور در مسابقات جام جهانی را هم ندارد. باید آسیب شناسی کنیم که چرا این اتفاق افتاد. فدراسیون نیاز به اندیشه و تفکر نو دارد. طبق آسیب شناسی ما، اعتقاد نداشتن به کار تیمی عامل این شکست و نزول است و آن را هم اثبات می کنیم. البته این عزیزان هم زحمت کشیدند و قابل احترام هستند. برای مملکت مدال آوردند و افتخارآفرینی کردند.

جی پلاس: با این حساب شما مهم ترین مشکل فدراسیون فعلی را اعتقاد نداشتن به کار تیمی می دانید؟

در حوزه نظری و عملی دچار یک پارادوکس هستیم. دچار یک بینشی هستیم که در نهایت منجر به آسیب در حوزه تصمیم گیری می شود نه تصمیم سازی. در سمینارها و همایش ها نظرات خوبی برای پیشرفت کشتی ارائه می شود؛ پس مشکلی در بحث تصمیم سازی وجود ندارد بلکه در راس مدیریت تصمیم های غلطی گرفته شود و این نتایج به بار می آید. در حوزه تصمیم سازی ایراد و نقصی نداریم چون پیشکسوتان و کارشناسان خبره نظر می دهند و حرف می زنند اما به حرف این کارشناسان فقط به صورت شنیداری توجه می شود. در عمل و در حوزه تصمیم گیری یک نگاه تک محوری به وجود می آید که در نهایت در حوزه تصمیم گیری نقص داریم.

جی پلاس: هیات های استانی همیشه نقش مهمی در انتخابات ایفا می کنند و معمولا آراء به سمت رئیس فعلی سوق پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند کار شما را دشوار کند.

امیدوارم در فضای انتخاباتی بتوانیم یک فضای برابر و منصفانه را داشته باشیم. نمی خواهم شکل انتخابات قالب طناب کشی داشته باشد. بلکه انتخابات در بستر عادلانه و منصفانه انتخابات برگزار شود و عزیزانی که صاحب رای هستند، به صورت منطقی رای بدهند. روسای هیات های کشتی در استان های با کمترین امکانات و بیشترین محرومیت ها، جان فشانانه خدمت می کنند و بدون هیچ امکانات، پشتوانه و بودجه ای با کمک های مردمی و با انگیزه های خودشان این استان ها وشهرستان ها را اداره می کنند. آن ها برای من قابل احترام هستند. کشتی ما معطوف به چند استان نمی شود. اگر بتوانیم در تمام استان ها کشتی را ترویج بدهیم، یک کار مدیریتی کردیم. اگر قرار باشد در سه، چهار استان که از قدیم صاحب کشتی بودند و ریشه ای در کشتی داشتند، کشتی را جستجو کنیم، این کار جفا به بقیه استان هاست. تقاضای من از عزیزانی که در هیات های استانی کار می کنند این است که همیشه مدنظر داشتند باشند این آراء و حق رای آنها متعلق به خود عزیزان نیست بلکه متعلق به مردم ایران است و این عزیزان وظیفه صیانت از حق و آرای مردم را دارند. بنابراین فکر نکنند هیات های کشتی ملک شخصی و مال خودشان است. صیانت از آراء وظیفه این عزیزان است. این عزیزان با نگاه روشن بینانه خودشان ببینند جایگاه کشتی ما کجا بوده و الان کجا هستیم. شأن و منزلت کشتی مملکت ما در کجای دنیا قرار گرفته؟ الان شاهد این هستیم که جوانان و نوجوانان ما که حساس ترین و استراتژیک ترین قسمت کشتی هستند، الان کجای دنیا هستند که نتایج اسف باری را به دست آوردند. البته برخی روسای هیات ها دو شغله محسوب می شوند و طبق قانون نباید اجازه رای داشته باشند.

جی پلاس: انتظارات جامعه کشتی و مردم را می دانید؟ می توانید از پس آن ها بر بیایید؟

مردم ایران کشتی را خوب می شناسند. مردم در مسابقات جهانی از کشتی توقع دارند که بین سه کشور اول دنیا باشیم. این اتفاق توقع به جایی است و شکی نیست که باید همین نتایج را کسب کنیم. اینکه بگوییم مردم توقع نداشته باشند، غلط است. امیدواریم کشتی ما دوباره به شأن و منزلت قبلی خودش برگردد و این بخش کوچکی از انتظارات مردم است. امیدوارم فضا به گونه ای نباشد که رای دهندگان به خاطر منافع شخصی خود، رای را به فرد خاصی بدهند. نگاه مان باید توسعه و پیشرفت کشتی باشد.

جی پلاس: با وزارت ورزش و جوانان یا هیات های استانی هم لابی کرده اید؟

وزارتخانه نباید در انتخابات فدراسیون ها ورود پیدا کند و این یک کار تخلف است. فدراسیون ها مستقل هستند و انتخابات در یک بستر مستقل و فضای بی طرفانه انجام شود. بنده بالاخره نه یک بار بلکه چندین بار با وزیر ورزش و جوانان، ملاقات داشتم نه به این خاطر که مثلا وزارتخانه از شخص خاصی حمایت کند. به عنوان منتقد، به عنوان یک کارشناس کشتی، به عنوان کسی که از جامعه کشتی است، با او ملاقات کردم. برای من قانع کننده نبود که وزارت ورزش به خاطر  باخت و نزول فدراسیون کشتی طی چند سال گذشته از فدراسیون کشتی سوالاتی را مطرح کرده و با دهن کجی و بی اعتنایی در برابر سوالاتش مواجه شده است!

البته به عنوان عضوی از جامعه کشتی این را ضعف وزارت ورزش و شخص وزیر می دیدم. آقای وزیر شما که نتوانستید از فدراسیون پاسخ بگیرید، چطور ما به شما اعتماد کنیم که در مسابقات المپیک پیش رو سطح ورزش مملکت را در تمام سطوح بالا ببرید و به وعده های قبل از انتخابات پایبند باشید؟!

متاسفانه وزیر ورزش جواب قانع کننده ای نداد و من قانع نشدم و شاید این موضوع را از جاهای دیگر مانند فراکسیون ورزش هم پیگیری کنم. این کارها سرپوش گذاشتن روی عیب ها و اشکالات است. وزیر ورزش گفت ما اختلاف نظری با فدراسیون کشتی داشتیم که با حضور اهالی کشتی و مسئولان فدرسیون دور یک میز نشستیم و به پاسخ ها گوش دادیم و قانع شدیم. باید پرسید نفرات شرکت کننده در این جلسه به عنوان کارشناس چه کسانی بوده اند؟ وقتی وزیر اسامی کارشناس ها را گفتند، یکه خوردم! تقریبا قالب حاضران در جلسه مانند این مثل بود که "هیچ بغالی نمی گوید ماست من ترش است!" گفتم ببخشید هیچ دستگاهی نمی تواند هم مجری باشد و هم ناظر! شما باید منتقدین را می آوردید و به نظرات هر دو طرف گوش می دادید و جمع بندی می کردید.

جی پلاس:  جمع بندی شما از برنامه و سخنان تان چیست؟

اگر قرار است فدراسیونی موفق شود باید روی برنامه علمی حرکت کند. کسانی که حق رای دارند به برنامه و نه به شخص رای بدهند. به گروه فعلی هم خسته نباشید می گویم؛ نتایجی که بعد از شش سال به دست آمده، همه بضاعت آنها بوده است. نباید برای بقای خودمان تلاش کنیم. اگر اینطور شود مسلما سیر نزولی ادامه پیدا می کند. انتظار دارم در انتخابات فردا فضای ناعادلانه به وجود نیاید.

دیدگاه تان را بنویسید